افزایش نگران کننده های دریاچه ها در قطب

به تازگی محققان در طی پژوهش های خود توانسته اند این دریاچه های آبی زیبایی را در یخچال طبیعی Langhovde در قطب جنوب مشاهده کنند و همین امر نیز به شدت موجب نگرانی آنها شده است. دریاچه های ناشی از ذوب یخ های طبیعی که به دلیل تابش نور خورشید در تابستان به ورقه های یخ طبیعی شکل می گیرند سال هاست که در اطراف گرینلند گسترش یافته اند.

این یخچال ها برای دانشمندان به منزله گرمایش کره زمین و فروپاشی ورقه های یخی است. زمانی که آب های ذوب شده از این دریاها به سمت لایه های یخ عمیق تر جاری می شوند، پایه های ورقه های یخی را لیز می کنند و همین امر نیز موجب تضعیف و در نهایت فروپاشی ورقه یخی می شود. همین امر نیز به عنوان یکی از دلایل ذوب شدید گرینلند در نظر گرفته شده است.

اکنون این دریاچه ها در سایر نقاط دیگر جهان و بر روی ورقه های یخ قطب جنوب نیز دیده شده اند. پژوهشگران در مطالعه ای جدید در این زمینه با استفاده از داده های به دست آمده از ماهواره ها و علم هواشناسی یکی از اولین گزارش های چند ساله از تغییرات این دریاچه ها در شرق قطب جنوب را به ثبت رساندند. بر اساس تحلیل های این محققان، نزدیک به 8 هزار مورد از این دریاچه ها در طی تابستان سال های 2000 تا 2013 بر روی یخچال طبیعی Langhovde نمایان شده اند.

همان طور که گفته شد، بسیاری از این دریاچه های ناپایدار و زود گذر به درون لایه های عمیق یخی جاری می شوند و محققان برای اولین بار توانسته اند این پدیده را در شرق قطب جنوب بررسی کنند. این منطقه از نظر محققان یکی از بکرترین و سردترین مناطق روی کره زمین است که استوارت جمیسون به عنوان یکی از راهبران این تحقیق آن را اینگونه توصیف می کند که: «بخشی از این قاره که مردم برای مدت زمان بسیاری آن را پایدار تصور می کردند، تغییرات زیادی در این منطقه دیده نمی شود و خیلی خیلی سرد است.»

وجود این دریاچه ها مستقیما با دمای هوا و همچنین شمار زیادی از دریاچه هایی که به صورت غیرطبیعی در طی تابستان سال های 2012 تا 2013 شکل گرفته اند در ارتباط هستند. بر اساس اظهارات این محققان، هنوز برای اظهار نظر درباره این که آیا تابستان های شرق قطب جنوب در طولانی مدت موجب ایجاد مشکل برای این منطقه می شوند با خیر اندکی زود است؛ اما تعداد رو به افزایش این دریاچه ها موجب نگرانی دانشمندان شده است زیرا شرق قطب جنوب ورقه های یخی بسیار بیشتری را نسبت به گرینلند در خود جای داده است و اگر تمامی آنها شروع به ذوب شدن بکنند، سطح آب های کره زمین صدها متر بالا خواهد آمد.