خواب بهتر، قند خون پایین تر

به گزارش سیناپرس همدان، محققان دریافته اند که کمبود خواب با کیفیت می تواند خطر ابتلا به دیابت را در افراد افزایش دهد. با این حال، آنچه که همچنان یک راز باقی مانده است، دلیل این اتفاق است.

اکنون، یافته‌های جدید تیمی از دانشمندان علوم خواب در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، به پاسخ نزدیک‌تر شده است. محققان مکانیسم بالقوه ای را در انسان کشف کرده اند که توضیح می دهد چگونه و چرا امواج مغزی در خواب عمیق در شب می توانند حساسیت بدن به انسولین را تنظیم کنند که به نوبه خود کنترل قند خون را در روز بعد بهبود می بخشد.

متیو واکر، استاد علوم اعصاب و روانشناسی دانشگاه برکلی و نویسنده ارشد این مطالعه جدید گفت: این امواج مغزی هماهنگ مانند انگشتی عمل می‌کنند که اولین دومینو را تکان می‌دهد تا یک واکنش زنجیره‌ای مرتبط را از مغز، به سمت قلب شروع کند و سپس تنظیم قند خون بدن را تغییر دهد. به طور خاص، ترکیب دو موج مغزی به نام دوک های خواب و امواج آهسته، افزایش حساسیت بدن به هورمونی به نام انسولین را پیش بینی می کند که در نتیجه و به طور مفید سطح گلوکز خون را کاهش می دهد.

محققان می گویند این یک پیشرفت هیجان انگیز است زیرا خواب یک عامل سبک زندگی قابل تغییر است که اکنون می تواند به عنوان بخشی از یک درمان کمک درمانی و بدون درد برای مبتلایان به قند خون بالا یا دیابت نوع 2 استفاده شود.

دانشمندان همچنین به یک مزیت اضافی در کنار مسیر مکانیکی جدید بالقوه، اشاره کردند.

ویوما دی.شاه، محقق مرکز Walker’s Human Sleep Science و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: فراتر از افشای یک مکانیسم جدید، نتایج ما همچنین نشان می‌دهد که این امواج مغزی در خواب عمیق می‌تواند به عنوان نشانگر حساس سطح قند خون فرد در روز بعد، استفاده شود. علاوه بر ارتباط درمانی این کشف جدید، یافته‌ها همچنین ابزاری جدید و غیرتهاجمی، امواج مغزی در خواب عمیق، را برای نقشه‌برداری و پیش‌بینی کنترل قند خون افراد پیشنهاد می‌کنند. یافته های این تیم در مجله Cell Reports Medicine منتشر شد.

برای سال‌ها، محققان بررسی کرده‌اند که چگونه اتصال دوک‌های خواب با حرکت غیرسریع چشم و امواج عمیق و آهسته مغز با عملکرد کاملاً متفاوتی مانند یادگیری و حافظه مطابقت دارد. در واقع، همان تیم از محققان دانشگاه کالیفرنیا قبلا دریافته بودند که امواج مغزی در خواب عمیق، توانایی هیپوکامپ، بخشی از مغز که با یادگیری مرتبط است، را برای حفظ اطلاعات بهبود می‌بخشد.

اما این تحقیق جدید بر اساس یک مطالعه بر روی جوندگان در سال 2021 انجام شده است و نقش بدیع و ناشناخته قبلی را برای این امواج مغزی ترکیبی در انسان در مورد عملکرد حیاتی بدن در مدیریت قند خون نشان می دهد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا ابتدا داده های خواب را در یک گروه 600 نفری بررسی کردند. آنها دریافتند که این مجموعه خاص همراه با امواج مغزی در خواب عمیق، کنترل گلوکز روز بعد را حتی پس از دخالت عوامل دیگر مانند سن، جنسیت و مدت و کیفیت خواب پیش بینی می کند.

رافائل والات، یکی از همکاران پسا دکتری دانشگاه برکلی و یکی از نویسندگان این مطالعه، می گوید: این جفت امواج خاص مغزی در خواب عمیق بیشتر از مدت زمان خواب یا کارایی خواب فرد، میزان گلوکز را پیش بینی می کرد. این نشان می دهد که ویژگی منحصر به فرد خاصی در مورد کیفیت الکتروفیزیولوژیکی و هماهنگی این نوسانات مغزی در طول خواب عمیق وجود دارد.

سپس، تیم شروع به بررسی مسیر نزولی کرد که ممکن است ارتباط بین این امواج مغزی در خواب عمیق را توضیح دهد که سیگنالی را به بدن ارسال می کند و در نهایت تنظیم گلوکز خون را پیش بینی می کند.

یافته‌های این تیم مجموعه‌ای از مراحل را نشان می‌دهد که می‌تواند به توضیح چگونگی و چرایی ارتباط این امواج مغزی در خواب عمیق با کنترل عالی قند خون کمک کند. اول، آنها دریافتند که جفت شدن قوی‌تر و مکرر امواج مغزی در خواب عمیق، تغییر حالت سیستم عصبی بدن را به شاخه‌ای آرام‌تر به نام سیستم عصبی پاراسمپاتیک پیش‌بینی می‌کند. آنها آن تغییر در بدن و تغییر وضعیت به این حالت کم استرس را با استفاده از تغییرپذیری ضربان قلب به عنوان یک متغیر اندازه گیری کردند.

سپس، تیم توجه خود را به مرحله نهایی تعادل قند خون معطوف کرد. محققان همچنین دریافتند که این سوئیچ خواب عمیق به شاخه آرامش بخش سیستم عصبی، افزایش حساسیت بدن به هورمون تنظیم کننده گلوکز به نام انسولین را پیش بینی می کند که به سلول ها دستور می دهد گلوکز را از جریان خون جذب کنند تا از افزایش مضر قند خون جلوگیری می کند.

این امر به ویژه برای افرادی که سعی می کنند از هیپرگلیسمی و دیابت نوع 2 دوری کنند بسیار مهم است. واکر می‌گوید: در استاتیک الکتریکی خواب در شب، مجموعه‌ای از تداعی‌های مرتبط وجود دارد، به‌طوری‌که امواج مغزی که در خواب عمیق فعال اند، روز بعد، دستور مجدد برای آرام کردن سیستم عصبی شما را می‌دهند. این اثر تسکین‌دهنده نسبتا شگفت‌انگیز مرتبط با سیستم عصبی شما، سپس با راه‌اندازی مجدد حساسیت بدن شما به انسولین همراه می‌شود، که منجر به کنترل مؤثرتر قند خون در روز بعد می‌شود.

محققان متعاقباً با بررسی یک گروه جداگانه متشکل از 1900 شرکت کننده، همین اثرات را تکرار کردند. واکر می‌گوید: وقتی یافته‌ها را در گروهی متفاوت تکرار کردیم، فکر می‌کنم در واقع خودمان نسبت به نتایج اعتماد بیشتری پیدا کردیم. اما قبل از اینکه من واقعاً باور کنم، منتظر می‌مانم تا دیگران آن را تکرار کنند، تا شک من برطرف شود.

دانشمندان گفتند که این تحقیق با توجه به اهمیت بالینی بالقوه در سال‌های بعد بسیار هیجان‌انگیز است. گاهی اوقات دسترسی به درمان های دیابت در حال حاضر در بازار برای بیماران دشوار است. همین امر در مورد تغییرات توصیه شده در سبک زندگی، از جمله عادات غذایی متفاوت و ورزش منظم صادق است.

با این حال، خواب برای اکثر مردم یک تجربه بدون درد است. و در حالی که خواب تنها راه موثر مدیریت قند خون نخواهد بود، چشم انداز فناوری های جدیدی که می توانند راهی ایجاد کنند تا امواج مغزی را در طول خواب عمیق به طور ایمن تغییر دهند که این تحقیق جدید نشان داده است ممکن است به افراد در مدیریت بهتر قند خون کمک کند. تیم تحقیقاتی گفت که این دلیلی برای امیدواری است.

منبع: Cell Reports Medicine

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا