صنعت ساختمان سازی نیاز به بازنگری دارد

بااستفاده از فناوری های نوین مانند متاورس و واقعیت مجازی معماری و کیفیت مهندسی کشورمان را ارتقا دهیم.

چهره ماندگار ایران در معماری و مهندسی راه و ساختمان گفت: باید با بکارگیری مصالح نوین و با استفاده از فناوری های نوین مانند متاورس، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، معماری و کیفیت مهندسی کشورمان را ارتقا دهیم.

پروفسور محمود گلابچی، چهره ماندگار ایران در معماری و مهندسی راه و ساختمان، بنیان گذار قطب علمی فناوری معماری و بنیان گذار دانشگاه معماری و هنر پارس در گفتگو با سیناپرس گفت: فناوری حاصل علمی است که منجر به تولید و تکنولوژی شده است؛ به عبارت دیگر علم در شکل فناوری یا تکنولوژی بروز و ظهور پیدا می کند. در معماری نیز تکنولوژی نقش بسیار زیادی دارد. امروزه پیشرفت های زیادی در جهان در زمینه روش های ساخت، مصالح نوین و طراحی ساختمان ها با بکارگیری امکانات جدید نرم افزارها و کامپیوترها به وجود آمده است.

دارای کرسی یونسکو در معماری اسلامی و استاد نمونه دانشگاه تهران افزود: ما برای اینکه بتوانیم از لحاظ فضا و ساختاری،  معماری را ارتقا دهیم باید از فناوری یعنی از حاصل علم و تکنولوژی امروز بشر استفاده کنیم؛ امروزه بسیاری از انسان ها بر اثر وقوع حوادث غیرمترقبه ای مانند زلزله جان خودشان را از دست می دهند اما اکنون با کمک علم و فناوری های نوین می توانیم ساختمان های سبک تری بسازیم تا هنگام وقوع این حادثه صدمات جانی و اقتصادی کمتری را متحمل شویم.

استاد نمونه دانشگاه های کشور و پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران اظهارداشت: با کمک فناوری می توانیم مصالحی را بکار بگیریم که طول عمر بیشتری دارند و کیفیت بهتری برای ساختمان ها ایجاد می کنند. همچنین با بکارگیری فناوری می توانیم طراحی های دقیق تر در معماری حتی در محاسبات سازه ای نیز انجام بدهیم.

 به گفته وی، در کشور ما عمر مفید ساختمان ها 30 سال تصور می شود در حالی که باید ساختمان ها حداقل عمر مفید 120 ساله داشته باشند؛ چیزی که امروز در جهان کاملا پذیرفته شده است.

رئیس شورای فناوری های نوین ساختمانی به سیناپرس گفت: امروز در جهانی زندگی می کنیم که فناوری هایی در زمینه آی تی، نرم افزارها و سخت افزارها ظهور پیدا کرده اند. ما در معماری می توانیم با استفاده از این نرم افزارها، فضای بهتری را طراحی کنیم. نمونه بارز آن واقعیت مجازی است یعنی ما پیش از اینکه فضایی را بسازیم، هزینه ای متقبل شویم یا کار فیزیکی انجام دهیم، می توانیم آن فضا را کاملا شبیه سازی کنیم. درون آن قرار بگیریم و مشاهده کنیم با چه کیفیتی می توانیم ساختمان بهتر و معماری مناسب تری به وجود بیاوریم.

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان تصریح کرد: امروزه نه تنها می توانیم فضا را به صورت مجازی کاملا بسازیم بلکه می توانیم با کمک نرم افزار واقعیت افزوده، تجهیزات و اجزای داخلی آن را نیز اضافه کنیم. حتی انسان را نیز در آن فضا قرار دهیم و فضای خوب و مناسبی را ایجاد یا تغییراتی در آن اعمال کنیم.

رئیس و تدوین کننده مبحث سوم مقررات ملی ساختمان یادآور شد: در آینده نیز ما به سمت متاورس می رویم. در متاورس، یک فرا جهان شکل می گیرد یعنی ما در یک جهانی که فضای الکترونیکی و مجازی وجود دارد، می توانیم با یکدیگر گفتگو کنیم. جلسه برگزار کنیم. تصمیم گیری کنیم و خیلی از فعالیت هایمان را در این فضا انجام دهیم و دیگر نیازی به ساختار فیزیکی نداشته باشیم.

گلابچی به سیناپرس گفت: در این فراجهان خیلی از اتفاق ها می تواند سریعتر، ساده تر، کم هزینه تر واقع شود. به عنوان مثال اگر ما جلسه کاری در مورد پروژه معماری داشته باشیم دیگر نیازی به حضور افراد نیست بلکه همه می توانند در فضای مجازی کنار یکدیگر گفتگو کنند. طرح ها را مشاهده کنند. در مورد طرح ها  نیز نظر دهند یا تصمیم بگیرند.

وی عنوان کرد: در فعالیت های اجتماعی، کسب و کارها، و دیگر فعالیت های اقتصادی و تجاری نیز می توانیم از فضای متاورس استفاده کنیم. ما باید حداکثر استفاده را از این فناوری ها داشته باشیم. در بحث فناوری نیز ما باید از متاورس و فناوری ها و امکانات روز دنیا مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استفاده کنیم و معاری مان و کیفیت مهندسی مان در کشور را ارتقا دهیم.

بنیان گذار دانشگاه معماری و هنر پارس به چالش های این مساله پرداخت و اظهارداشت: نخستین چالش ما در این حوزه، توسعه دانش و اطلاعات تخصصی در مراجع دانشگاهی و مراکز آموزشی است. نخستین قدم این است که ما این دانش و آگاهی را به جامعه متخصص ارائه دهیم. در حال حاضر من ده کتاب در زمینه رویکرد های نوین عصر دیجیتال در صنعت ساختمان، معماری رباتیک، معماری پارامتریک، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و همچنین متاورس نوشته ام و سعی کرده ام در دانشگاه معماری هنر پارس با ارائه این آموزش ها، دانش و آگاهی دانش آموختگان را نسبت به این موضوع ارتقا دهم.

بنیان گذار قطب علمی فناوری معماری عنوان کرد: مرحله بعدی، بکارگیری این فناوری ها در پروژه ها، طرح ها، ساختمان ها و طراحی های واقعی است. ما باید بتوانیم با بکارگیری فناوری های جدید، طراحی انجام دهیم. ساختمان بسازیم. معماری شهرسازی کشور را ارتقا دهیم. در این مرحله نیاز داریم این دانش را منتشر و مزایای آن را به اطلاع کسانی که در این زمینه تصمیم گیری می کنند، برسانیم.

چهره ماندگار ایران در معماری و مهندسی راه و ساختمان یادآورشد: ما در کشورمان می توانیم در این زمینه کارهای خیلی زیادی انجام دهیم زیرا صنعت ساختمان ایران نیاز به اصلاح بسیاری دارد. هنوز در کشورمان استفاده از روش های سنتی رایج است. هنوز ساختمان های ما بسیار سنگین هستند و در مقابل زلزله صدمات شدیدی متحمل می شوند. در حال حاضر متاسفانه در جامعه ما از مصالح جدید به نحو مناسب استفاده نمی شود.

وی افزود: در کشورمان همچنان مصالح چند ده سال پیش بیشترین کاربرد را دارند در حالی که امروزه در دنیا از فناوری هایی جدیدی مانند نانو استفاده می شود. مصالح جدیدی برای ساخت ساختمان ها استفاده می شود که کیفیت خیلی بهتری دارند. از دوام بیشتر و عمر مفید بالاتری برخوردار هستند؛ مصالحی که امکان بهره مندی بیشتری به ما در معماری می دهد.

وی افزود: در حال حاضر صنعت ساختمان ما نیاز به بازنگری بسیاری در مورد مصالح، روش های ساخت و حتی روش های طراحی و بکارگیری آخرین دستاوردها دارد. ما باید در فرایندهای طراحی ساختمان ها از این مصالح و روش ها بهره بگیریم تا بتوانیم معماری مان را ارتقا دهیم.

 گلابچی در پایان به سیناپرس گفت: ایران همواره در طول تاریخ معماری و هنر سرآمد دنیا بوده است. هنوز بسیاری از انسان ها، ایران را با آثار باستانی اش می شناسند. ما باید در معماری مرتبه دیگری داشته باشیم. امیدواریم با این مسیر به آن موقعیت دست پیدا کنیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا