فراخوانی برای اکتساب فناوری ساخت پوشش ضد خوردگی و خودترمیم‌شونده

هفتاد و هفتمین فراخوان پژوهشی با عنوان مشارکت در اکتساب فناوری طرح «ساخت پوشش ضد خوردگی و خودترمیم‌شونده بر پایه اپوکسی بر روی زیرلایه آلومینیوم» با حمایت صندوق نوآوری و به پیشنهاد یک تیم‌ پژوهشی از دانشگاه شیراز منتشر شد.

 گروه‌های پژوهشی و فناور توانمند برای ارائه راه‌حل در این حوزه باید تا روز یکشنبه، پانزدهم مردادماه ۱۴۰۲ پروپوزال و پیشنهادهای خود را از طریق سامانه غزال به نشانیghazal.inif.ir ارسال کنند.

محافظت در برابر خوردگی بر پایه دو رویکرد فعال و غیرفعال صورت می‌گیرد. رویکرد غیر فعال با جلوگیری از تماس زیرلایه با عوامل خورنده محقق می‌شود که در صورت آسیب به لایه محافظتی عملکرد آن مختل خواهد شد. در رویکرد فعال عوامل بازدارنده خوردگی در ساختار محافظتی بارگذاری شده و این عوامل به صورت فعال از خوردگی جلوگیری می‌کنند.

در این رویکرد، مواد بازدارنده خوردگی در قالب یک پوشش با قابلیت رهایش این عوامل، روی بستر و زیرلایه هدف لایه‌نشانی ‌شده و در صورت ایجاد شرایط خوردگی برای زیرلایه، رهایش مواد ضدخوردگی آغاز خواهد شد. به علاوه وجود خاصیت ترمیم‌شوندگی پوشش می‌تواند به کیفیت حفاظت کمک کرده و در صورت ایجاد آسیب در پوشش محافظتی نیز عملکرد آن همچنان پا برجا بماند.

هدف این طرح پژوهشی، تهیه پوششی جایگزین رنگ برای جلوگیری از خوردگی در زیرلایه فلزی است، به گونه‌ای که علاوه بر رهایش مواد بازدارنده ضدخوردگی و حفاظت از زیرلایه دارای ساختار ترمیم‌شونده باشد و بدین ترتیب بتوان با پوشش‌دهی، عمر زیرلایه را تا یک و نیم برابر افزایش داد.

اعلام آمادگی برای مشارکت در اکتساب فناوری حاصل از این فراخوان تحقیقاتی و ارائه درخواست تنها برای شرکت‌ها و شتابدهنده‌های دانش‌بنیان مجاز است. درخواستی که بیشترین تناسب را با الزامات این اکتساب فناوری داشته باشد، انتخاب و به عنوان «مشارکت‌کننده» برای مذاکرات تکمیلی به هسته پژوهشی مقتضی معرفی خواهد شد.

به گزارش سیناپرس به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، علاقه‌‎مندان می‌توانند تا ۱۵ مردادماه سال جاری پروپوزال خود را در قالب Word از طریق سامانه غزال به آدرس ghazal.inif.ir ارسال کنند و جهت ارتباط با کارگزاری امیرکبیر  با شماره‌های ۰۲۱۸۶۰۱۳۸۶۲ تماس بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا