آیا اقیانوس اطلس و آرام هیچگاه مخلوط نمی شوند؟

به گزارش سیناپرس، همه افرادی که حتی اطلاعاتی اندک در جغرافیا داشته باشند می دانند  که اقیانوس آرام بین قاره آمریکا در شرق و اقیانوسیه و آسیا در غرب قرار دارد و اقیانوس اطلس در شرق بین اروپا و آفریقا و در غرب بین قاره آمریکا قرار دارد.

اقیانوس آرام بزرگترین و عمیق ترین اقیانوس جهان است که حدود ۱۶۵ میلیون کیلومتر مربع را پوشش داده و عمق متوسط آن ۴ هزار و ۲۸۰ متر است. اقیانوس اطلس با مساحت حدود ۱۰۷میلیون کیلومتر مربع و عمق متوسط ۳ هزار و ۶۴۶ متر در رتبه دوم قرار دارد.

در حالی که ما به اقیانوس‌ های سیاره ‌مان نام‌های جداگانه داده‌ایم، در واقع هیچ مرزی بین آن ها وجود ندارد و جریان‌ها به طور مداوم بین آن ها جریان دارند و آب ‌هایشان را با هم مخلوط می ‌کنند.

با این حال، هر یک از اقیانوس ها و دریاهای این سیاره ویژگی های خاص خود را دارند. به عنوان مثال، شوری سطح اقیانوس اطلس بیشتر از اقیانوس آرام و اقیانوس هند است، در حالی که آب های محصور دریای سرخ و مدیترانه هنوز شورتر هستند. به گزارش سیناپرس، موضوع فوق به این دلیل است که آب‌ های با شوری کمتر از اعماق دریا نمی ‌توانند به راحتی وارد آن شوند و آب این مناطق سریع ‌تر از آن چیزی که بارندگی جایگزین آن شود تبخیر می ‌شود.

به گزارش سیناپرس، اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام در جنوبی ترین بخش آمریکای جنوبی، معروف به کیپ هورن، به هم می رسند. در این منطقه یک جریان قوی آب را از غرب به شرق می برد و آب را از اقیانوس آرام به اقیانوس اطلس منتقل می کند.

سفر با کشتی در اطراف کیپ هورن یک سفر پرتلاطم و خطرناک است و جان بسیاری را گرفته است. قبل از ساخت کانال پاناما، این کانال تنها مسیر دریایی بین اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس محسوب می شد.

ویدئوهای متعددی که ممکن است به صورت آنلاین در شبکه های اجتماعی دیده باشید نشان می دهد دو توده آبی رنگی متفاوت در کنار یکدیگر حرکت می کنند و ادعا می شود که این منطقه نقطه تلاقی اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام است. به گزارش سیناپرس، در واقع آب شیرین با رنگ روشن و غنی از رسوب از یخچال های طبیعی ذوب شده آمده و با آب کدر و شور برخورد می کنند. در این نقطه شاهد برخورد دو توده آب با یکدیگر هستیم اما این موضوع به معنی عدم ترکیب آن ها با یکدیگر نیست.

با گذشت زمان، جریان ها و گرداب ها باعث می شوند که آب این دو بخش با یکدیگر مخلوط شوند.  از سوی دیگر مرز بین دو اقیانوس محدود به این نقطه نبوده و تنها در بخشی از آن شاهد شکل گیری دو توده مختلف و با رنگ متفاوت از آب دریا هستیم.به گزارش سیناپرس، بنابراین باور فوق کاملا غیر علمی بوده و عدم ترکیب آب دو دریا، اقیانوس یا …. که با هم تلاقی می کنند، از نظر علمی بی معنی است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: sciencefocus

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا