زیرساخت ها و امکانات رفاهی برای گردشگران در اولویت باشد؛
تصویب تعطیلات دو روزه پایان هفته با چه زیر ساختی؟

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران از کاهش سهم خانوارها در سبد مصرف گردشگری خبر داد و گفت: تصویب تعطیلات دو روزه پایان هفته به شرطی خوب است که زیرساخت ها و امکانات رفاهی برای گردشگران فراهم شود و شرایط اقتصادی آحاد مردم نیز بهبود پیدا کند.

دکتر فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: پیرامون تعطیلات آخر هفته چند موضوع مختلف وجود دارد. ما ایرانی ها معمولا عادت داریم، تعطیلات آخر هفته را به خودمان، مسائل شخصی و کارهای عقب افتاده مان اختصاص دهیم و اوقات خودمان را با خانواده بگذرانیم. فرصت یک روزه تعطیلات، بسیار کوتاه است به همین دلیل شاید کسی به فکر سفر نباشد اما زمانی که موضوع دو روزه تعطیلات آخر هفته مطرح می شود با افزایش اوقات فراغت، سفر و گردشگری مواجه می شویم.

عضو شورای علمی گروه مدیریت و برنامه ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی افزود: گردشگری جدا از بحث اوقات فراغت، ابعاد دیگری نیز دارد. ما نباید تصور کنیم که اگر طرح تعطیلات دو روزه آخر هفته را تصویب و در مجلس و دولت جاری و ساری کرده ایم، گردشگری شکل گرفته است. این امر می تواند شرطی لازم برای توسعه گردشگری های دو روزه پایان هفته در کشور باشد اما قطعا کافی نیست و کفایت نمی کند.

این استاد رشته جهانگردی و هتلداری کشور اظهارداشت: اکنون عوامل مهمی در این امر دخیل هستند. مبحث اقتصادی از جمله آنهاست. باید قبول کنیم که شرایط اقتصادی جامعه بسیار در این امر دخیل است. تورم اقتصادی کنونی جامعه یکی از آزرده ترین پدیده های اقتصادی است. پدیده ای که اقتصاد ایران را نشانه گرفته و خانواده ها را درگیر کرده است. این عامل بازدارنده باید حل و فصل شود.

وی به سیناپرس گفت: مبحث زیرساختی نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار است. باید در کلانشهرها امکانات زیرساختی مناسب اعم از حمل و نقل، راه های دسترسی، اقامتگاه ها، فضاهای تفریحی و  تفرجگاه ها فراهم شود بنابراین صرفا نباید انتظار داشته باشیم با تعطیلات دو روزه، بلافاصله سفرهای ما توسعه پیدا کند، باید شرایط اقتصادی و زیرساخت هایمان را نیز بهبود دهیم.

وی به شرایط اقتصادی کشور و نقش تاثیرگذار آن در کاهش سفرهای داخلی اشاره کرد و افزود: طبق اعلام مرکز آمار ایران، 24 میلیون و 687 هزار سفر در سال 1400 صورت گرفته است که تنها 30 درصد از مردم ( 7 میلیون و 800 هزار نفر) حدود یک سفر داشته اند. حدود 70 درصد ایرانی (56 میلیون نفر) نیز اصلا سفر نرفته اند. طبق این آمار از حدود30 درصد مسافران، تنها 42 درصدشان اقامت شبانه داشته اند.

جواهرزاده بیان کرد: همچنین یافته های پیمایش ملی گردشگری ما در سال  1396نشان داده است که از هر 3 گردشگر ایرانی، دو نفر در منزل خویشاوندان، اقوام و آشنایان خودشان اقامت می کنند و 12 درصد از گردشگران نیز چادر و کمپ می زنند. این امر نشان می دهد که میزان سفر و گردشگری در ایران اندک و ناچیز است که باید برای رونق آن برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: این میزان گردشگری و سفر اصلا مطلوب گردشگری داخلی نیست. در حال حاضر حدود 76 درصد از گردشگران داخلی تمایل شدیدی به عدم هزینه کرد در اقامتگاه های عمومی دارند. این امر نشان از کاهش سهم خانوارها در سبد مصرف گردشگری دارد.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران به سیناپرس گفت: افزایش زمان فراغت به طور کلی میل سفر را بیشتر می کند و عاملی در بهتر شدن توزیع زمانی و مکانی سفر است. تجمع انسانی در پیک زمان خاص مانند ایام نوروز یکی از مشکلات حوزه گردشگری است. در این دوران حجم زیادی از گردشگران به سفر می روند. این نوع فرایند اصلا مورد قبول و تایید علم گردشگری نیست. این نوع گردشگری مخرب است و به جای اینکه گره ای از گره ها را باز کند، گره ای بیشتر اضافه می کند.

عضو شورای علمی گروه مدیریت و برنامه ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی یادآورشد: ما برای رفع این مشکل باید برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم. با اجرای طرح دو روزه تعطیلات پایان هفته می توانیم تورهای یک روزه و یک و نیم روزه برای خانوارهای ایرانی ایجاد کنیم. چارچوب های اقتصادی، تسهیلات دولتی وخصوصی و رفاهی نیز باید متناسب با این موضوع مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم آمار سفرهای پایان هفته مان را افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: حتی برخی از خانواده ها نیز می توانند با گرفتن مرخصی یک روزه، سفری سه روزه را مدیریت کنند. اکنون میانگین سفرهای ایرانی حدود سه روز است؛ به عنوان مثال میانگین اقامت گردشگران در شهر مشهد کمتر از سه روز است. این امر نشان می دهد که ما می توانیم با مدیریتی مناسب از این فرصت استفاده کنیم اما به شرط اینکه تعطیلات دو روزه تنها مختص بخش دولتی نباشد و کارمندان بخش خصوصی نیز همپای بخش دولتی از این اوقات فراغت بهره ببرند.

گفتگو: فرزانه صدقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا