مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شیراز:
افزایش سهم اقتصاد دانش محور با استفاده از زیست بوم نوآوری و فناوری

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شیراز گفت: با بهره گیری از قابلیت ها و توانمندی های شرکت های دانش بنیان و فناور و استفاده از ظرفیت زیست بوم نوآوری و فناوری، شاهد افزایش بیش از پیش سهم اقتصاد دانش محور از تولید ناخالص کشور خواهیم بود.  

دکتر مهرداد شفیعی، مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شیراز در گفتگو با سیناپرس فارس، به تشریح برنامه های هدفمند آن مرکز در توسعه و تجاری سازی فناوری های راهبردی و مورد نیاز کشور و استان در چهارچوب نقشه جامع علمی کشور و حمایت و پشتیبانی از نوآوری و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی پرداخت.

وی با بیان اینکه، مجموعه نوآوری و فناوری کشور و استان در قالب یک زیست بوم نوآوری و فناوری و متشکل از کنشگران و بازیگران مختلفی است که هر کدام بخشی از وظایف حوزه نوآوری را انجام می دهند و خروجی فعالیت آنها محصولات و خدمات نوآورانه از سوی بنگاه های نوآور، شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها است؛ افزود: دانشگاه ها نیز به عنوان جزیی از زیست بوم کارآفرینی و نظام نوآوری منطقه ای، در قالب دانشگاه نسل سوم، در صدد هستند با زمینه سازی برای کارآفرینی دانشی بتوانند نیرویی برای رشد اقتصادی کشور ایجاد کنند. بدین منظور سازوکارهای مختلفی از جمله راه اندازی مراکز نوآوری، شتابدهنده ها و مراکز رشد که وظیفه آنها ترویج مفاهیم کارآفرینی، توسعه و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی است را در دستور کار خود قرار دادند.

تاسیس مرکز رشد واحدهای فناور در دانشگاه شیراز

شفیعی با بیان اینکه دانشگاه شیراز نیز به پشتوانه کارنامه درخشان و فعالیت ارزنده علمی و پژوهشی و در راستای تقویت بیش از پیش جایگاه خود در حوزه های اثرگذار، در سالهای اخیر در حوزه کارآفرینی و نوآوری نیز وارد شده و مصمم است به عنوان جزئی از این اکوسیستم، رسالت دانشگاه نسل سوم را ایفا کند، افزود: مرکز رشد دانشگاه شیراز به همین منظور و به منظور تسهیل جریان دانش و فناوری در میان دانشگاه، موسسات تحقیق و توسعه، شرکتهای خصوصی، مخترعین و مبتکرین و ارتباط آنها با بازار از طریق تجاری سازی ایده های نو و کاربردی، راه اندازی شده است.

پایان نامه، رساله و مقالات را به مسیر تجاری سازی هدایت می کنیم

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شیراز تصریح کرد: با توجه به محیط و فضای علمی و دانشجویی در دانشگاه و ارائه پایان نامه ها و رساله های متعدد در حوزه های مختلف دانشی در مقاطع ارشد و دکتری در دانشگاه شیراز، اولین اولویت مرکز رشد در حیطه تجاری سازی، سوق دادن پژوهشها و به ویژه پایان نامه ها به سمت کارآفرینی و حل مسئله است.

وی افزود: در واقع قصدمان این است بخش عمده ای از فعالیت های پژوهشی در جهت رفع نیازها و مشکلات جاری استان باشد و سپس این دستاوردهای پژوهشی بتواند در مسیر تجاری سازی و ایجاد کسب و کارهای فناورانه نیز قرار گیرد. در این راستا مساله شناسی و شناخت نیازها مهمترین گام است. شاید تیمی توانمند باشد ولی نیازی را نمی تواند احصا کند و این موضوع از مشکلاتی است که مجموعه اکوسیستم با آن درگیر است؛ خوشبختانه به واسطه نظام ملی ایده ها و نیازها که با رویکرد ثبت و نمایه سازی نیازهای مختلف جامعه راه اندازی شده است و برگزاری رویدادهای عرصه و تقاضا در قالب رویدادهای همرسانی و همچنین کمک سایر اجزا اکوسیستم مانند فن بازارها و کارگزاران و اعلام خود صنایع امکان دسترسی و آگاهی از نیازها به وجود آمده است.

شفیعی تاکید کرد: در عین حال مرکز رشد دانشگاه رویدادهای تخصصی ارائه فرصتهای کارآفرینی در حوزه های مختلف بر اساس نیازهای استان را  برگزار خواهد کرد. همچنین رویدادهای کمک به تجاری سازی پایان نامه ها با حضور و مشاوره اساتید و محوریت دانش آموختگان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه برگزار خواهد شد.

تمرکز مرکز رشد دانشگاه شیراز بر حل مسائل اساسی استان است

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شیراز ، توسعه تجهیزات و فناوری های گلوگاهی با بهره مندی از ظرفیت زیست بوم فناوری و نوآوری استان و به ویژه دانشگاهها با تمرکز بر مسائل و چالش های اساسی استان و رفع آن را یکی دیگر از رویکردهای مرکز برشمرد و تصریح کرد: جهت گیری بر این است که تیم هایی شناسایی شوند که بتوانند مشکلی را حل کنند. این تیم ها می بایست از ابتدا با نیازسنجی وارد شده باشند یعنی اینگونه نباشد که اول محصولی ایجاد شده باشد و بعد بازارسنجی آن صورت گیرد چرا که احتمال دارد متقاضی برای آن محصول وجود نداشته باشد.

شفیعی افزود: در واقع ابتدا باید مسئله و نیاز شناسایی شود و بر اساس اولویت و مسئله استان کار فناورانه انجام دهیم. بنابراین حل مساله از مسیر کسب و کار دانش بنیان اولویت مرکز رشد خواهد بود و اساس کار، نیاز محور و متمرکز بر حل مسائل است. مسائل و چالش های استان در حوزه های آب، محیط زیست، حوزه سلامت، آسیب های اجتماعی، امنیت غذایی و … بیشتر مد نظر قرار دارد.

وی عنوان کرد: در همین راستا استقرار واحدهایی که بتوانند بخشی از زنجیره ارزش یک صنعت را تکمیل نمایند، یعنی نقصی که در زنجیره ارزش وجود دارد و بر اساس فناوری و تکنولوژی، قابل حل شدن است را تکمیل و مرتفع نمایند، در اولویت خواهد بود. هدف نهایی ما داشتن مجموعه ای از شرکت های منفرد نیست که صرفا  از تعدادی شرکت کوچک دانش بنیان حمایت کرده باشیم بلکه می خواهیم این شرکت ها متصل به یک اکوسیستم بزرگتر و نمودی از هم افزایی باشند.

آماده پذیرش شرکت ها با قابلیت تجاری سازی هستیم

وی در ادامه خاطر نشان شد: از آنجا که در دانشگاه مرکز نوآوری و شتابدهی نیز وجود دارد و تیم ها می توانند گام های اولیه ارائه ایده، مشاوره های کسب و کار و آزمون و خطا را در این مراکز فرا بگیرند،بنابراین شرایط و معیار این مرکز صرفا پذیرش تیم هایی است که مراحل اولیه تجاری سازی را گذرانده وسطح آمادگی فناوری (TRL) 5 و 6  و بالاتر از طیف آمادگی فناوری 1 تا 9 را داشته باشند و آماده تجاری سازی باشند. در فرایند پذیرش تیم به واسطه استفاده از نمانام (نام تجاری) دانشگاه شیراز در تجاری سازی محصولات این تیم ها، در راستای حفظ اعتبار دانشگاه تنها شرکت های با قابلیت تجاری سازی پذیرش می شوند.

فعالیت های نوآورانه حمایت می شوند

شفیعی در پایان گفت: ایجاد فضای مناسب برای تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی تیم ها و استقرار آنها و تبدیل آنها به یک شرکت با محصول تجاری سازی شده، بهره مندی از امکانات، توان علمی، آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه، تولید و توسعه ­محصولات ­و فرآیندهای ­فناورانه قابل عرضه به بازار (تجاری سازی) و بازاریابی، ارتباط بین واحدهای فناور و سرمایه گذاران، بخشی از حمایت های مرکز رشد در جهت پرورش و بقاء فعالیت های نوآورانه شرکت های پذیرش شده واجد شرایط است. بر اساس اولویت های مدنظر، 5 شرکت تاکنون پذیرش شده است و برنامه داریم تا پایان سال حداقل 15 واحد فناور مستقر در مرکز رشد داشته باشیم.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا