سامانه های دفاع موشکی اس ۵۵۰ ساخته شد

به گزارش سیناپرس، به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، سامانه های موشکی زمین به هوای جدید اس-۵۵۰ و اس-۵۰۰ به طور مشترک از تأسیسات مهم استراتژیک این کشور در برابر موشک ها و تهدیدات فضایی دفاع می کنند. بر این اساس پیش بینی می شود سامانه های موشکی  S-550 و S-500 Prometei ستون اصلی شبکه جدید پدافند هوایی روسیه را تشکیل خواهند داد.

گفتنی است  سیستم S-550 جایگزین S-500 نخواهد شد، زیرا پیشرفته تر از سیستم قبلی خود نبوده و  در واقع، این یک نسخه سبک تر از همان سیستم قبلی است. 
وی در این رابطه افزود: سامانه‌های اس-۵۰۰  و اس-۵۵۰با حفاظت از تأسیسات مهم استراتژیک در برابر اهداف مافوق صوت، به سکویی برای سامانه جدید پدافند هوایی تبدیل شده و همراه با سامانه‌های «اس-350 ویتاز» و سامانه‌های کوتاه ‌برد، علیه همه اهداف مؤثر خواهند بود. 

گفتنی است بنا به اعلام مقامات نظامی روسیه،  سامانه S-550 تلاشی برای احیای پروژه ای همنام دوران شوروی نیست، اگرچه برخی مفاهیم اجرا نشده از آن پروژه قدیمی در هنگام ایجاد نسخه مدرن اس ۵۵۰ استفاده شده است.

به گزارش سیناپرس، پیشتر یک منبع نزدیک به وزارت دفاع روسیه گفته بود که اولین سامانه دفاع موشکی راهبردی اس-۵۵۰ تا سال ۲۰۲۵ وارد خدمت ارتش این کشور خواهد شد. گفتنی است سیستم سخت افزار اس-۵۵۰ قبلاً ساخته شده و مربوط به موشک های بالستیک استراتژیک ارتش روسیه است البته سیستم دفاع موشکی S-550 از یک پرتابگر متحرک با موشک های مافوق صوت استفاده کرده و  هنوز هیچ نسخه دریایی از این سلاح در نظر گرفته نشده است.
پیش از این سرگئی چمزوف، رئیس شرکت فناوری دولتی روس تک (Rostec)، در نمایشگاه هوایی دوبی ۲۰۲۱ اعلام کرده بود سامانه  که S-550 دارای قابلیت شناسایی هدف و رهگیری موشک با برد بلندتر خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، سامانه رهگیری موشک کوتاه برد S-550 (پروژه سامانه موشکی دفاع نقطه ای متحرک) در اتحاد جماهیر شوروی در فاصله سال های  ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸ در دفتر طراحی مرکزی آلماز توسعه یافته و سپس یک سال بعد  فعالیت بر روی این سیستم همزمان با چندین پروژه دیگر دفاتر طراحی اتحاد جماهیر شوروی در حوزه دفاعی به عنوان بخشی از توافقات شوروی و آمریکا پایان یافت. 

مترجم: حمید تعالی
منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا