ارتقای کیفیت قانونگذاری با ورود چهره های علمی به مجلس

عبدالوحید فیاضی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر لزوم حضور چهره های علمی و دانشگاهی در مجلس برای تداوم روند پیشرفت و ترقی کشور، اظهار کرد: مجلس هرچقدر مشحون از عالمان و صاحب نظران باشد، قانونگذاری در مملکت متقن تر و با کیفیت بالاتر خواهد بود. در این صورت مجلس، مجلس آگاهان و کارشناسان خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: این یک اصل است که هرکجا دانش و بینش وجود داشته باشد، اسباب پیشرفت و ترقی فراهم می شود. مجلس هم نیاز به یک چنین فضایی دارد. آرزوی من این است که حضور چهره های علمی را در مجلس شاهد باشم البته اینکه چه علمی و چه عالمانی حضور پیدا کنند، بحث دیگری است. باید ببینیم اینکه افراد تنها دارای مدارک عالی باشند کفایت می کند و یا می بایست درک درستی از ایران و جهان داشته باشند، درک درست از انقلاب اسلامی و آرمان های آن داشته باشند؟ اینکه صرفا افرادی بیایند که کتابی خوانده یا نوشته باشند، کفایت نمی کند چراکه خیلی از افراد کتاب های زیادی خوانده و نوشته اند اما دارای درک و بینش کافی نیستند.

وی در پاسخ به این پرسش که حضور چهره های علمی و دانشگاهی در مجلس تا چه حد می تواند در تداوم روند پیشرفت های علمی کشور موثر باشد؟ گفت: روند پیشرفت های علمی کشور باید از سوی دولت و مجلس مورد تاکید قرار گیرد تا این شعله ای که در سال های اخیر زبانه کشید، فروکش نکند. باید برای این موضوع هزینه کرد. هرچقدر برای حوزه اندیشه و فکر و دانش و پژوهش هزینه کنیم، ضرر نکرده ایم. چون ما هنوز در مرحله توسعه حرکت می کنیم، این امکان وجود دارد که به سمت شاخص ها و المان های توسعه برویم. به نظر می رسد که زیرساخت در حوزه دانش است و هرچه به این حوزه برسیم، بودجه ها را افزایش دهیم و کیفیت ها را بالا ببریم، آینده از آن ما خواهد بود. همیشه می بایست برای آینده کار کنیم.

این یک اصل است که هرکجا دانش و بینش وجود داشته باشد، اسباب پیشرفت و ترقی فراهم می شود. مجلس هم نیاز به یک چنین فضایی دارد

فیاضی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اقبال جامعه به چهره های علمی و دانشگاهی را برای ورود به مجلس چطور می بینید؟ تصریح کرد: نمی توانم بگویم زیاد است. جامعه با این متد انتخاب، زیاد به این سمت حرکت نمی کند. ممکن است شیوه های پوپولیستی اثرگذاری بیشتری داشته باشد که البته آن هم از اقتضائات فعلی جامعه ما است. اما واقعا باید به این سمت برویم که افراد صاحب نظر را انتخاب کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: نقش احزاب در این زمینه خیلی موثر است اما در شرایط فعلی احزاب کم اثرند. من فکر می کنم اگر انتخابات به صورت استانی برگزار می شد، نقش احزاب در این زمینه پررنگ تر بود. البته ممکن است از آحاد مردم فاصله ای گرفته می شد اما به نظر می رسد آن فاصله را باید به گونه دیگری ترمیم کرد. مردمی بودن الزاما به معنی میان مردم بودن نیست. ما هنوز فکر می کنیم مردمی بودن یعنی میان مردم بودن. نمایندگان باید در تراز بالاتری، فرصت تفکر و فرصت گفت و گو با نخبگان داشته باشند. ما همیشه فرصت گفت و گو با طبقات عادی جامعه را داریم، البته این ما را عادی نگر و عادی زیست و عادی اندیش می کند. ممکن است کسانی به من ایراد بگیرند که شما دارید از آحاد جامعه فاصله می گیرید در حالی که من اعتقاد دارم باید زیست ما مثل مردم باشد. در میان مردم زندگی نکنیم ولی مثل مردم زندگی کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: تجربه نشان می دهد که در طول سال های گذشته، صبغه علمی مجلس دوره به دوره بهتر شده است و امیدواریم که مجلس آینده هم اینچنین باشد منتها در این زمینه جهش نخواهیم داشت. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا