دیابت عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حملات قلبی، سکته مغزی و قطع اندام تحتانی است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به افزایش سه درصدی میزان مرگ و میر ناشی از دیابت بین سال های 2000 تا 2019 میلادی در جهان، دیابت را عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حملات قلبی، سکته مغزی و قطع اندام تحتانی دانست.

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر عباس رضاییان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز 11 آذرماه گفت: بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی تخمین زده می شود حدود 422 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند و بیشتر آنها در کشورهایی با درآمد کم و متوسط ​​زندگی می کنند.

او با اشاره به روند افزایش پیوسته ابتلا به بیماری دیابت از نظر تعداد موارد و شیوع دیابت در چند دهه گذشته ادامه داد: در حال حاضر سالانه در حدود یک و نیم میلیون مرگ به دیابت نسبت داده می شود.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به افزایش سه درصدی میزان مرگ و میر ناشی از دیابت بین سال های 2000 تا 2019 میلادی گفت: در سال 2019، دیابت و بیماری کلیوی ناشی از دیابت باعث مرگ دو میلیون نفر در جهان شد.

او رضائیان زاده ضمن بیان این موضوع که 48 درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از دیابت قبل از 70 سالگی رخ داده می دهد، دیابت را عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حملات قلبی، سکته مغزی و قطع اندام تحتانی دانست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در دیابت نوع یک با توجه به کمبود تولید انسولین و تشخیص زودهنگام بیماری و شروع به هنگام درمان، عوارض بسیار کمتر بروز می یابد، اما در دیابت نوع دو، علائم می تواند بسیار خفیف باشد و ممکن است سال ها طول بکشد تا فرد متوجه بیماری خود شود.

رضائیان زاده مهمترین علائم دیابت را احساس تشنگی شدید، تکرر ادرار، تاری دید، احساس خستگی و کاهش وزن ناخواسته عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اهمیت شیوه زندگی افراد در ابتلا به دیابت نوع دو، تغییر سبک زندگی بهترین راه برای پیشگیری یا به تاخیر انداختن ابتلا به دیابت نوع دو است و به همین منظور رعایت رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم، حفظ وزن طبیعی بدن و پرهیز از مصرف دخانیات توصیه می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در همین راستا پویش ملی سلامت با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» از بیستم آبان با هدف شناسایی افراد در معرض خطر بیماری ‌های دیابت و فشارخون بالا آغاز شده تا علاوه بر افزایش آگاهی و ارتقای سلامت مردم در این زمینه، پیشگیری ها و مراقبت های لازم درمورد این بیماری ها انجام شود.

رضاییان زاده از مردم استان فارس خواست تا برای مشارکت در این پویش ملی و دریافت خدمات رایگان پیشگیری و تشخیص به موقع بیماری های دیابت و فشارخون بالا، تا بیستم دی، به خانه های بهداشت، پایگاه های پزشک خانواده، مراکز خدمات جامع سلامت و همچنین ایستگاه های سیار و مراکز درمانی بخش دولتی و خصوصی مراجعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا