آیا خاک ماه برای کشاورزی مناسب است؟

آزمایش‌های جدید دانشمندان بین المللی برای بررسی قابلیت حیات و رشد گیاهان در کره ماه نشان می‌دهند که گیاه معروف و مدل آرابیدوپسیس تالیانا در نمونه‌های خاک جمع‌آوری‌شده در طول مأموریت‌های آپولو نسبت به خاکستر آتشفشانی زمین، کندتر رشد می‌کند و نشانه‌های استرس بیشتری را از خود نشان می‌دهد. 

در این تحقیق که توسط محققانی از دانشگاه فلوریدای آمریکا انجام شده است، این گیاه گلدار کوچک و بومی اوراسیا و آفریقا در 12 نمونه خاک جمع‌آوری‌شده در طی ماموریت‌های آپولو 11، 12 و 17 ماه از لحاظ قابلیت های رشد و نمو مورد بررسی قرار گرفت. 

در این تحقیق بررسی شد که آیا رشد و بیان ژن بین گیاهان رشد یافته در خاک ماه و گیاهان پرورش یافته در 16 نمونه خاکستر آتشفشانی کره زمین که اندازه ذرات و ترکیب معدنی مشابهی با خاک ماه داشتند، متفاوت است یا خیر.

محققان دریافتند در حالی که گیاهچه ها می توانند در همه شرایط خاک رشد کنند، اما در خاک برداشت شده از ماه، این رشد کندتر است، ضمن آن که رشد برگ های کاملا بازشده بیشتر طول می کشد. اما ریشه ها، رشد بهتری در نمونه های خاک ماه نسبت به خاکستر آتشفشانی دارند. 

آن ها همچنین مشاهده کردند گیاهانی که در نمونه های خاک جمع آوری شده از ماه رشد می کنند، علیرغم دارا بودن شکل و رنگ مشابه با گیاهان زمینی، حاوی برخی رنگدانه های سیاه مایل به قرمز بودند؛ ویژگی هایی که معمولاً نشان دهنده وجود و تجربه استرس در گیاه است. 

تجزیه و تحلیل ژنتیکی گیاهانی که کوچک‌تر و تیره‌تر مانده بودند نشان داد که آن ها بیش از 1000 ژن را که عمدتاً مربوط به استرس هستند، در سطوح مختلف نسبت به گیاهانی که در خاکستر زمین رشد می‌نمایند، بیان می‌کنند. 

این یافته‌ها نشان می‌دهند در حالی که خاک ماه می‌تواند برای رشد گیاهان مورد استفاده قرار گیرد، ولی این رشد دارای محدودیت های بسیاری است. 

محققان همچنین حدس می‌زنند که آسیب پرتوهای کیهانی و بادهای خورشیدی به خاک ماه و همچنین وجود ذرات ریز آهن در خاک، می‌تواند واکنش‌های استرسی بیشتری را در گیاهان ایجاد کرده و رشد آن ها را مختل کند.

این یافته ها که در نشریه Communications Biology منتشر شده اند، حاکی از آن هستند که رسیدن به نقطه ای که بتوان در آن به راحتی از رشد و نمو گیاهان در ماه صحبت کرد، هنوز نیازمند تحقیقات بیشتری است.

مترجم:محمدرضادلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا