استفاده طولانی از نمایشگرها با تاخیر رشد در کودکان مرتبط است

به گزارش سیناپرس همدان، میزان زمانی که کودکان یک ساله صرف تماشای صفحه های نمایش می کنند با تاخیر رشد مرتبط است. این یافته توسط محققان دانشگاه توهوکو و همکاران دانشکده پزشکی دانشگاه هاماماتسو در مجله JAMA Pediatrics منتشر شد.

این تحقیق 7097 جفت مادر-کودک را که در مطالعه همگروهی تولد و سه نسل پروژه مگابانک پزشکی توهوکو شرکت داشتند مورد بررسی قرار داد. قرار گرفتن هر کودک در معرض صفحه نمایش با استفاده از پرسشنامه های والدین، شامل تماشای تلویزیون، نمایشگرهای بازی های ویدئویی، تبلت ها، تلفن های همراه و سایر دستگاه های الکترونیکی با نمایشگرهای بصری ارزیابی شد.

کودکان در این مطالعه تقریباً به طور مساوی بین پسران (51.8٪) و دختران (48.2٪) تقسیم شدند. قرار گرفتن در معرض نمایشگر آن‌ها به دسته‌های کمتر از یک ساعت (48.5 درصد از افراد)، از یک تا کمتر از دو ساعت (29.5 درصد)، از دو تا کمتر از چهار ساعت (17.9 درصد)، و چهار ساعت یا بیشتر (4.1 درصد) طبقه بندی شدند.

رشد کودکان در دو و چهار سالگی در پنج حوزه ارتباطی، حرکتی کلی، حرکتی ظریف، حل مسئله و مهارت‌های فردی و اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفت. مطالعات قبلی در این زمینه عموماً توسعه را به حوزه‌های مختلف تقسیم نکرده‌اند، بنابراین دیدگاه کمتری را ارائه می‌دهند.

ارتباط بین زمان تماشای نمایشگرها در یک سالگی و تاخیر رشد بعد از آن با استفاده از یک تکنیک آماری تثبیت شده مورد ارزیابی قرار گرفت و ارتباط دوز-پاسخ را آشکار کرد، به این معنی که سطح تأخیر رشدی (پاسخ) با مقدار (دوز) زمان تماشای نمایشگر مرتبط بود.

برای کودکان دو ساله، افزایش زمان تماشای صفحه نمایش در یک سالگی با تاخیرهای رشدی در همه زمینه ها به غیر از مهارت های حرکتی کلی همراه بود. با این حال، در سن چهار سالگی، افزایش زمان صفحه نمایش تنها در حوزه های ارتباطی و حل مسئله با تاخیر رشد همراه بود.

تاکو اوبارا، اپیدمیولوژیست دانشگاه توهوکو، نویسنده مسئول مقاله تحقیقاتی می گوید: سطوح مختلف تأخیرهای رشدی در حوزه‌ها، و عدم وجود تأخیر شناسایی شده در برخی از آنها در هر مرحله از زندگی مورد بررسی، نشان می‌دهد که این حوزه‌ها باید به طور جداگانه در بحث‌های آینده در مورد ارتباط بین زمان صفحه نمایش و رشد کودک در نظر گرفته شوند.

یکی از دلایل انجام این مطالعه، شواهد اخیر منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی و آکادمی اطفال آمریکا نشان می‌دهد که تنها تعداد کمی از کودکان دستورالعمل‌های محدود کردن قرار گرفتن در معرض نمایشگر را رعایت می‌کنند. این دستورالعمل ها برای اطمینان از اینکه کودکان در فعالیت بدنی کافی و تعامل اجتماعی شرکت می کنند طراحی شده اند.

اوبارا می‌گوید: تکثیر سریع دستگاه‌های دیجیتال، در کنار تأثیر همه‌گیری کووید، به طور قابل‌توجهی زمان تماشای صفحه نمایش را برای کودکان و نوجوانان افزایش داده است، اما این مطالعه صرفاً توصیه‌ای برای محدود کردن زمان صفحه نمایش را پیشنهاد نمی‌کند. این مطالعه نشان می‌دهد که بین زمان تماشای صفحه نمایش و تاخیر رشد، ارتباط وجود دارد، نه علت.

ما از اصطلاح «تأخیر» مطابق با تحقیقات قبلی استفاده می‌کنیم، اما این که آیا این تفاوت در توسعه واقعاً «تأخیر» است یا خیر قابل بحث است. ما می خواهیم با بررسی اثرات انواع مختلف نوردهی به صفحه نمایش، بینش عمیق تری در مطالعات آینده به دست آوریم.

منبع: JAMA Pediatrics

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا