تولید پلاستیک خود ترمیم شونده

پژوهشگران پلاستیک جدیدی ساخته اند که در مقایسه بانمونه‌های سنتی قوی‌تر و کشش پذیرتر است و در حرارت بالا خود ترمیم می‌شود.

به گزارش سای تک دیلی، محققان دانشگاه توکیو پلاستیک نوآورانه‌ای ساخته اند که از استحکام و خاصیت ارتجاعی بیشتری نسبت به نمونه‌های فعلی برخوردار است و هنگامی که حرارت داده می‌شود دارای خواص خود ترمیمی است. این ماده علاوه بر تغییر شکل در دمای بالا می‌تواند گردش مجدد منابع و کاهش ضایعات را در صنایع مختلف متحول و به اهداف توسعه پایدار کمک کند.

این ماده که همچنین دارای حافظه شکل و تا حدی تجزیه پذیر است، ساختار خود را در دما‌های پایین به دلیل پیوند‌های شیمیایی داخلی قوی حفظ می‌کند.با این حال، در دمای بالاتر از ۱۵۰ درجه سانتیگراد، این پیوند‌ها دوباره ترکیب می‌شوند و مواد را می‌توان به اشکال مختلف تبدیل کرد.

غوطه ور کردن این ماده در آب دریا به مدت ۳۰ روز همچنین منجر به تجزیه زیستی ۲۵ درصدی می‌شود دانشمندان براین باورند ماده جدید برای گردش مجدد منابع و کاهش ضایعات، از مهندسی و تولید گرفته تا پزشکی کاربرد دارد.

باوجود پویش‌های جهانی برای محدود کردن استفاده از پلاستیک و ضایعات، اجتناب از این مواد دشوار است، زیرا تقریبا در هر وسیله‌ای که استفاده می‌کنیم، وجود دارند.

پروفسور شوتا آندو از دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم مرزی گفت: این ماده بیش از پنج برابر مقاوم‌تر از نمونه‌های معمولی دربرابر پارگی مقاوم است همچنین ۱۵ برابر سریع‌تر خود را ترمیم می‌کند و می‌تواند شکل اصلی خود را دو برابر سریع‌تر بازیابی کند.

آندو توضیح داد: اگرچه این رزین در دمای اتاق در حلال‌های مختلف نامحلول است، وقتی در یک حلال خاص غوطه‌ور و حرارت داده می‌شود، دفع یا بازیافت آن آسان‌تر است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا