کم کاری تیروئید بدو تولد؛ عامل عقب ماندگی ذهنی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بر اهمیت تشخیص به‌ موقع بیماری کم کاری تیروئید از سال‌های اول عمر تاکید کرد.

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر عباس رضائیان زاده در آستانه روز و هفته جهانی تیروئید در جمع خبرنگاران گفت: لزوم تشخیص به‌ موقع این بیماری از آن روی اهمیت دارد که سال‌های اول عمر، زمان تکامل مغز کودک بوده و تکامل طبیعی مغز وابسته به هورمون‌های تیروئید است.

دکتر رضائیان زاده افزود: کم‌کاری مادرزادی تیروئید، بر اثر کمبود هورمون‌های تیروئید در بدو تولد یا پس از آن دیده می‌شود. در این بیماری سطح هورمون تیروکسین کمتر از میزان طبیعی است. این بیماری اغلب موارد در اثر اختلال غده تیروئید در دوران جنینی و اختلال در سنتز هورمون‌های تیروئید اتفاق می‌افتد. هر نوزادی که متولد می‌شود، ممکن است به این بیماری مبتلا باشد. با توجه به این که غده تیروئید بر همه جوانب سلامت تاثیر می‌گذارد، در صورت کنترل و تشخیص کم‌کاری تیروئید، اقدامات درمانی برای آن باید به ‌سرعت شروع شود.

به گفته وی، لزوم تشخیص به‌ موقع این بیماری از آن روی اهمیت دارد که سال‌های اول عمر، زمان تکامل مغز کودک بوده و تکامل طبیعی مغز وابسته به هورمون‌های تیروئید است. این بیماری در بدو تولد به ‌ندرت علائم دارد و در صورت تشخیص می‌توان از عوارض برگشت ‌ناپذیر و غیرقابل جبران آن جلوگیری کرد. بروز کم‌کاری مادرزادی تیروئید، در دختران دو برابر پسران است.

دکتر رضاییان زاده با بیان اینکه کم‌کاری تیروئید در بدو تولد نشانه‌های متفاوت دارد، افزود: ۹۵ درصد موارد در بدو تولد بدون علامت است و به ندرت با علائمی از قبیل ورم اطراف چشم، خواب آلودگی، زبان بزرگ و زردی طولانی خود را نشان می‌دهد. با از بین رفتن زمان طلایی و به تعویق افتادن درمان، این بیماری با اختلال در تکامل مغز، سبب بروز اختلال توانایی‌های مغزی، بدنی و رشد قدی می‌شود. همچنین بروز اختلال در ترشح هورمون‌های تیروئید در ماه‌های اول تولد، باعث عقب ماندگی ذهنی کودک می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: نظر به اهمیت غده تیروئید در سلامت انسان و شیوع قابل توجه بیماری های آن در جامعه، هر سال توسط فدراسیون جهانی تیروئید روز ۲۵ می مصادف با ۴ خرداد به عنوان‌ روز جهانی تیرویید و آغاز هفته تیروئید انتخاب شده است.

وی با اشاره به اینکه، افزایش سطح آگاهی مردم از بیماری های تیروئید و عوارض آنها، آموزش مادران باردار و راه های پیشگیری و درمان بیماری های غده تیروئید از اهداف هفته جهانی تیروئید است، افزود: در همین راستا برنامه غربالگری کم کاری مادرزادی غده تیروئید نوزادان یکی از اثربخش ترین برنامه های اجرایی در سطح شبکه های بهداشت و درمان است که از سال 1385 در استان فارس فعالیت خود را آغاز نمود و در حال حاضر غربالگری نوزادان توسط کارشناسان دوره دیده در 56 مرکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام می شود.

وی در پایان گفت: در استان فارس سالیانه حدود 54 هزار نوزاد غربال می شوند که از این تعداد در حدود 200 کودک بیمار شناسایی می شوند. از ابتدای آغاز این برنامه تاکنون، سه هزار و 100 نوزاد بیمار شناسایی شده اند که همگی با پیگیری های صورت گرفته تحت پوشش و درمان هستند.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا