دعوت اساتید دانشگاه برای ارائه فناوری‌های جدید مسکن

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه در سال‌های گذشته در فناوری‌های نوین ساخت مسکن دچار عقب ماندگی شدیم، گفت: بعد از مسکن مهر، فناوری جدیدی برای ساخت مسکن نداشتیم. به همین دلیل از اساتید دانشگاهی که در حوزه مسکن و شهرسازی فعالیت دارند می‌خواهیم که هم در تهیه طرح‌ها و اجرای آن‌ها خودشان مداخله داشته باشند

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، ارسلان مالکی در اجلاس معاونان اداری، مالی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور که در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، با بیان اینکه یکی از پر چالش‌ترین مسئله‌ها در کشور، مسئله مسکن است، گفت: از سال ۹۵ تا سال ۱۴۰۰ به ازای هر ۱۰۰ خانواده‌ای که تشکیل شده،  ۶۴ واحد مسکونی تولید شده است. عمده این واحد‌های مسکونی نیز در مکان‌هایی است که  دهک‌های برخوردار حضور دارند.

وی افزود: تا الان ۴ میلیون ۵۰۰ هزار خانواده ثبت‌نام انجام داده‌اند که فاقد از مسکن هستند و پیش از این از تسهیلات دولتی  برای تامین مسکن استفاده نکرده‌اند. در قانون جهش تولید مسکن تاکید شده که ۴ میلیون مسکن باید ساخته شود. چراکه ضرورت و نیاز کشور ما تولید مسکن است.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر اینکه از ابتدای دولت سیزدهم، تولید مسکن و حل این مسئله در قالب نهضت ملی مسکن شروع شده است، گفت: این طرح متفاوت از طرح‌های پیشین است. ما در سازمان ملی زمین و مسکن، در تمام دوران مسکن مهر دولت نهم و دهم ۵۹۰ هزار واحد یا ۸ هزار هکتار زمین تامین کردیم که بخشی از آن هنوز تکمیل نشده است. ولی الان در دو سال گذشته ۵۱ هزار هکتار برای طرح نهضت ملی مسکن تامین کردیم.

وی افزود: ۳۴ هزار هکتار این زمین‌ها از الحاق به محدوده شهرها به دست آوردیم. ۱۶ هزار هکتار نیز شهرک‌سازی بوده که برای اولین‌بار در دولت سیزدهم انجام شده است. مالکی با بیان اینکه یکی از طرح‌ها در نهضت ملی مسکن استفاده از اراضی دانشگاه‌ها برای کارکنان و اعضای هیئت علمی است، گفت: نحوه اجرای این تفاهم‌نامه به این‌گونه است که این زمین‌ها را با تفاهم دانشگاه‌ها و وزارت علوم در اختیار کارکنان و هیئت علمی قرار دهیم. وی خاطر نشان کرد: مسکن دانشگاهی هم برای دولت و هم ‌برای وزارت راه و شهرسازی مهم است و اولویت دارد ونگاه این است که با همکاری خود دانشگاه‌ها منجر به ساخت مسکن شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به عقب ماندگی در فناوری‌های نوین ساخت مسکن گفت: بعد از مسکن مهر، فناوری جدیدی برای ساخت مسکن نداشتیم. به همین دلیل از اساتید دانشگاهی که در حوزه مسکن و شهرسازی فعالیت دارند می‌خواهیم که هم در تهیه طرح‌ها و اجرای آن‌ها خودشان مداخله داشته باشند.

وی افزود: ضروری است که دانشگاه‌ها از توان علمی اساتید استفاده کنند و مسکن خودشان را خودشان مدیریت کنند و ساخت را هم به خود دانشگاه‌ها سپردیم. ما تسهیل‌گری می‌کنیم ولی اجرا و ساخت‌وساز را به عهده خود دانشگاه‌ها گذاشتیم.

مالکی ضمن تاکید بر اهمیت استفاده از این فرصت گفت: قبلاً این فرصت را نداشتیم که این حجم از مسکن را برای کارکنان دانشگاه فراهم کنیم. با توجه به اینکه این نیاز و ضرورت در کشور وجود دارد، به همکاران ما در استان‌ها کمک کنید تا این طرح دولت که طرح مهم و اولویت‌دار است پیش رود تا در طرح نهضت ملی مسکن موفق باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا