کد خبر : 20091 یکشنبه 23 فروردین 1394 - 14:21:57
جایگزین-ارزان-سیستم-هشدار-زلزله-با-کمک-تلفن‌همراه

جایگزین ارزان سیستم هشدار زلزله با کمک تلفن‌همراه

دانشمندان سازمان زمین‌شناسی آمریکا دریافته‌اند که می‌توان از تلفن‌های همراه هوشمند به عنوان جایگزینی مقرون‌بصرفه برای شبکه‌های پیچیده نظارت بر زمین‌لرزه بهره برد.

به گزارش  ایسنا، این کشف می‌تواند به کشورهایی که به دنبال سیستم‌های ارزان هشداردهنده زلزله هستند، کمک کند تا از برنامه‌ها و تلفن‌های همراه بهره‌مند شوند.به گفته محققان، سیستم موقعیت‌یاب (GPS)‌ تلفن‌های همراه می‌توانند زمین‌لرزه‌ها را شناسایی کرده و چند ثانیه پیش از آغاز قویترین موج زلزله، هشدار بدهند.

بنجامین بروکس، ژئوفیزیکدان سازمان زمین‌شناسی آمریکا و رهبر این پروژه اظهار کرد: بیشتر کشورهای جهان نمی‌توانند هشدارهای زلزله را دریافت کنند که دلیل اصلی آن، هزینه ساخت شبکه‌های لازم برای نظارت علمی است.

اگرچه بسیاری از مناطق جهان مستعد زمین‌لرزه هستند، سیستم‌هایی که آغاز زمین‌لرزه را شناسایی کرده و به مردم پیش از حس کردن لرزش‌ها هشدار می‌دهند، تنها در مناطق محدودی مانند ژاپن و مکزیک اجرایی شده‌اند.گیرنده‌های موقعیت‌یاب در تلفن‌های هوشمند اگرچه از دقت کمتری نسبت به تجهیزات علمی برخوردارند، اما می‌توانند زمین‌لرزه‌های متوسط تا بزرگ، مانند زلزله هفت ریشتری هایتی در سال 2010 که منجر به کشته شدن بیش از 200 هزار تن شد، را تشخیص دهند.

محققان پس از بررسی زلزله و سونامی ژاپن در سال 2011 نتیجه‌گیری کردند که اگر داده‌های موقعیت‌یاب برای ارسال پیام هشدار پیش از رسیدن امواج لرزه‌ای به توکیو و هجوم امواج مرگبار سونامی به ساحل ژاپن مورد استفاده قرار می‌گرفت، جان افراد زیادی می‌توانست نجات یابد.

به گفته محققان، سرعت یک اخطار الکترونیکی سریعتر از لرزش زلزله است. آن‌ها دریافتند که داده‌های جمع‌آوری شده از کمتر از 5000 تلفن‌همراه هوشمند در کلان‌شهر می‌تواند با سرعت کافی برای ارسال یک پیام هشدار به ساکنان مناطق دورتر از کانون زلزله مورد بررسی قرار گرفته و جان افراد زیادی را نجات دهد.

محققان مشخص نکرده‌اند که این پیام‌های هشدار از طریق پیامک خواهد بود یا تماس تلفنی و برنامه‌های دیگر.سازمان توسعه بین‌المللی آمریکا در حال حاضر با آزمایش یک سیستم هشدار آزمایشی متشکل از حسگرهای تلفن‌همراه هوشمند و حسگرهای علمی در ساحل شیلی موافقت کرده است.این نتایج در مجله Science Advances منتشر شده است.

کلید واژه ها: تلفن‌همراه زلزله هشدار