اسباب‌بازی ابزار نیست؛ یک وسیله کمک آموزشی و پرورشی است

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در ششمین نمایشگاه مادر، نوزاد وکودک که همزمان با هفدهمین نمایشگاه اسباب‌بازی، تفریحات، سرگرمی، صنایع و تجهیزات وابسته فارس در محل نمایشگاه‌های بین‌اللملی استان فارس برگزار می‌شود حضور فعال دارد.
به گزارش سینا پرس فارس، به نقل از روابط عمومی کانون فارس سعیدرضا کامرانی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با اعلام این خبر گفت: این دو نمایشگاه هم‌زمان با دهه مبارک فجر از 11 لغایت 14 بهمن در شیراز برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 16 تا 21 به نمایشگاه مراجعه کنند.
به گفته کامرانی، کانون فارس با برپایی غرفه کتاب و محصولات فرهنگی و غرفه ارائه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی در این نمایشگاه میزبان کودکان و نوجوانان است.

مدیر کل کانون فارس گفت: کودکان در مسیر رشد خود با عمل، عکس‌العمل، ارتباط، ارزش‌ها، فرهنگ، اخلاق و بسیاری مسائل آشنا می‌شوند و در حقیقت در این مسیر می‌توانند شکوفا و یا سرکوب شوند. بسیاری از ابزارها، سرگرمی‌ها و اسباب‌بازی‌ها می‌تواند کودک و نوجوان را با طبیعت اطراف خود آشتی دهد به عنوان مثال به جای ساختن قفس و زندانی کردن حیوانات می‌توان با بیلچه‌ی اسباب‌بازی، کاشت نهال و گل‌ها را به بچه ها آموزش داد و این نوع اسباب‌بازی‌ها زمانی مورد اقبال کودکان قرار می‌گیرند که پیشینه‌ی آن را در قصه‌ها، نمایش‌ها، سرودها، نقاشی‌ها و پویانمایی‌ها تجربه کرده باشد و اساسا این مسائل در باورهای آن‌ها وجود داشته و در ذهن آن‌ها نهادینه شده باشد. در تولید اسباب بازی‌هایی که با آموزش‌های ایرانی و اسلامی سنخیت داشته باشد کم‌کاری شده و در این زمینه نتوانسته‌ایم نیازهای کودکان و نوجوانان را برطرف کنیم. به همین دلیل با سیل ورود اسباب‌بازی‌های خارجی مواجهیم که گاهی با فرهنگ ومسائل تعلیم و تربیت ما هم مغایرت دارد.
کامرانی افزود: اسباب‌بازی به عنوان یک ابزار کمک آموزشی و پرورشی به حاشیه رفته و بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی از عهده تهیه آن‌ها بر نمی‌آیند و این می‌تواند در دراز مدت، لطمات جبران‌ناپذیری را در تربیت نسل آینده بر جای بگذارد. در کشور ما فروشگاه‌های اسباب‌بازی و سرگرمی زیر مجموعه صنف خرازی و صنعت نایلون و پلاستیک هستند و این موجب تأسف است؛ صنف اسباب‌بازی و سرگرمی کجا و فروش نایلون و پلاستیک کجا؟
ما در دانشگاه‌هایمان متخصص اسباب‌بازی تربیت نکرده‌ایم و در این رابطه تحقیق و پژوهشی صورت نمی‌گیرد؛ در حالی که در جهان مترقی صنعت اسباب‌بازی، علاوه بر اهمیت دادن به این صنعت به لحاظ مسائل پرورش و آموزش هم مورد توجه مسوولین امر قرار می‌گیرد.
او ادامه داد، متأسفانه ایران هیچ سودی از بازار پر رونق اسباب‌بازی جهانی نمی‌برد و در این رابطه صادراتی به دیگر نقاط جهان انجام نمی‌شود و بر عکس بیش از نود درصد اسباب‌بازی وسرگرمی‌های موجود وارداتی هستند که علاوه بر این که بسیاری از آن‌ها با فرهنگ و مذهب ما سنخیتی ندارند، به دلیل گرانی، اکثر خانواده‌ها توان خرید آن‌ها را ندارند.
مدیر کل کانون فارس در بخش دیگری از سخنانش گفت: تا سه دهه پیش ایران هیچ تجربه بزرگی در تولید اسباب‌بازی و سرگرمی نداشت اما از سال 1375 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این فکر افتاد تا یک عروسک ملی، طراحی و روانه بازار مصرف کند. عروسک‌های «دارا و سارا» نخستین تجربه بزرگ تولید اسباب‌بازی ایرانی برای رقابت و شاید مقابله با عروسک‌های خارجی به‌شمار می‌رفت، قرار بود این عروسک‌ها در ایران تولید شوند تا به مرور زمان و متناسب با فرهنگ ایرانی، شاهد رونق اسباب‌بازی ایرانی باشیم. خلاصه عروسک‌های دارا و سارا در چند نوع و با پوشش‌های اقوام ایرانی وارد بازار شد ولی به دلیل قیمت زیاد و تبلیغات کم به حاشیه رفت و پس از آن‌ هم دیگر عروسکی ایرانی با تفاوت و تنوع و … تولید نشد و اگر در حال حاضر هم عروسک‌هایی در ایران تولید می‌شود برگرفته از نوع خارجی است و تفاوتی با عروسک‌های خارجی ندارد و فقط تنها تفاوتش این است که در ایران تولید می‌شود و چون کودکان هیچ پیش‌زمینه ذهنی از این عروسک‌ها ندارد، خیلی برایشان جذاب نیست و از آن‌ها استقبال نمی‌کنند.
ششمین نمایشگاه مادر، نوزاد وکودک همزمان با هفدهمین نمایشگاه اسباب‌بازی، تفریحات، سرگرمی، صنایع و تجهیزات وابسته فارس با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان فارس و شرکت برساز رویداد پارس در محل نمایشگاه‌های بین‌اللملی استان فارس برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا