ابداع روش درمان سرطان انسان به کمک سگ ها

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران با کمک سگ ها موفق به شناسایی پروتئینی شده اند که قادر است در مواجه با سرطان، ایمنی درمانی مؤثرتری ایجاد کند. این پروتئین در نتیجه مطالعه بالینی انجام شده روی ۲۱ سگ خانگی شناسایی شد که به بیماری متاستاتیک ریه ناشی از سرطان استخوان یا پوست مبتلا بودند.

این تیم سگ ها را با  داروی سیتوکین اینترلوکین 15 یا همان IL-15 درمان کردند. با این حال، درمان‌های مبتنی بر IL-15 در انسان چندان رایج نیست زیرا برخی از دوزهای این روش درمانی خطر مسمومیت بالایی دارند.

به گزارش سیناپرس، پیش از این هیچ ‌کس IL-15 را به عنوان یک درمان استنشاقی در سگ ‌ها برای رساندن مستقیم دارو به محل سرطان امتحان نکرده بود. رابرت جی. کانتر، انکولوژیست و رئیس بخش انکولوژی جراحی UC Davis در این رابطه توضیح می دهد که ما این ایده را به عنوان وسیله ای برای کاهش قرار گرفتن سایر بخش ها و اندام های بدن در مقابل این دارو استفاده کردیم.

در این مطالعه، ما از اینترلوکین ۱۵ برای تقویت مجدد سیستم ایمنی استفاده کردیم تا بتوانیم سلول ‌های سرطانی را که از سیستم ایمنی فرار کرده ‌اند شناسایی کرده و آنها را از بین ببریم.

بررسی های انجام شده نشان می دهد استنشاق IL-15 تومورهای سرطانی را کوچک کرد. طی این تحقیقات، سگ ها دو بار در روز IL-15 را استنشاق می کردند. به گزارش سیناپرس، این دوز در طول زمان افزایش یافت تا به اثربخشی کمک کند و محققان در نهایت توانستند دوز مطمئنی را تعیین کنند. در عرض ۱۴ روز پس از استنشاق این دارو، سگ ها شروع به بهبود کردند.
پزشکان دریافتند: دادن مقادیر بالای IL-15 به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرطان های متعدد در سگ ها کمک می کند. نرخ پاسخ کلی نزدیک به ۴۰ درصد بود و تومورهای دو سگ به طور چشمگیری کاهش یافت و یکی از این جانوران در طول یکسال بهبود یافت.

رابرت بی. ربون، انکولوژیست سگ سانان در دانشکده دامپزشکی دانشگاه کالیفرنیا دیویس و مدیر برنامه سرطان در مرکز سلامت حیوانات همراه در این رابطه می ‌گوید: پاسخ ‌های استنشاقی IL-15 که در سگ‌ ها دیده‌ ایم بهتر از مطالعات انسانی قبلی است اما مزایای بالینی در کمتر از نیمی از سگ‌ ها دیده می‌ شود.

به گزارش سیناپرس،  استفاده از IL-15 در افراد منجر به پاسخ های ایمنی بالقوه مطلوب شده است، اما پاسخ های تومور خوبی را به همراه نداشته است. این موضوع نشان می ‌دهد که ترکیب IL-15 با سایر روش‌ های ایمنی ممکن است منجر به پاسخ‌ های افزایشی یا هم افزایی شود.

دو یافته کلیدی مطالعه فوق این بود که سگ‌ها درمان IL-15 را به خوبی تحمل کردند و این دارو در عرض دو هفته، به سرکوب سرطان متاستاتیک کمک کرد. با این حال، محققان هشدار می دهند که IL-15 به تنهایی برای از بین بردن کامل سرطان کافی نیست. در عوض، آنها توصیه می کنند که این دارو بهترین عملکرد را در ترکیب با سایر درمان های سرطان دارد.

همه سگ های بیمار حاضر در این مطالعه سرطان متاستاتیک پیشرفته داشتند و اکثریت قبلاً شیمی درمانی، پرتودرمانی و در برخی موارد ایمونوتراپی دریافت کرده بودند. دکتر ربون توضیح می‌ دهد که اکنون مطالعاتی در حال انجام است تا مشخص شود آیا می ‌توانیم پیش ‌بینی کنیم که کدام بیماران ممکن است بر اساس ویژگی ‌های تومور یا وضعیت ایمنی به این درمان پاسخ دهند.

به گزارش سیناپرس،  این یافته‌ ها همچنین می ‌توانند بینشی در مورد نحوه واکنش درمان IL-15 در انسان ارائه داده و به طور بالقوه روند دریافت درمان IL-15 را به عنوان یک گزینه افزودنی برای شیمی درمانی یا ایمونوتراپی سرعت بخشند.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Journal for ImmunoTherapy of Cancer منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا