آلودگی هوا ممکن است خطر زوال عقل را افزایش دهد

به گزارش سیناپرس همدان، سه سال پیش، یک مطالعه بین‌المللی که به سفارش مجله Lancet انجام شد، 12 عامل قابل تغییر را که خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهند، فهرست کرد، از جمله سه عامل جدید: الکل بیش از حد، آسیب به سر و آلودگی هوا.

تیمی از محققان به سرپرستی دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو در شماره 2 مه 2023 مجله بیماری آلزایمر، در مورد چگونگی قرار گرفتن در معرض آخرین عامل جدید، آلودگی هوا، مانند گازهای گلخانه ای خودروها و گازهای گلخانه ای نیروگاه ها که با خطر قابل اندازه گیری بیشتر ابتلا به زوال عقل در طول زمان همراه است، توضیح بیشتری دادند.

نویسنده ارشد ویلیام اس. کرمن، دکترای روانپزشکی، استاد روانپزشکی و یکی از مدیران مرکز ژنتیک رفتار پیری در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، و همکارانش ارزیابی‌های شناختی پایه حدود 1100 مرد شرکت‌کننده در ویتنام را مورد بررسی قرار دادند. میانگین سن پایه 56 سال با 12 سال پیگیری بود.

آنها همچنین به اندازه گیری قرار گرفتن در معرض مواد خاص (PM2.5) در هوا و دی اکسید نیتروژن (NO2) که هنگام سوزاندن سوخت های فسیلی ایجاد می شود و ارزیابی حافظه اپیزودیک، عملکرد اجرایی، روانی کلامی، سرعت پردازش مغز و ژنوتیپ APOE پرداختند.

APOE ژنی است که دستورالعمل هایی را برای ساختن پروتئینی که برای انتقال کلسترول و سایر چربی ها در جریان خون ضروری است، ارائه می دهد. یک نسخه یا آلل APOE به نام APOE-4 به عنوان یک ژن عامل خطر قوی برای بیماری آلزایمر شناسایی شده است.

محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که سطوح بالاتری از قرار گرفتن در معرض PM2.5 و NO2 را در دهه‌های 40 و 50 زندگی خود داشتند، عملکرد شناختی بدتری در تسلط کلامی از 56 تا 68 سالگی نشان دادند. و افراد دارای آلل APOE-4 حتی حساس‌تر به نظر می‌رسند، به طوری که افرادی که در معرض سطوح بالاتر PM2.5 قرار می‌گیرند، نتایج بدتری برای عملکرد اجرایی نشان می‌دهند و آن‌هایی که قرار گرفتن در معرض NO2 بالاتری دارند، پیامدهای بدتری مربوط به حافظه اپیزودیک را نشان می‌دهند.

عملکرد اجرایی به مهارت های شناختی سطح بالاتری اشاره دارد که برای برنامه ریزی، کنترل و هماهنگ کردن رفتارها و اعمال ذهنی استفاده می شود. حافظه اپیزودیک توانایی یادآوری و تجربه مجدد وقایع متمایز و خاص گذشته است.

نویسنده اول کارول ای. فرانتس، دکترای روانپزشکی، استاد روانپزشکی و یکی از مدیران مرکز ژنتیک رفتار پیری گفت: گزارش لانست 2020 به این نتیجه رسید که اصلاح 12 عامل خطر، که شامل عوامل دیگری مانند تحصیلات و افسردگی در میانسالی می شود، می تواند بروز زوال عقل را تا 40 درصد کاهش دهد.

این گزارش آلودگی هوای محیط را در مقایسه با دیابت، فعالیت بدنی، فشار خون بالا، مصرف الکل و چاقی به عنوان خطر بیشتری برای آلزایمر و زوال عقل مرتبط با آن معرفی می‌کند. یافته‌های ما بر اهمیت شناسایی عوامل خطر قابل اصلاح در اوایل زندگی تأکید می‌کند و فرآیندهایی که آلودگی هوا بر خطر زوال شناختی در زندگی بعدی تأثیر می‌گذارد، زودتر از آنچه مطالعات قبلی نشان می‌دهند آغاز می‌شود.

منبع: Journal of Alzheimer’s Disease

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا