قدم در سرزمین ناشناخته
نبض آینده اقتصاد با ایده های خلاق می زند

آرین رضایی: یکی از شاهراه‌های حرکت کشورها به سمت توسعه پایدار و متوازن، بدون تردید جدی گرفتن اقتصاد خلاق است؛ اقتصادی کاملا متمایز با اقتصاد عصر کشاورزی، صنعتی و حتی پساصنعنی؛ چرا که نبض اقتصاد و تجارت در آینده با فعال‌سازی ایده‌های خلاق و البته مجهز به نوآوری‌ها و فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی متفاوت خواهد زد. پس اگر می‌خواهیم کشور را از اقتصاد سنتی به سمت اقتصادی دانش بنیان سوق دهیم، یادمان باشد که فرصت تعلل نداریم و چه بخواهیم و نخواهیم به سمت سرزمین کمترشناخته اقتصاد خلاق پرتاب خواهیم شد.

به گزارش سیناپرس، امروز دیگر ماهیت کسب و کارها و تجارت با ظهور تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حال دگرگون شدن و پوست‌اندازی است و این یک تحول بزرگی است که حتی سبک زندگی افراد یک جامعه را تغییر و فرصت‌های کم نظیر در اختیار کشورها قرار می‌دهد تا خود را در مسیر توسعه پایدار، متوازن و پیش برنده قرار دهند و پشت دیوار بلند بوروکراسی‌های به ارث رسیده از دوران اقتصاد صنعتی و دولتی باقی نمانند.

اقتصاد خلاق به ویژه در یک دهه اخیر به یک محور بنیادین توسعه تبدیل شده و غفلت از فرصت‌ها و مزیت‌ها جبران‌ناپذیر خواهد بود. یکی از شاهراه‌های نجات از اقتصاد نفتی و دولتی، باز کردن فضا و آماده‌سازی بسترها برای شکوفایی استعدادها و نمایش خدمات مبتنی بر اقتصاد خلاق است و به طور مثال اگر دنبال محیط زیست سالم‌تر، درآمد بیشتر و رونق اقتصاد گردشگری و فرهنگی هستیم، دیگر نباید تنها بر میراث فرهنگی و آثار باستانی و جذابیت‌های گردشگری متمرکز شویم چرا که یک ضرورت این است که بتوانیم این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها را با ایده‌های نوآورانه و سرمایه‌گذاری روی صنایع و خدمات مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی به جهان نشان دهیم.

اقتصاد خلاق در خلا شکل نمی‌گیرد و صرف تاکید بر ضرورت‌ها و بایدها و نبایدها در اسناد بالادستی هم باعث تحول نخواهد شد و از این جهت ضرورت دارد تا گام‌های بلندی را برداریم و اجازه ندهیم تا این فرصت‌ها و مزیت‌ها به تهدید و چالش تبدیل شود و تردیدی نیست اگر خودمان پیشگام نشویم، نه تنها از قطار جهانی روی ریل اقتصاد خلاق به بیرون پرتاب خواهیم شد، چه بسا که هزینه زیادی را هم باید بپردازیم.

صنعت سرگرمی به عنوان یکی از پردرآمدترین صنعت جهان دیگر وابسته به شهربازی‌ها و سالن‌های نمایش فیلم و کنسرت‌های موسیقی نیست بلکه امروزه بر همگان ثابت شده که نبض صنعت سرگرمی در دست بازیگرانی است که آنلاین بودن و دیجیتال شدن را جدی می‌گیرند. دنیای بازی بر خلاف باور رایج، دنیای سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت نیست بلکه دنیای است که نسل آینده را با مهارت‌ها جدید آشنا می‌سازد، سواد مالی آنها را افزایش می‌دهد، درک آنها را از آینده تغییر می‌دهد و آموزش را معنایی دیگر می‌بخشد.

چه بخواهیم و چه نخواهیم الگوی کسب و کار در صنایع دستی، سینما، موسیقی، گردشگری، سرگرمی، طراحی مد، معماری، تبلیغات، نشر و کتاب، رسانه، موزه و هر آنچه فکر کنید، در یک بستری متمایز با گذشته یعنی اقتصاد دیجیتال متفاوت خواهد بود و سیاست گذاری و برنامه ریزی در حوزه اقتصاد خلاق دیگر با تصمیم گیری مبتنی بر نگرش‌های گذشته جواب نمی دهد. باید خودمان را آماده ورود به دنیای ناشناخته و کمتر نمایان شده اقتصاد خلاق کنیم؛ اگر می‌خواهیم در آینده جهان سهم بیشتری داشته باشیم و از مرزهای فرهنگی کشورمان بهتر صیانت کنیم.

ماه هنوز در شاهراه اقتصاد خلاق در ابتدای مسیر هستیم و سرعت جابجایی بازیگران به قدری سریع است که به ما اجازه توقف کردن نمی دهد، چرا که حجم ترافیک در این شاهراه بالاست و همه در جستجوی راهی برای رسیدن به سمت مقصد بعدی هستند و جایی برای ایستادن و پارک کردن نیست. اگر می‌خواهیم در این شاهراه، پرچم فرهنگی و اقتصاد فرهنگ ما بالا باشد، باید به جای فکر کردن به توقف و پارک در شاهراه اقتصاد خلاق، پارک‌ها و مراکز علوم و فرهنگ و صنایع نرم را گسترش دهیم، استعدادها را کشف کنیم و آنها را پرورش دهیم و البته با شفافیت سیاست‌گذاری‌ها، افق دید بازیگران را شفاف‌تر سازیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا