حضور 45 هزار ساله انسان در قطب شمال

در سال 2012 میلادی ، یک کودک 11 ساله به طور اتفاقی با بقایای یخزده فسیل  ماموتی عظیم الجثه در منطقه ساحلی ینی سی  در بخش مرکزی سیبری و مناطق محدوده قطب شمال رو به رو شده و مراتب را به مسئولان مربوطه گزارش داد . با توجه به اهمیت این موضوع ، تیمی از دانشمندان به سرپرستی آلکسی تیکونوف از پژوهشگران آکادمی علوم روسیه به بررسی و مطالعه این فسیل یخزده پرداختند .

پژوهشگران تا کنون گمان می کردند که انسان مدرن در حدود 35 هزار سال پیش در مناطق قطبی سیبری و اوراسیا حضور داشته ، اما نتایج آزمایش های انجام شده روی بافت ها فوق الذکر نشان می دهد که این ماموت شکار شده ، در حدود 45 هزار سال پیش در قطب شمال زندگی می کرده است .

مطالعات بعدی انجام گرفته روی این فسیل قدیمی پس از خارج کردن وی از زیر لایه های زمین یخ زده ؛ نشان می داد که این ماموت توسط انسان ها شکار شده است و علت مرگ وی نیز برخورد شی نوک تیزی در بخش قفسه سینه و زیر آرواره سمت راست وی بوده و همچنین در جسد این ماموت نشانه هایی از قطعه قطعه شدن گوشت بدن توسط اشیا برنده و تیز انسان های باستانی دیده می شود .

در همین رابطه ولادیمیر پیتولکو از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر آکادمی علوم روسیه اعلام کرد : این ماموت یک نمونه منحصر به فرد و نادر از حضور و دخالت انسان در قطب شمال است .

در ادامه این پژوهش ها ، دانشمندان اقدام به نمونه برداری از کلاژن و بافت های استخوان درشت نی این ماموت کرده و همچنین بخش هایی از مو ؛ استخوان و بافت عظلانی وی نیز جهت انجام آزمایش رادیو کربن به آزمایشگاه فرستاده شد .

پژوهشگران تا کنون گمان می کردند که انسان مدرن در حدود 35 هزار سال پیش در مناطق قطبی سیبری و اوراسیا حضور داشته است  اما نتایج آزمایش های انجام شده روی بافت ها فوق الذکر نشان می دهد که این ماموت شکار شده ، در حدود 45 هزار سال پیش در قطب شمال زندگی می کرده است .

 با توجه به شکار شدن وی توسط انسان ها ، می توان از این سند برای بررسی سابقه  حضور انسان در مناطق قطب شمال استفاده کرده و این موضوع به این دلیل دارای اهمیت بسیار زیادی است که  تاریخ فوق در حدود ده هزار سال قدیمی تر از آن چه تا کنون درباره حضور بشر در این مناطق تصور می شد ؛ بوده است .

در این مطالعات همچنین مشخص شد که انسان های فوق الذکر به خوبی توانسته بودند با شرایط نامناسب و دشوار زندگی در سرمای قطب کنار آمده و برای خود اسلحه های مناسبی ساخته و با کمک آن به شکار بپردازند .

منبع : sciencemag.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا