ساخت غضروف جهت بیماری های مفصلی

کد خبر : 3369 جمعه 15 اسفند 1393 - 10:41:23

دانشمندان انگلیسی موفق شدند تا از طریق سلول های بنیادی اولیه ، غضروفی بسازند که همانند غضروف طبیعی عمل کرده و می تواند جایگزین غضروف های آسیب دیده فرد بیمار باشد .

دانشمندان انگلیسی موفق به ساخت غضروفی توسط سلول های بنیادی اولیه شده اند تا بتوانند از این طریق به درمان بیماران مبتلا به ورم مفاصل (arthritis) کمک کنند . ممکن است این غضروف تولید شده در آینده برای درمان بیماری دردناک آرتوروز نیز مورد استفاده قرار گیرد .

دانشمندان در شرایط آزمایشگاهی دقیق ، سیستمی را برای رشد و تبدیل سلول های بنیادی اولیه به سلول های غضروفی (که به آن chondrocytes نیز گفته می شود) ایجاد کردند .

سو کیمبر (Sue Kimber) از دانشگاه منچستر انگلستان در این رابطه می گوید : این کار نشان دهنده برداشتن یک گام مهم رو به جلو در درمان آسیب های غضروفی است . در واقع با استفاده از سلول های بنیادی اولیه به شکل بافت جدید ، می توان این نوع بیماری ها را درمان کرد ، اگر چه هنوز این عمل مراحل اولیه خود را طی می کند .

این تیم تحقیقاتی انگلیسی به تجزیه و تحلیل توانایی تبدیل سلول های بنیادی اولیه به سلول های غضروفی پرداختند . این غضروف ساخته شده برای جایگزین شدن غضروف آسیب دیده مفصل زانوی موش ها مورد استفاده قرار گرفت . قابل توجه است که پس از چهار هفته ، نیمی از غضروف زانوی این موش ها ترمیم شده و پس از گذشت دوازده هفته سطح غضروف به طور کامل صاف شده بود و به نظر می رسید که شبیه غضروف طبیعی است .

کیمبر در این رابطه توضیح می دهد : ما نشان داده ایم ، سیستمی که ایجاد کردیم از پتانسیلی قوی برای توسعه تعداد زیادی از سلول های غضروف در استفاده بالینی مناسب ، برخوردار بوده است .

قابل ذکر است که پیشرفت این فعالیت ها و آزمایش این سیستم در موش ها اولین گامی بوده که برای اجرای آن روی انسان و مطالعه نتایج آن در درمان افراد مبتلا به بیماری های مفاصل لازم به نظر می رسید . در واقع این آزمایش هایی که بر روی موش ها انجام می گیرد، پژوهشگران را در رابطه با تاثیر مواد و عوارض جانبی آن اگاه می کند . بررسی های انجام شده زوی غضروف جدید ساخته شده نشان می دهد که این روش درمانی ، اثر لازم را دارا بوده و از هیچ گونه عوارض جانبی و سمی برخوردار نیست .

لازم به ذکر است که غضروف جدید ساخته شده از سلول های بنیادی بالغ به وجود آمده و در طول آزمایش ها مورد استفاده قرار گرفته اند . در واقع  دانشمندان نمی توانند این سلول ها را در تعداد بسیار زیاد تولید کنند چرا که روش تولید آن بسیار هزینه بردار و گران است . علاوه بر این ، آنها می توانند از سیستمی ارزان تر و قابل اجرا برای تعداد بیشتری از بیماران استفاده کنند . بنابراین این نتایج نشان دهنده گامی مهم  در حمایت بیشتر از فعالیت های بالینی به حساب می آید .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Stem Cells Translational Medicine منتشر شده است .