معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد:
آمادگی وزارت علوم برای حمایت از توسعه صنایع فرهنگی

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ظرفیت‌های مالی و زیرساختی وزارت علوم در حوزه فناوری فعال شده و در اختیار مجموعه ایده‌هایی‌ خواهد بود که از تشکیل تیم‌های دانشجویی آغاز شده باشند. سجاد محمدعلی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف در گفتگو با سیناپرس از آمادگی وزارت علوم برای توسعه صنایع فرهنگی و حمایت از تیم‌های دانشجویی خبر داد و اذعان کرد: «به دانشجویانی که به ورود در شرکت‌های خلاق و فناور علاقه‌مند باشند، برای کسب تجربه کمک خواهیم کرد.»

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در حاشیه نمایشگاه معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، اظهار داشت: سالانه دوازده هزار نفر دانشجو در رشته‌های مرتبط با هنر فارغ‌التحصیل می‌شوند. دغدغه جدی ما این است که موسسه‌ها و مراکزی که در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند را با ایشان آشنا کنیم و برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی برای برقراری این ارتباط و خلق فرصت‌های نوین‌ در عرصه فناوری و کارآفرینی است.

وی نمایشگاه معرفی دستاوردهای شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: این نمایشگاه توسط پارک فناوری های نرم شکل گرفته و با اینکه از زمان تشکیل پارک زمان زیادی نمی گذرد، سطح کیفی نمایشگاه نشان‌دهنده سطح بالای توانمندی پارک و قابلیت‌های شرکت‌های آن در حوزه های تخصصی‌ خودشان است و این قابل تقدیر است.

این مقام مسئول آموزش عالی کشور در ادامه افزود: «برخی از این کسب‌و‌کارها می‌توانند در عرصه بین‌المللی فعالیت کنند و اثرگذار باشند. این نمایشگاه میتواند مکان مناسبی برای متقاضیان این حوزه در کشور و ایده‌پردازی و توسعه تعاملات باشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف در ادامه در مورد ضرورت احیای صنایع دستی با بهره‌گیری از ظرفیت‌ پارک‌های علم و فناوری سخن گفت و افزود: اخیرا با همکاری این پارک و پارک های استانی، در حال ایجاد و راه‌اندازی مراکز رشد و پردیس‌های جدید علم و فناوری در استان ها هستیم و از طرفی نگاه ما این است که صنایع فرهنگی و خلاقی که در استان‌ها وجود دارند، به احیای صنایع دستی استان خود هم کمک کنند. امیدواریم با به کارگیری نوآوری و فناوری در صنایع دستی و کمک به هنرمندان، با ایجاد ساختارهای جدید استانی، بازارهای جدیدی شکل بگیرد و بتوانیم این صنایع را احیا کنیم.

سجاد محمدعلی‌نژاد در ادامه افزود: ما در تمام پارک‌ها به دنبال راه‌اندازی بخش‌های صنایع خلاق و نرم هستیم. دغدغه جدی ما این است که تعامل و ارتباط بدنه دانشگاهی را به عنوان ورودی اصلی این حوزه، افزایش دهیم و تلاش می کنیم به کمک هنرمندانی که در سراسر کشور حضور دارند، فرصت‌های جدیدی را خلق کنیم که بازارهای داخلی و بین‌المللی داشته باشد.

محمدعلی‌نژاد ابراز کرد: «امروز توجه ویژه ما به انجمن‌های علمی دانشجویی این حوزه و کانون‌های فرهنگی است. بدنه دانشجویی از دغدغه‌های جدی ماست و امیدواریم جهاد دانشگاهی و پارک ملی صنایع نرم فرهنگی نیز به کمک دانشگاه‌ها بیایند و باید فرصتی ایجاد کنیم که این صنعت پایه‌ای کشور ما که امکان ویژه‌ای در کشور ماست، بیش از پیش شکل بگیرد.

وی تاکید کرد:«همه زیرساخت‌های وزارت علوم در این حوزه فعال کرده است. نگاه این وزارتخانه بر این موضوع است که خلق فناوری و نوآوری باید از دوره جوانی و دانشجویی شروع بشود. بنابراین ما مرحله توانمندسازی را از دوران دانشجویی آغاز کرده‌ایم.

معاون وزیر علوم در سخنان خود گفت: «بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های مالی وزارت‌علوم در اختیار مجموعه ایده‌هایی‌ست که از تشکیل تیم‌های دانشجویی آغاز شده است. از هریک از مجموعه‌هایی که در این حوزه کار می‌کند حمایت ویژه‌ای می‌کنیم و به دانشجویانی که به ورود در شرکت‌هایی از این جنس علاقه‌مند باشند، در قالب طرح دستیار فناوری، برای کسب تجربه و همچنین کمک به شرکت ها، حمایت خواهیم کرد.»

وی در پایان افزود: «به زودی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور که درحال حاضر در پارک‌های ما هستند، در صورتی که یک عضو هیئت علمی در کنار خود داشته باشند، دوره‌های استادی و پسادکترا نیز تعریف می‌کنیم. باید ظرفیت‌های دانشی و منابع انسانی قابل و توانمند به کمک شرکت‌ها بیایند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا