کد خبر : 4023 دوشنبه 25 اسفند 1393 - 10:24:43
ابداع-ماده‌ای-که-شکل-خود-را-بیاد-می‌سپرد

ابداع ماده‌ای که شکل خود را بیاد می‌سپرد

مهندسان دانشگاه روچستر طبقه جدیدی از مواد لاستیک‌مانند را تولید کرده‌اند که نه تنها خود را پس از سرد شدن گسترش می‌دهند، بلکه در مواجهه با گرما، مجددا و بدون دستکاری فیزیکی به شکل اولیه خود باز می‌گردند.

این ماده شبیه یک پلیمر دارای حافظه شکل است، زیرا می‌تواند بین دو شکل مختلف تغییر حالت دهد؛ برخلاف سایر پلیمرهای مشابه، این نمونه نیازی به برنامه‌ریزی برای هر دوره نداشته و بطور مکرر بدون نیاز به نیروهای خارجی و تنها با سرما و گرما تغییر شکل می‌دهد.محققان در پی موفقیت تولید یک پلیمر جدید که در اثر خنک‌سازی، کشیده می‌شود، این ماده را ابداع کردند.

به پلیمرهای دیگر به منظور گرفتن شکل دلخواه باید وزنه‌های کوچک اضافه کرد، اما پلیمر ابداعی محققان دانشگاه روچستر این گونه نیست، زیرا محققان آن‌ را طوری فریب داده‌اند که تصور کند وزنه‌ای به آن متصل است.محققان برای اجرای این استراتژی، یک تنش دائمی را در داخل ماده ایجاد کردند؛ این تنش جای وزنه را گرفته و به ماده اجازه می‌دهد تا شکل خود را زمانی که مجددا سرد خواهد شد، به یاد بسپارد.

ماده جدید را می‌توان در حوزه‌هایی مانند زیست‌فناوری، عضلات مصنوعی و رباتیک اعمال کرد که نیازمند تغییر شکل برگشت‌پذیر در جریان عملیات خود هستند.گام بعدی دانشمندان، بهینه‌سازی شکل پلیمر و انرژی آزادشده از آن در جریان فرآیند است. به گزارش ایسنا،نتایج این پژوهش در مجله ACS Macro Letters منتشر شده است