راه اندازی بزرگترین نیروگاه جذب کربن از هوا در آسیا

یکی از اصلی ترین مشکلات موجود در بیشتر کشورهای جهان، ورود میلیون ها تن دی اکسید کربن به هوا به دلیل فعالیت مراکز صنعتی، خودروها و مصرف سوخت است. در این میان یکی از راهکارهای مورد استفاده، ساخت مراکز کنترل جذب کربن از هوای محیط است.

به گزارش سیناپرس، روز گذشته بزرگترین نیروگاه جذب کربن از هوا در قاره آسیا آغاز به کار کرد. بر این اساس شرکت سرمایه گذاری انرژی چین (China Energy)  روز جمعه اعلام کرد: بزرگترین تاسیسات جذب، استفاده و ذخیره کربن CCUS  قاره آسیا را برای بخش تولید برق با سوخت زغال سنگ در استان جیانگ سو در شرق چین به بهره برداری رسانده است.

گفتنی است بسیاری از نیروگاه های تولید برق در گوشه و کنار جهان از سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ، مازوت، نفت کوره و گاز برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می کنند که این موضوع تبعات زیست محیطی بسیار زیادی در پی دارد. به همین دلیل برخی محققان در تلاش هستند تا با طراحی سیستم های جذب کننده کربن، آلاینده های تولید شده توسط این نیروگاه ها را در همان مبدا حذف کرده و از این کربن در صنایع مختلف استفاده کنند.

شرکت چاینا انرژی در رابطه با ساخت و بهره برداری بزرگترین تاسیسات جذب کربن از هوا در قاره آسیا گفت: این تاسیسات که به یک واحد تولید نیروگاه زغال سنگ Taizhou متصل است، سالانه ۵۰۰ هزار تن دی اکسید کربن را جذب می کند.

جی مینگ بین، رئیس شعبه جیانگ سو انرژی چین، در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد: در طول اجرای آزمایشی پروژه، سیستم CCUS عملکرد قابل اعتماد و استاندارد های ایمنی بالایی را نشان داده و تمامی گزارش ها نشان می دهد شاخص های بهره وری انرژی و کیفیت محصول در سطح طراحی شده یا بالاتر از آن است.

به گزارش سیناپرس، وی در ادامه توضیحاتش افزود: تمام دی اکسید کربن تولید و جذب شده در این سیستم قابل استفاده است، زیرا این شرکت قبلاً با هشت مجموعه مشابه قرارداد بسته است.

به گفته جی، کربن جذب شده توسط این سیستم در صنایع مختلفی مصرف داشته و کاربردهای اولیه  برای دی اکسید کربن جذب شده شامل تولید یخ خشک و تولید گازهای محافظ برای جوشکاری است.

شرکت دولتی انرژی چین، یک غول تولید برق با سوخت زغال سنگ، یکی از شرکت های پیشرو در ساخت پروژه های آزمایشی جذب و ذخیره کربن در جهان محسوب می شود. این پروژه ها از جمله تلاش های این کشور برای دستیابی به توقف تولید کربن تا سال ۲۰۶۰ است.

مترجم: حمید تعالی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا