کشف گونه ای ناشناخته از دوزیستان در پرو

کد خبر : 1454 جمعه 17 بهمن 1393 - 18:03:03

یک تیم تحقیقاتی امریکایی در منطقه دره های ساحلی مرکزی پرو گونه ای جدید از قورباغه های آبی را کشف کرده اند که خانواده فرعی آن در منطقه خارج از پرو از بین رفته اند.

سینا پرس : دانشمندان تصور می کردند که منطقه دره های ساحلی مرکزی پرو یک منطقه نسبتا فقیر در تنوع زیستی محسوب می شود و نمی توان آن را برای پیدا کردن نمونه های جدید جانوری بررسی و جستجو کرد . اما یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ایلینوی جنوبی (Southern Illinois) واقع در کربندیل (Carbondale) ، پنسیلوانیای ایالات متحده امریکا ، با سرپرستی (Alessandro Catenazzi) به تازگی یک گونه جدید از قورباغه آبی را کشف کرده اند .

این قورباغه از بدنی با رنگ زرد روشن برخوردار است که در دامنه  کوه های آند پرو در سراشیبی های سمت اقیانوس آرام پیدا شده است . کشف این قورباغه ثابت می کند که حتی در زیستگاهی همچون منطقه دره های ساحلی مرکزی پرو مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته شده ، نیز می توان نمونه های جدید جانوری را پیدا کرد .

Catenazzi ، سرپرست این تیم تحقیقاتی در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که کشف این دوزیست جدید و وجود آن در محیطی خشک نشان می دهد که تنوع دوزیستان رشته کوه های آند بسیار بالاست و هنوز امکان شناسایی و شناخت اینگونه جانوران وجود دارد .

این قورباغه کوچک آبی ventriflavum Telmatobius نامگذاری شده است . این نام به جهت روشن بودن رنگ شکم این قورباغه انتخاب شده است . کلمه venter در لاتین به معنای شکم و flavus به معنای زرد است . این قورباغه عضوی از خانواده Telmatobius که گروهی از قورباغه های آبی بومی کوه آند هستند، محسوب می شود .

بسیاری از بستگان T. ventriflavum به جهت آلودگی های زیست محیطی و از دست رفتن زیستگاه طبیعی جانوری، در معرض خطر انقراض قرار دارند . همه خانواده فرعی این قورباغه آبی تازه کشف شده در مناطق خارج از اکوادور (Ecuador) همسایه پرو از بین رفته اند .

قابل ذکر است که این گونه جدید قورباغه ها که در پرو کشف شده اند ، بسیار آسیب پذیر هستند . نوعی گیاه قارچ در منطقه زیستگاهی این قورباغه وجود دارد که باعث بیمار شدن و از بین رفتن این قورباغه های آبی می شود .

این پژوهش ها و تحقیقات جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله ZooKeys منتشر شده و قابل دسترس همگان قرار دارد .