برای یکی از بزرگترین ماه گرفتگی های سال آماده باشید

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش های رسمی، پیش بینی می شود یک ماه گرفتگی کامل در روز دوشنبه ۱۶ می ۲۰۲۲ رخ دهد و  این رویداد در ساعت ۲ و ۳۲ دقیقه نیمه شب به وقت گرینویچ آغاز شده و ۸۵ دقیقه به طول می انجامد.

بر این اساس پیش بینی می شود در شروع مرحله بصری و زمانی که چتر زمین شروع به عبور از مقابل ماه می کند این پدیده به طور کامل برای شاهدان زمینی قابل دیدن نبوده و  اگر آسمان در این شب صاف باشد، ماه در این زمان شروع به قرمز شدن خواهد کرد. 
زمانی که ماه کاملا قرمز شود، نزدیک به افق در جهت غرب – جنوب غربی قابل مشاهده خواهد بود. اگر خوش شانس باشیم، این منظره فرصتی عالی برای عکاسی نجومی فراهم می کند.

چه چیزی باعث ماه گرفتگی می شود؟

ماه گرفتگی زمانی اتفاق می افتد که خورشید، زمین و ماه در یک راستا قرار گرفته و سایه زمین مانع انعکاس نور خورشید از سطح ماه شود. اگرچه در برخی موارد ماه به طور کامل ناپدید نشده و در عوض، به رنگ مسی-قرمز روشن تبدیل می شود.
طی یک ماه گرفتگی، ماه ابتدا به نیمه سایه، قسمت بیرونی سایه زمین، سپس به داخل چتر سایه و سپس به سمت دیگر نیم سایه باز می گردد.

چرا ماه در برخی ماه گرفتگی ها قرمز می شود؟

به گزارش سیناپرس، رنگ قرمز مشاهده شده در هنگام ماه گرفتگی، ناشی از اثرات انکساری و پراکندگی جو سیاره است. در حقیقت ذرات و گازهای موجود در اتمسفر نور خورشید در همه جهات پراکنده شده ودر فرآیندی به نام پراکندگی رایلی دیده می شود. از آنجا که نور در امواج حرکت کرده و هر رنگ در طیف نور دارای طول موج متفاوتی است، رنگ های مختلف به طور متفاوتی پراکنده می شوند. نور آبی طول موج کوتاه تری دارد و نسبت به نور قرمز که طول موج بیشتری دارد، راحتتر پراکنده می شود.

در طول ماه گرفتگی، زمین مانع از تابش نور خورشید می شود که به طور مستقیم سطح ماه را روشن کند. با این حال، نور هنوز هم می تواند از جو زمین عبور کند، بنابراین ماه به طور کامل ناپدید نخواهد شد. در این شرایط طول موج‌های بلند نور قرمز می‌تواند به جو نفوذ کرده و ماه را به این رنگ نشان می دهد.

به گزارش سیناپرس، در این میان هر چه گرد و غبار یا پوشش ابری در جو بیشتر باشد، ماه از نظر ما قرمزتر به نظر می رسد. البته در برخی موارد فوران‌ های آتشفشانی که ذرات را به بالای استراتوسفر می‌ فرستند، می ‌توانند نور را مسدود کرده و منجر به خورشیدگرفتگی تاریک‌ تر شوند.

تفاوت بین چتر و نیم سایه زمین چیست؟

در طول ماه گرفتگی، معمولا دو سایه روی ماه ایجاد می‌شود: یک سایه روشن ‌تر و بیرونی به نام نیم سایه و یک سایه درونی تیره ‌تر به نام آمبرا. به گزارش سیناپرس، نوع ماه گرفتگی با توجه به اینکه چقدر از ماه در تاریکی درونی می گذرد تعیین می شود. ماه گرفتگی جزئی زمانی رخ می دهد که ماه به طور کامل وارد سایه نشود، در حالی که ماه گرفتگی کامل زمانی رخ می دهد که کل ماه به داخل چتر سایه زمین بیفتد. گفتنی است هم این ماه گرفتگی و هم ماه گرفتگی بعدی در زمستان پیش رو، ماه گرفتگی کامل است.

به گزارش سیناپرس، بر خلاف خورشید گرفتگی که هرگز نباید مستقیم به آن نگاه کنید، تماشای ماه گرفتگی با چشم غیرمسلح بی خطر است و نیازی به تجهیزات تخصصی ندارد. موضوع فوق به این دلیل است که ماه فقط نور خورشید را منعکس می کند و یک منبع نور به شمار نمی رود.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: sciencefocus

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا