رییس فرهنگستان هنر در گفتگو با سیناپرس تاکید کرد
رستگاری اقتصاد هنر در گروی نزدیک شدن به نیاز روز جامعه

دکتر مجید شاه حسینی رییس فرهنگستان هنر صبح روز یکم آذر ماه با حضور در نمایشگاه دستاوردهای شرکت های خلاق و دانش بنیان، ضمن بازدید از خدمات و محصولات ارایه شده در نمایشگاه، از نزدیک با مدیران شرکت های حاضر در نمایشگاه به گفت و گو نشست.

دکتر مجید شاه حسینی رییس فرهنگستان هنر در گفتگو با سیناپرس اهمیت معرفی و تبیین مباحث مرتبط با فرهنگ و هنر برای مردم را امری مهم توصیف کرد و اظهار کرد: اگر محدودیت امکانات به شما این اجازه را نمی‌دهد، باید بتوانید این موضوع را با استفاده از قالب های مجازی در دسترس مردم قرار دهید تا در بین ایشان و در زندگی ایشان ظهور و بروز پیدا کند.

وی گفت: برگزاری نمایشگاه ها و رویدادهایی که مردم را با ظرفیت های موجود در عرصه فناوری های نرم و صنایع خلاق آشنا نماید، بالقوه می تواند مفید باشد و بسته به همت و تلاش و هماهنگی و رویکرد مدیران، این ظرفیت‌ها بالفعل می شود.

رییس فرهنگستان هنر افزود: پارک‌های علم و فناوری فعال در حوزه صنایع فرهنگی، لازم است علاوه بر توجه به هنرمندان و مخاطبان تخصصی خود، طوری عمل کنند تا مردم هم بتوانند در برنامه های اینچنینی حضور پیدا کنند و از نزدیک با فعالیت ها و دستاوردهای این حوزه آشنا شده و بتوانند از آن استفاده نمایند.

شاه حسینی با تاکید براینکه باید نسبت میان هنر، صنعت و زیست عامه مردم برای خود مردم توضیح داده شود، گفت: اگر محدودیت امکانات به شما این اجازه را نمی دهد، باید بتوانید این موضوع را با استفاده از قالب های مجازی در دسترس مردم قرار دهید تا در بین ایشان و در زندگی ایشان ظهور و بروز پیدا کند.

وی در مورد رابطه هنر با فناوری گفت: اگر فناور را معادل تکنسین بدانیم، هنر در زمانه حاضر به مقدار زیادی به تکنیک نزدیک شده و به بیان دیگر به تکنیک تقلیل پیدا کرده و برای عرضه و فروش هنر، آنرا به مرزهای تکنیک نزدیک کرده ایم که خوبی آن اقتصادی کردن هنر است و بدی آن می تواند دور شدن هنر از ماهیت اصلی خود است.

وی در ادامه هنر را مقوله ای میان رشته ای دانست و گفت: اگر می خواهیم هنر را به میان جامعه ببریم و حتی برای آن یک بازار عرضه مناسب ایجاد کنیم، باید هنر را با رشته های دیگر پیوند بدهیم.

وی با اشاره به سینما به عنوان هنری میان رشته ای، متکثر و متشکل از هنرهایی چون عکاسی، ادبیات، طراحی صحنه، طراحی لباس، نمایش، موسیقی و…، گفت: این هنر با استفاده از فناوری به صنعتی ترین و پرطرفدار ترین هنر تبدیل شده است و قویترین بازار را به خودش اختصاص داده است.

رییس فرهنگستان هنر تصریح کرد: اگر بخواهیم به صنایع ترکیبی در عرصه هنر فکر کنیم، راه دستیابی درست به این هدف، چندرشته ای دیدن و میان رشته ای دیدن هنر است، به گونه ای که هنر را زایل و ضایع نکنیم و در عین حال بتوانیم هنر را به یک امر مقبول و مطلوب و مورد نیاز جامعه تبدیل کنیم.

وی تعریف فعلی از هنر در جامعه بیشتر تعریفی تجملی و تفننی است و گفت: در صورتیکه اگر هنر بتواند خود را به مرزهای نیاز روزانه یک جامعه نزدیک کند، آنجا نقطه فلاح و رستگاری هنر است که هم برای جامعه و هم برای هنرمندان مفید است و می تواند در بستر روزمره مردم جاری شود.

شاه حسینی افزود: البته هنر یک رسالت فرهنگی هم دارد و باید آینه فرهنگ ایرانی، اسلامی و انقلابی ما باشد. که در قالب سبک زندگی مردم تجلی نماید.

رییس فرهنگستان هنر گفت: هنر باید آینه تجمیع سه ساحت ایرانیت، اسلامیت و انقلابی گری باشد. هنر می تواند این مجموعه را میزبانی نماید و به بخشی از زندگی روزمره مردم تبدیل شود. نه صرفا یک امر تفننی. با این تفکر است که بازارهای مشترک فرهنگی و هنری و اقتصادی هم در این عرصه، ذیل همین تفکر شکل می گیرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. در اقتصاد هنر ایران، بعضی عرصه‌ها کاملا مغفول مونده و به اونها پرداخته نشده، کتابی با عنوان هنر و علم اقتصاد رو مطالعه میکردم و این سئوال برای من به وجود اومد که چرا انقدر در دسته بندی و مفهوم سازی و هدفگذاری ضعیف عمل میکنیم و نقصان داریم. امیدوارم به شیوه‌ای نظام مند و دقیق به این حوزه پرداخته بشه تا اثرات مثبتش رو شاهد باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا