کد خبر : 441 شنبه 25 مرداد 1393 - 01:58:52
تشخیص-مقاومت-در-برابر-داروی-مالاریا-با-آزمایش-خون

تشخیص مقاومت در برابر داروی مالاریا با آزمایش خون

سیناپرس: انگل عامل مالاریا در برابر اصلی ترین داروی ضدمالاریا یعنی «آرتیمیسین» تا حدی مقاوم شده است. با این حال یک مطالعه جدید، به شیوه ای موثر برای شناسایی سریع این مقاومت در افراد مبتلا به این بیماری دست یافته است.

سینا پرس: این مطالعه جدید که به بررسی میزان مقاومت در برابر داروی ضدمالاریا در آسیای جنوب شرقی پرداخته نشان می دهد که آزمایش خون می تواند به شکلی سریع، افراد مقاوم در برابر مالاریا را شناسایی کند. به این ترتیب شاید بتوان برنامه ای جامع برای برخی مناطق که ساکنان آن در برابر مالاریا مقاوم شده اند ارائه کرد.

دانشمندان به همین منظور به بررسی مناطقی که مردم آن در برابر آرتیمیسین مقاوم شده اند پرداختند و به این نتیجه رسیدند که یک منطقه بسیار وسیع جنگلی میان برمه، تایلند، کامبوج، ویتنام، لائوس و بنگلادش بیشترین تعداد این افراد را در خود جای داده است. دانشمندان بر این گمانند که در این ناحیه، انگل پلاسمودیوم مالاریا توانسته جهش ژنتیکی بیابد تا بتواند خود را در برابر داروی مالاریا مقاوم سازد.

تا همین اواخر، تنها راه برای شناسایی افراد مقاوم در برابر داروی مالاریا، تحت نظر بودن در طی مصرف دارو به مدت چند روز و سپس نمونه برداری از خون برای تعیین سرعت از بین رفتن انگل در خون بود.

اما با شیوه جدیدی که طراحی شده، تنها با یک بار گرفتن نمونه خون و بررسی وجود یا عدم وجود جهش ژنتیکی در انگل می توان به شیوه ای کم هزینه و سریع تر، افراد مقاوم در برابر داروی مالاریا را تشخیص داد. این دانشمندان به بررسی 1240 فرد مبتلا به مالاریا و تحت درمان در آسیای جنوب شرقی و آفریقا پرداختند و مشخص شد که این شیوه جدید آزمایش خون، در همه این افراد به جواب دقیق می انجامد.

گفتنی است انگل مقاوم در برابر آرتیمیسین را هنوز هم می توان نابود کرد و این کار نیازمند صرف زمان و داروی بیشتر است.

newscientist :منبع