زیباترین کتابخانه‌های سراسر جهان را بشناسید

از دوران باستان، کتابخانه‌ها سازه‌های مهمی بودند؛ سازه‌هایی که برای تمدن‌های سراسر جهان ضروری بوده و از سوابق مکتوب بشریت محافظت کرده و می‌کنند. از این رو ساختمان و بنای کتابخانه‌ها همیشه اهمیت ویژه‌ای داشته است.

به گزارش سیناپرس،اگرچه در بسیاری از موارد، شاهد وجود سالن‌های کتابخانه‌هایی با معماری سبک باروک با جزئیات فوق‌العاده هستیم، اما سالن‌های مدرنی نیز وجود دارند که با طراحی‌های غیرمعمول خود، بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در ادامه به معرفی 10 نمونه از زیباترین کتابخانه‌های جهان می‌پردازیم که ترکیبی از هر دو سبک معماری قدیمی و مدرن هستند.

  1. کتابخانه کالج ترینیتی / دوبلین، ایرلند

اولین جایی که در سفر به دوبلین باید ببینید، امارت خانواده گینس نیست، بلکه کتابخانه قدیمی کالج ترینیتی است. ساخت و ساز «لانگ روم»، یعین سالن اصلی نمادین کتابخانه در سال 1712 آغاز شد و 20 سال طول کشید. ساختار اصلی فقط دارای کتاب‌هایی در سطح پایین‌تر خود بود، اما زمانی که قفسه‌های کتابخانه در دهه 1850 پر شد، سقف آن بلند (و طاق‌دار) شد تا کتاب‌های بیشتری را در خود جای دهد.به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، «لانگ روم» بیش از 200 هزار جلد از قدیمی‌ترین کتاب‌های کتابخانه را در خود جای داده است.

2. کتابخانه ادمونت ابی

معمار چیره‌دستی با نام «جوزف هوبر» این کتابخانه باشکوه به سبک باروک را طراحی کرد. این کتابخانه که عنوان بزرگترین کتابخانه صومعه در جهان را از آن خود کرده، در سال 1776 افتتاح شد. او از آرمان‌های عصر روشنگری پیروی می‌کرد و زمانی گفته بود: «مانند درک ما، فضاها نیز باید پر از نور باشند.» در نتیجه چنین تفکری، اتاق اصلی فضایی پرنور است که با قفسه‌های کتاب پوشانده شده است. وجود هفت نقاشی دیواری که توسط بارتولومئو آلتومونته کشیده‌ شده‌اند و مجسمه‌های آهکی اثر جوزف استامل از نکات قابل توجه و ویژه این کتابخانه به شمار می‌آیند.

3.کتابخانه مرکزی کتابخانه های عمومی ونکوور

هنگامی که اعضای عمومی به طرح‌های کتابخانه مرکزی جدید در ونکوور رأی دادند، از ساختارهای سنتی‌تر به نفع طرح رادیکال و مدرن موشه سافدی معمار، که در ارتباط با معماران استودیوی DA طراحی شده بود، اجتناب کردند. بنابراین، امروز شما در این کتابخانه خود را در یک دیوار شعاعی شبیه به کولوسئوم خواهید دید که مملو از فضاهای عمومی برای مطالعه و استراحت در قلب ونکوور است.

4. ساختمان Stephen A. Schwarzman کتابخانه عمومی نیویورک

گل سرسبد کتابخانه عمومی نیویورک سالن «هنرهای زیبا 1911» است که توسط شرکت معماری « carrère and hastings» طراحی شده، یکی از برترین جاذبه‌های توریستی این شهر به حساب می‌آید. البته نام این کتابخانه در میان بهترین کتابخانه‌های تحقیقاتی شهر ذکر نشده است. شاخص‌ترین تالار کتابخانه، اتاق مطالعه اصلی است که «رز» نام دارد؛ این تالار با سقف‌هایی به ارتفاع 52 فوت، با نقاشی‌های دیواری پرآذین و جزئیات معماری مانند گل رز طلایی تزئین شده است.

5. کتابخانه رضا رامپو

کتابخانه رضا رامپور که توسط نواب فیض الله‌خان، حاکم ایالت رامپور در اواخر قرن هجدهم تأسیس شد، مجموعه عظیمی از متون و اشیاء اسلامی و آسیایی را در خود جای داده است. بنای بزرگ صورتی هندواروپایی که امروزه مجموعه را در خود جای داده است در سال 1904 توسط نواب حمید علی‌خان به عنوان عمارت ساخته و در سال 1954 به کتابخانه تبدیل شد.

 6. کتابخانه ابی سنت گال

در حالی که سوابق نشان می‌دهد که کتابخانه‌ای در ابی سنت گال در اوایل سال 820 تأسیس شده بود (که آن را به قدیمی‌ترین مجموعه کتابخانه در سوئیس تبدیل می‌کند)، تالار اصلی روکوکو در اواسط قرن 18 بر اساس طرحی توسط معماری اتریشی به نام «پیتر تامب» ساخته شد. این کتابخانه، خانه قدیمی‌ترین پلان معماری شناخته شده است که بر روی پوست طراحی شده است.

7.کتابخانه شهر اشتوتگارت

کتابخانه شهر اشتوتگارت در سال 2011 افتتاح شد. ساختمان این کتابخانه یک مکعب خاکستری روشن باابهت است که شامل بلوک‌های شیشه‌ای است؛ این کتابخانه توسط معماران گروه Yi طراحی شده است. در داخل این سازه، یک اتاق مرکزی دلباز خواهید دید که بالای آن یک اتاق مطالعه پلکانی چند طبقه با قفسه‌های کتاب قرار دارد. این کتابخانه به عنوان مرکز یک شهر آینده‌نگر در نظر گرفته شده است؛ شهری که هنوز ساخته نشده است.

8. کتابخانه پارلمان

کتابخانه پارلمان که به شکل خانه‌ای به سبک گوتیک ویکتوریایی است و با 16 ستون قوسی کامل شده است، یکی از جواهرات باارزش معماری کانادا است؛ کتابخانه‌ای که در سال 1876 ساخته شده و تصویر آن روی اسکناس ده دلاری این کشور خودنمایی می‌کند. معماران این کتابخانه، «توماس فولر» و «چیلیون جونز» برای این سازه از اتاق مطالعه موزه بریتانیا الهام گرفتند و سالن مرکزی را با قفسه‌های چوبی پیچیده و قاب‌های چوبی پوشانده‌اند.

9. کتابخانه ال اسکوریال

خانه سابق پادشاه اسپانیا، ال اسکوریال، مجموعه‌ای عظیم است که سنگ بنای آن در سال 1563 گذاشته شد. در حالی که کل سایت سازه‌ای بی‌نظیر و چشمگیر است، کتابخانه خیره‌کننده با سقف طاقدار و با نقاشی‌های دیواری از «پلگرینو تیبالدی» پوشیده شده است. قفسه‌های چوبی کنده‌کاری شده و کف مرمر آن، ابهت و شکوه فضا را کامل می‌کنند.

    10. کتابخانه کلمنتیوم

    مجموعه کلمنتیوم در بیش از پنج هکتار گسترده شده است. این مکان که توسط یسوعیان در سال 1556 تأسیس شد، در ابتدا یک صومعه بود و از آن زمان به بعد دانشگاه، رصدخانه و در نهایت کتابخانه ملی بوده است. تالار باروک کتابخانه در سال 1772 افتتاح شد؛ تالاری که با نقاشی‌های دیواری سقف توسط Jan Hiebl تزئین شده است.

    منبع: galeriemagazine

    مترجم: زهرا علی‌دوست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا