راهکارهای کاهش مصرف برق در واحدهای تجاری و صنفی

با استفاده از راهکارهای ساده در بخش تجاری، می توان علاوه کاهش اوج مصرف به ویژه در شب، رفاه حال مشتریان، فروشندگان و فعالان بخش تجارت کشور را نیز تامین کرد.

به گزارش سینا پرس فارس، وزارت نیرو از اول خرداد طرحی را به عنوان پرداخت پاداش به مشترکان کم مصرف برق اجرایی کرده است که به گفته برخی از کارشناسان می تواند علاوه بر کاهش مصرف برق باعث ترویج فرهنگ مصرف بهینه هم باشد. بر اساس این طرح به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف برق تا مبلغ ۲ هزار تومان پاداش تعیین شده است. وقتی به این شکل پای اعداد و ارقام وسط باشد، احتمالا حرف از کسب و کار هم پیش می آید. یکی از بخشهایی که می تواند در اجرای این طرح نقش پررنگی داشته باشد واحدهای صنفی هستند که در کشور به بخشهای توزیعی، خدمات فنی، خدماتی و تولیدی تقسيم مي‌شوند.

به گفته سخنگوی صنعت برق، تهران با ۶۰۰ مرکز تجاری بزرگ میزبان بیشترین واحد‌های تجاری و صنفی در کشور است؛ و مصرف این واحدها به طور عمده شامل سه بخش روشنایی، سرمایش و برودت متمرکز بوده که با به‌کارگیری اصول مدیریت مصرف می‌توان ضمن حفظ پایداری شبکه برق به کاهش هزینه ها نیر کمک کرد.

به گفته کارشناسان حوزه صنعت برق با مدیریت میزان مصرف برق این مجتمع‌های تجاری و اداری، می‌توان حدود ۳۰ مگاوات کاهش مصرف برق داشت و جالب است که این میزان معادل مصرف برق ۳۰ هزار واحد مسکونی است. هرچند واحد‌های صنفی به دلیل تنوع زیاد، از تجهیزات برقی متنوعی استفاده می‌کنند؛ اما به طور کلی، فروشگاه‌های پروتئین، سوپرمارکت‌ها، بستنی فروش‌ها و … به دلیل استفاده از یخچال فریزرهای بزرگ دارای مصرف برق زیادی هستند؛ همچنین استفاده از کولر گازی و روشنایی زیاد در در برخی مشاغل نیز سبب افزایش مصرف برق می‌شود.

بنابر آمار‌ها، بیش از ۱۰ درصد از برق کشور در این بخش به مصرف می‌رسد و در این میان اصناف روشنایی مانند لوستر، اصناف ویترینی که به تعداد زیاد از انواع لامپ و روشنایی استفاده می‌کنند مانند فروشگاه‌های بزرگ، جواهرفروشی‌ها، مراکز عرضه میوه و تره‌بار، بوتیک‌ها و همچنین اصناف یخچالی مانند رستوران‌ها و فروشندگان مواد غذایی، بیشترین مصرف برق را دارند. در عین حال استفاده از سیستم‌های سرمایشی فصل مشترک تمامی واحد‌های صنفی است که عمدتاً نیز سیستم‌های پرمصرفی، چون اسپلیت و داکت اسپلیت را شامل می‌شود.

راهکار‌های مشترک ساده ای برای مدیریت مصرف برق در بخش توليد صنعتي و كالايي گرفته تا توزيع كالا و نگهداري در انبارها و مغازه‌ها و… وجود دارد تا واحدهای صنفی و تجاری علاوه بر ایفای نقش خود به منظور مدیریت مصرف برق، از منافع آن نیز منتفع شوند. از جمله این راهکار ها، استفاده از لامپ‌های LED فوق کم‌مصرف، استفاده از سیستم‌های سرمایشی دارای اینورتر (تنظم خودکار دمای محیط) و دارای گرید بهینه مصرف انرژی (برچسب انرژِی) به منظور کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مصرف برق، تنظیم دمای ۲۵ درجه کولر‌های گازی و داکت اسپلیت‌ها و استفاده از درب شیشه‌ای برای یخچال‌ها است. از دیگر این راهکار های ساده استفاده از رنگ روشن برای ديوارها و سقف است تا ميزان بازتاب نور افزايش و در نتیجه مصرف روشنایی را کاهش دهد.

جالب است بدانیم گرد و خاك موجود در محيط، از ميزان نوردهی لامپها مي‌كاهد و تميز كردن منظم آنها موجب می‌شود تا روشنایی بیشتری داشته باشیم. حتي وسايل بسته بندي نيز در كاهش مصرف برق موثر است. برای مثال گردش هوا، خشك نگهداشتن و سرپوشهاي كالا و انبارها، نصب سايه‌بان و سقف مناسب و تغيير پنجره‌ها و شيشه‌ها و… در میزان برق مصرفی، تاثيرگذار است.

دیگر اینکه اصلاح ساختمانها، درها و پنجره ها، نصب دماسنج و ترموستات براي تنظيم دما بسيار مناسب و اثرگذار است و مصرف و هزينه برق را كاهش مي دهد. حتی شاید دور از ذهن باشد که تميز نگه داشتن محيط تجاري و جلوگيري از ريخت و پاش زباله‌ها و انواع بسته بندي‌ها و پلاستيكها و نصب جاي زباله‌ها در بازارها درمصرف برق اثر گذار است و نياز به شست‌وشو و جارو و نظافت و مصرف بالاي برق را كاهش مي دهد.

به هر روی اصناف و واحد‌های تجاری با به کارگیری راهکارهای ساده، می‌توانند علاوه بر کمک به پایداری شبکه برق، در روشن نگه داشتن چراغ خانه هزاران نفر گامی موثر بردارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا