معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور:
مصرف انرژی در کشور، نامتعارف و تهدیدکننده است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به مصرف نامتعارف و تهدیدکننده انرژی گفت: کمتر از یک درصد از انرژی‌های مورد نیاز کشور را انرژی تجدیدپذیر به خود اختصاص می دهد.

به گزارش سیناپرس فارس، ایرج حشمتی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز 11 خردادماه در چهل و یکمین نشست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به میزبانی شهرداری شیراز برگزار با اشاره به ‌قانون مصوب نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در سال 1374 گفت: در حل مسائل و چالش های محیط زیست هیچگاه ایراد و گره قانونی وجود نداشته بلکه شناخت ابعاد مختلف محیط زیست لازمه آن است.

حشمتی با تاکید بر ضرورت توجه به توسعه پایدار در اجرای فعالیت‌های اقتصادی، مسئله “آب”، “آلودگی هوا”، “تغییر کاربری اراضی و فرسایش خاک”، “مصرف بیش حد انرژی” و “خطر انقراض تنوع زیستی” را از چالش های مهم زیست محیطی در برنامه توسعه پایدار برشمرد که کشور را به شدت تحت فشار قرار داده است.

وی در تشریح مسئله آب و یادآوری اینکه کشور در کمربند خشک و نیمه خشک واقع شده است، بر لزوم استفاده بهینه آب در کشاورزی و بازچرخانی آب تاکید و تصریح کرد: تعداد شهرهایی که از تسویه خانه شهری استفاده میکند کمتر از 46 درصد است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور‌ گفت: آلودگی هوا در کشور عمدتا منشأ خارجی دارد چرا که سطح کانون های داخلی گرد و غبار ۳۵ میلیون هکتار است در حالیکه کانون گرد و غبار خارج از کشور 270 میلیون هکتار می باشد.

او همچنین در ادامه گفت: ورود ذرات معلق ریز کمتر از ده میکرون به میزان 147 میلیون تن در سال است.

تعداد خودروی فرسوده کشور ۶.۵ میلیون فرسوده از 25 میلیون خودرو کشور و تعداد موتور سیکلت فرسوده، ۹ میلیون از دوازده میلیون موتورسیکلت موجود می باشد که این مقام عالی محیط زیست در بحث آلودگی ناشی از حمل و نقل به آن اشاره کرد.

به گفته وی، رتبه اول دنیا در مصرف انرژی را در اختیار داریم و تقریبا 2.5 برابر میانگین دنیا، پانزده برابر ژاپن و دو برابر چین مصرف انرژی در کشور وجود دارد که این مصرف نامتعارف انرژی کشور را تهدید می کند؛ همه اینها در حالیست که کمتر از یک درصد از انرژی‌های مورد نیاز کشور را انرژی تجدیدپذیر به خود اختصاص می دهد که بسیار ناچیز و اندک است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با لزوم شناسایی صنایع آلاینده و رفع آلایندگی صنایع آلاینده تاکید نمود.

این مقام عالی حوزه زیست‌محیطی همچنین بر استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها با حمایت، برنامه‌ریزی و فراخوان آنها و بهره‌مندی از نظرات آنها تأکید کرد و گفت: باتوجه به اینکه در نقاط مختلف کشور در برخی شهرها آلودگی هوا در سه سال اخیر کاهش یافته و در مکان‌هایی نیز صعودی بوده است، این موضوع نشانگر آن‌است که برخی اقدامات و همکاری‌های بین بخشی مؤثر، مفید و کارآمد بوده که این موضوعات باید همچنان ادامه یابد و تقویت شود.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا