اهمیت گردشگری دسترس پذیر و رابطه آن با اقتصاد گردشگری؛
سهم اندک معلولان کشور از صنعت گردشگری

دستیار استاندار فارس در امور معلولان با اعلام اینکه در حال حاضر افراد دارای معلولیت تقریبا هیچ استفاده‌ای از خدمات گردشگری نمی‌کنند و در وضعيت موجود سهم معلولان از صنعت گردشگري كشور بسيار ناچيز است، گفت: این در صورتیست که یک بازار بالقوه بزرگ وجود دارد که صنعت گردشگری تقریباً به ‌بطور کامل از آن غفلت کرده است. اگر بستر لازم برای ورود این جمعیت به بازار گردشگری و سفر فراهم شود، می‌تواند تحول عمده‌ای در این حوزه ایجاد کند.

به گزارش سینا پرس فارس، سعید فانی دستیار استاندار فارس در امور معلولان و مدير انجمن فرهنگي ورزشي و گردشگري معلولان پارس (منطقه جنوب) امروز 18 مردادماه در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گردشگری دسترس پذیر به معنای انطباق محیط ها، محصولات و خدمات گردشگری با نیازهای افراد جامعه به گونه ای که همه بتوانند از آن استفاده کنند و لذت ببرند، افزود: در واقع گردشگری دسترس پذیر فرصت شرکت در فعالیت‌های گردشگری را برای همه افراد اعم از سالم و معلول با معلولیت دائم و موقت، سالمندان، زنان باردار و خانواده های دارای فرزند کوچک فراهم می‌آورد.

فانی در ادامه گفت: در سال 2022 تعداد گردشگران بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری از میزان 900 میلیون نفر فراتر رفته و درآمد جهان از اقتصاد گردشگری تقریبا 9 هزار و 630 میلیون دلار بوده که قطر به دلیل میزبانی جام جهانی بیشترین سهم را از این درآمد داشته و سهم ایران از صنعت گردشگری در همین سال 454 میلیارد تومان از یک میلیون و پانصد هزار گردشگر خارجی بوده است.

دستیار استاندار فارس در امور معلولان با بیان اینکه سازمان جهانی گردشگری UNWTO در اقدامی مسئولانه روز جهانی گردشگری در مورخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶ برابر با ۶ مهرماه ۱۳۹۵ را بدلیل اهمیت توجه به توسعه گردشگری معلولان بنام “گردشگری برای همه” نام گذاری کرد و از تمام کشورهای عضو درخواست کرد نسبت به گسترش اقدامات مربوط به ایجاد دسترسی معلولان، سالمندان و حتی افراد بیمار به امکانات گردشگری در کشورهایشان تلاش کنند، اضافه کرد: با این وجود اين موضوع به طور جدي در كشور توسط متوليان مربوطه پيگيري نمي شود.

اين فعال حقوق افراد داراي معلوليت افزود: طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی قریب به 10درصد از جمعیت دنیا دارای نوعی معلولیت هستند که این آمار در کشورهای جهان سوم از جمله ایران به 15 درصد نیز می رسد و با احتساب جمعیت 1.6 سالمندی جهان و 25 درصدی افراد با نیازهای ویژه، توجه به گردشگری دسترس پذیر به عنوان یک حق اجتماعی که باید همه افراد (سالم و ناتوان) از آن برخوردار شوند مورد توجه صنعت گردشگری قرار گیرد و تا حد امکان توسعه و پیاده سازی امکانات لازم بکار گرفته شود؛ در این صورت است که می توان نتایج مثبتی برای توسعه کلی کسب و کا‌رهای مرتبط با این بخش انتظار داشت.

وی همچنین در ادامه این بحث، بر اهمیت برنامه ریزی توسعه پایدار گردشگری تاکید و تصریح کرد: قریب به 10.4 جمعیت کشور ما بالای 60 سال سن دارند که این میزان طبق آمار تا سال 1420 از مرز 19 میلیون نفر فراتر می رود و با توجه مجموع جمعیت معلولین و سالمندان که حدود 25 درصد جامعه را تشکیل می دهند، این جمعیت به هیچ عنوان قابل چشم پوشی در صنعت گردشگری نیست.

فانی با بیان اینکه دسترسی فیزیکی به حمل و نقل عمومی، بازدید از مقصد گردشگری، اقامت در هتل و دیگر مکان ها و جاذبه ها برای معلولین بسیار مشکل است، تصریح کرد: در شرایط فعلی، تنها حداقل خدمات برای این افراد در حمل و نقل هوایی فراهم است و به جز تعداد اندکی از هتل ها، عمده اقامتگاه ها مناسب افراد سالمند و معلول نیست. عملا هیچگونه زیرساخت مناسبی در زمینه حمل و نقل ریلی و زمینی برای معلولین فراهم نمی باشد و ناوگان حمل و نقل درون شهری نیز برای تردد گردشگران معلول آنچنان قابل استفاده نیست.

مدير انجمن فرهنگي ورزشي و گردشگري معلولان پارس (منطقه جنوب) در پایان یادآور شد: تاکنون میز ملی گردشگری دسترس پذیر در شهر یزد و جزیره کیش برگزار شده است؛ با توجه به انتخاب شهر شیراز به عنوان سومین میزبان برگزاری این رویداد، ضروریست بحث دسترس پذیری گردشگری در استان و شیراز به صورت جدی تر از سوی متولیان مربوطه پیگیری شود.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا