شکار بچه خفاش توسط عنکبوت

به گزارش سیناپرس اصفهان، این گونه از عنکبوت، هرگز در حال گرفتن خفاش‌ها دیده نشده است.

عنکبوت بیوه دروغین در اصل از مجمع الجزایر مادیرا و جزایر قناری در اقیانوس اطلس شمالی است، اما این گونه در حال حاضر در سایر نقاط اروپا و همچنین در آسیا و آمریکا یافت می‌شود. 

قبل از این گزارش، هیچ عنکبوتی مشاهده نشده بود که خفاش‌ یا هر پستاندار دیگری را شکار کند؛ اما بن وادمز، هنرمند حیات وحش مستقر در انگلستان، از چندین خفاش که در تار این عنکبوت به دام افتاده بودند، عکس گرفت.

میشل دوگون، رئیس آزمایشگاه و نویسنده ارشد این مطالعه، در مصاحبه‌ای گفت: او این عکس‌های فوری را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

وی افزود: ما در واقع به سرعت فهمیدیم که این شکار برای اولین بار اتفاق افتاده بود.

براساس این گزارش، خفاش‌هایی که قربانی تله عنکبوت شدند متعلق به یک کلنی ساکن در اتاق زیر شیروانی ودامز بودند. عنکبوت تار خود را مستقیماً در زیر ورودی کلنی خفاش، در منطقه‌ای پر از فضولات خفاش ساخته بود.

در ژوئیه 2021، ودامز متوجه یک توله خفاش مرده شد که در تارهای عنکبوت فرصت‌طلب آویزان شده و بال‌هایش محکم به بدن پوشیده از ابریشم آن چسبیده بود.

محققان مشاهده کردند که انتهای خلفی خفاش جوان بنفش و چروکیده به نظر می‌رسد که نشان می‌دهد عنکبوت از حیوان تغذیه ‌کرده است.

زهر آن یک نوروتوکسین قوی است که برخی از سموم مشابه سم بیوه‌های سیاه پوست واقعی را دارد و عنکبوت از این سم برای بی‌حرکت‌کردن و تغذیه از مهره‌داران کوچک از جمله مارمولک‌ها استفاده می‌کند.

به گفته یکی از نویسندگان این مطالعه، عنکبوت‌های بیوه دروغین، درست مانند عنکبوت‌های بیوه سیاه، تکنیک‌های شکار خارق‌العاده و سم بسیار قوی دارند که به آنها اجازه می‌دهد طعمه‌های کوچک را چندین برابر بزرگتر از خود و با شگفتی دستگیر کنند. 

طبق گزارش قبلی لایو ساینس، گونه‌های عنکبوت‌های خفاش‌خوار در همه قاره‌ها به جز قطب جنوب شناسایی شده‌اند و عنکبوت‌ها معمولاً خفاش‌های کوچک یا جوان حشره‌خوار را شکار می‌کنند. اکنون این گونه نیز به لیست عنکبوت‌هایی می‌پیوندد که تهدیدی برای پستانداران پرنده و کرک‌سان هستند.

 

مترجم: طیبه جعفری
منبع: livescience

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا