مهندسی زیستی بافت، کمک رسان بیماران قلبی

بافت مهندسی شده زیستی از سلول‌های بنیادی می‌تواند به بهبود بیماران آسیب دیده از حملات قلبی مخرب کمک کند

به گزارش سیناپرس همدان، ثابت شده است که فناوری جدیدی که از پَچ‌های چاپ‌شده زیستی برای ترمیم بافت آسیب‌دیده قلب استفاده می‌کند، نسبت به سایر پَچ‌ها برای بیماران ایمن‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

محققان دانشگاه فناوری سیدنی (UTS) نشان داده‌اند که بافت‌های قلبی مهندسی شده زیستی می‌توانند به طور ایمن و موثر به بیماران کمک کنند تا از آسیب ناشی از حمله قلبی گسترده بهبود یابند.

فناوری جدید، جوهرهای زیستی شخصی سازی شده از سلول های بنیادی خود بیمار را ایجاد می کند. سپس از جوهرهای زیستی برای چاپ سه بعدی بافت های قلبی برای ترمیم نواحی بافت مرده ناشی از حملات قلبی استفاده می شود.

دکتر Carmine Gentile، رئیس گروه بازسازی قلب و عروق در UTS، گفت: به لطف مطالعه خود، ما درک بهتری از نحوه عملکرد بافت‌های قلب زیست مهندسی شده پس از پیوند در بدن داریم.

مطالعه ما نشان داد که پَچ‌های مهندسی زیستی بهترین و قوی‌ترین درمان نارسایی قلبی هستند، پَچ‌هایی که با روش‌های دیگر ایجاد می‌شوند یا هیچ بهبودی ایجاد نمی‌کنند یا این بهبود متناقض است.

پَچ‌های مهندسی زیستی ما این اطمینان را می‌دهند که برای بیمار ایمن‌تر، سازگارتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر باشند.

بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. در استرالیا، از هر چهار مرگ، یک نفر بر اثر مشکلات قلبی جان خود را از دست می دهد یعنی هر 12 دقیقه یک نفر جان خود را بر اثر این عامل مهم از دست می دهد.

نارسایی قلبی یک عارضه مکرر بیماری قلبی است که با خون رسانی ناکافی منجر به مرگ بافت قلب در ناحیه آسیب دیده می شود. در نتیجه ممکن است نیاز به درمان دارویی مادام‌العمر باشد و نارسایی قلبی در مرحله نهایی به این معنی است که برخی از بیماران به لیست انتظار پیوند قلب می‌پیوندند.

دکتر Gentile گفت: از آنجایی که این فناوری بیماران را قادر می‌سازد تا از سلول‌های بنیادی خود برای ایجاد پچ‌های قلب استفاده کنند، نه تنها می‌توانند به طور بالقوه آسیب و هزینه پیوند قلب را کاهش دهند، بلکه از موانعی مانند پس زدن بافت‌های اهداکننده توسط بدن نیز جلوگیری می‌کنند.

آزمایش‌های بیشتر برای اثرات بلندمدت این فناوری قبل از شروع آزمایش‌های بالینی در حال انجام است.

نیکی دنت، مدیر عامل شرکت تحقیقات قلب استرالیا گفت: خیلی شگفت انگیز است که می شنویم که این همکاری تحقیقاتی موفق بوده و اکنون می تواند به مرحله بعدی پیشرفت کند. ما در مورد پتانسیل این فناوری برای کمک به صدها هزار نفری که هر ساله از نارسایی قلبی رنج می برند هیجان زده هستیم.

این یافته ها در مجله Bioprinting منتشر شده است.

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا