شواهد نشان داد؛
کشف ماده شیمیایی در شیرین کننده ها که DNA را تخریب می کند

محققان دانشگاه کارولینای شمالی در یک مطالعه جدید نشان دادند:یک ماده شیمیایی موجود در یک شیرین ‌کننده رایج به نام سوکرالوز، ژنوتوکسیک است؛ به این معنی که می تواند منجر به آسیب به DNA شود. این یافته ها پرسش هایی را در مورد نقش شیرین کننده های مصنوعی در ایجاد مشکلات سلامتی، مطرح می کنند.

به گزارش سیناپرس، یافته های پیشین این تیم تحقیقاتی نشان داده بودند که چندین ترکیب محلول در چربی، پس از مصرف سوکرالوز در روده تولید می شوند؛ یکی از این ترکیبات سوکرالوز-6-استات نام دارد.

پژوهشگران توضیح دادند؛ مطالعه ما نشان داده است که سوکرالوز-6-استات به DNA آسیب می رساند. علاوه بر این، ما مقادیر کمی از سوکرالوز-6-استات را در سوکرالوز، حتی قبل از مصرف و متابولیزه شدن آن یافتیم.

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی، مجموعه‌ ای از آزمایش‌ ها را روی سلول ‌های خون انسان که در معرض سوکرالوز-6-استات قرار گرفته بودند، انجام داده و نشانگرهای سمیت ژنی را بررسی کردند.

دانشمندان اظهار داشتند : به طور خلاصه، ما متوجه شدیم که سوکرالوز-6-استات، ژنوتوکسیک است و به طور موثر DNA سلول هایی که در معرض این ماده شیمیایی قرار می گیرند را تجزیه می کند.

تیم تحقیقاتی به دنبال یافته های مطالعات دیگر که نشان داده ‌بودند، سوکرالوز می ‌تواند بر سلامت روده تأثیر منفی بگذارد، به بررسی بافت روده پرداختند.

محققان افزوده ان:هنگامی که ما سوکرالوز و سوکرالوز-6-استات را در معرض بافت های اپیتلیال روده، بافتی که دیواره روده را می پوشاند، قرار دادیم، دریافتیم که هر دو ماده شیمیایی با نفوذ به دیواره روده، باعث “نشت روده” می شوند. علاوه بر این، ما دریافتیم که سلول‌ های روده با قرار گرفتن در معرض سوکرالوز-6-استات، فعالیت ژن ‌های مرتبط با استرس اکسیداتیو، التهاب و سرطان ‌زایی را افزایش می دهند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Journal of Toxicology and Environmental Health قابل دسترسی هستند.

مترجم: سنا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا