تنها با ۶ دقیقه ورزش از بیماری آلزایمر پیشگیری کنید

محققان نیوزلندی می گویند: فعالیت های کوتاه مدت که باعث ایجاد تعرق زیاد می شود، پروتئین ضروری برای شکل گیری مغز، یادگیری و حافظه را تقویت می کند. این ماده همچنین به نظر می رسد خطر ابتلا به سایر بیماری های عصبی مرتبط با افزایش سن مانند پارکینسون و آلزایمر را کاهش می دهد.

محققان توضیح می دهند:این مولکول که فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) نام دارد، پس از یک جلسه سخت دوچرخه سواری تا پنج برابر افزایش یافت. فاکتور نوروتروفیک مغز در مدل ‌های حیوانی امیدوار کننده‌ تر است، اما مداخلات دارویی تاکنون نتوانسته به طور ایمن از قدرت محافظتی فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز در انسان استفاده کند.

تراویس گیبونز (Travis Gibbons) محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه اوتاگو در بیانیه ‌ای می‌ گوید: ما نیاز به بررسی رویکردهای غیردارویی را دیدیم که می ‌توانند ظرفیت مغز را حفظ کرده و انسان‌ها می‌ توانند از آن برای افزایش طبیعی فاکتور نوروتروفیک مغز برای کمک به پیری سالم استفاده کنند.

بر اساس برآوردها، موارد زوال عقل در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ سه برابر خواهد شد و به بیش از ۱۵۰ میلیون نفر خواهد رسید. اگرچه در حال حاضر درمان های بالقوه ای برای این بیماری وجود دارد، اما هنوز درمان قطعی وجود ندارد.

گیبونز توضیح می دهد: فاکتور نوروتروفیک مغز یک ماده شیمیایی کلیدی است که به توانایی ایجاد اتصالات و مسیرهای تازه و بقای سلول های مغز کمک می کند. آزمایش‌ها روی موش‌ها نشان داده‌ اند که فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز تشکیل و ذخیره ‌سازی خاطرات را تشویق کرده، یادگیری را تقویت و عملکرد شناختی را به طور کلی بهبود می‌ بخشد.

تیم تحقیقاتی نیوزلندی دریافت: ورزش با شدت بالا که در این مورد یک جلسه شش دقیقه ای دوچرخه سواری شدید بود، بهترین نتیجه را داشت. نمونه های خون نشان داد که مقادیر نوروتروفیک مغزی چهار تا پنج برابر بیشتر شده است.

به گفته محققان این پدیده ممکن است به دلیل افزایش تعداد پلاکت ها باشد که مقادیر زیادی فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز را ذخیره می کنند. غلظت پلاکت‌های در گردش خون بیشتر از رژیم غذایی تحت تأثیر ورزش قرار گرفته و ۲۰ درصد افزایش می‌ یابد.

این تیم پژوهشی خاطرنشان می کند: تحقیقات بیشتر برای درک مکانیسم های درگیر ضروری است. یک نظریه این است که در حین ورزش، مغز از متابولیسم گلوکز به لاکتات تغییر می کند تا اطمینان حاصل شود که انرژی مورد نیاز بدن برآورده می شود. انتقال از مصرف قند به اسید آلی منجر به افزایش سطح فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز در خون می شود.

به گزارش سیناپرس، گیبونز در پایان گفت: ما اکنون در حال مطالعه هستیم که چگونه رژیم غذایی تناوبی برای مدت طولانی‌تر، به عنوان مثال تا سه روز، بر فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز تأثیر می‌گذارد. ما کنجکاو هستیم که آیا ورزش سخت در شروع رژیم غذایی تاثیرات مفید را تسریع می کند یا خیر. ما فکر می کنیم که رژِیم و ورزش را می توان همراه با بهینه سازی تولید فاکتور نوروتروفیک در مغز انسان استفاده کرد.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Physiology منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا