سیگار الکترونیک سلول های ایمنی را تضعیف می کند

به گزارش سیناپرس همدان، استنشاق بخار سیگار الکترونیکی ممکن است به طور معمول از عملکرد سلول های خط مقدم ایمنی جلوگیری کند، زیرا یک مطالعه جدید نشان می دهد که حتی قرار گرفتن در معرض دود متوسط ​​فعالیت سلولی را سرکوب می کند.

این یافته ها در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی منتشر شده است و نشان می دهد که استنشاق دود سیگار الکترونیکی می تواند به نوتروفیل ها، اولین خط دفاعی در سیستم ایمنی انسان آسیب برساند. این یافته ها مهم هستند زیرا تحقیقات قبلی نشان داده است که آسیب ناشی از سیگار کشیدن به نوتروفیل ها می تواند منجر به آسیب طولانی مدت ریه شود.

محققان دانشگاه بیرمنگام از اهداکنندگان سالمی که هرگز سیگار نکشیده بودند، نمونه خون گرفتند. سپس تیم، نوتروفیل های گرفته شده از خون را در معرض 40 پاف ویپ بدون طعم قرار داد، که مطالعات قبلی نشان داده است که قرار گرفتن در معرض روزانه از این مقدار کم تر است. نیمی از نمونه ها در معرض بخار حاوی نیکوتین و بقیه در معرض جایگزین های بدون نیکوتین قرار گرفتند.

نتایج آزمایش‌ها نشان داد که در هر دو گروه نیکوتین و غیر نیکوتین، نوتروفیل‌ها زنده می‌مانند اما در جای خود گیر می‌کنند و آنها قادر به مقابله موثر با تهدیدات بدن نیستند.

دکتر آرون اسکات، دانشیار علوم تنفسی در دانشگاه بیرمنگام و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما دریافتیم که پس از قرار گرفتن کوتاه مدت و در سطح پایین با بخار سیگار الکترونیکی، سلول ها زنده می مانند اما دیگر نمی توانند به طور موثر حرکت کنند و قادر به انجام عملکردهای حفاظتی طبیعی خود نیستند. جالب توجه است که بخار مایعات سیگار الکترونیکی که حاوی نیکوتین نیستند نیز همان اثرات منفی بخار مایعات سیگار الکترونیکی حاوی نیکوتین را داشتند.

سیگارهای الکترونیکی یک ابزار اثبات شده و کم ضرر برای کمک به سیگاری‌ها برای ترک سیگار هستند، اما داده‌های ما به شواهد فعلی می‌افزاید که سیگارهای الکترونیکی کاملا بی‌ضرر نیستند و نیاز به تامین مالی مطالعات طولانی‌مدت در مورد این نوع سیگارها را برجسته می‌کند.

آزمایش‌های بیشتر با نوتروفیل‌هایی که در معرض بخار سیگار الکترونیکی قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد که ایجاد یک میکروفیلامنت در سلول‌ها که قادر به تنظیم مجدد خود نیستند، باعث سرکوب عملکرد طبیعی سلول‌ها می‌شود.

اکتین معمولاً به صورت رشته‌های کوچکی در داخل سلول‌ها یافت می‌شود و خود را به شکل شبکه‌ای بازآرایی می‌کند تا به سلول کمک کند شکلش را تغییر دهد. این عملکرد توسط نوتروفیل ها استفاده می شود تا بتوانند به سمت تهدیدات حرکت کنند و آنها را از بین ببرند.

این تیم مشاهده کردند که غلظت بالایی از رشته F-اکتین در نوتروفیل‌هایی که در معرض بخار سیگار الکترونیکی قرار گرفته بودند، چه حاوی نیکوتین باشند یا نه، وجود دارد. تجمع F-اکتین باعث می شود که سلول های ایمنی کمتر قادر به حرکت و عملکرد معمولی باشند.

دیوید تیکت، استاد پزشکی تنفسی در دانشگاه بیرمنگام، سرپرست بالینی بیمارستان‌های دانشگاهی بیرمنگام (UHB)، بنیاد NHS و یکی از نویسندگان مقاله گفت: نوتروفیل‌ها معمولاً با حرکت از خون به محل آسیب احتمالی، قبل از استفاده از تعدادی عملکرد محافظتی برای محافظت از ریه، از ریه‌ها محافظت می‌کنند. بنابراین، تأثیر مشاهده شده که بخار سیگار الکترونیکی بر تحرک آنها داشت، نگران کننده است، و اگر این اتفاق در بدن رخ دهد، کسانی که به طور منظم از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند، در معرض خطر بیشتری برای بیماری های تنفسی قرار می گیرند.

پروفسور لیز ساپی، مدیر موسسه التهاب و پیری در دانشگاه بیرمنگام و پزشک افتخاری پزشکی حاد و مشاور تنفسی در UHB، و یکی از نویسندگان مقاله گفت: سیگار تأثیر کاملاً مستندی بر نوتروفیل ها دارد و این مطالعه بیشتر تأثیر سیگارهای الکترونیکی را بر سیستم ایمنی نشان می دهد. نوتروفیل ها به شدت در پیری و بیماری انسدادی مزمن ریه و ارتباط آنها با آسیب بافتی نقش دارند و تأثیر این بخار در سرکوب فعالیت نوتروفیل ها بدون توجه به وجود یا عدم وجود نیکوتین در این بخار می تواند پیامدهای بلندمدتی برای سلامتی داشته باشد.

منبع: Journal of Allergy and Clinical Immunology