شناسایی سویه های جدید کرونا با آزمایش فاضلاب

به گزارش سیناپرس، گسترش نوع دلتای همه گیرکووید ۱۹ بسیاری از جهان را به شدت درگیر کرده و باعث افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر شده است. در حال حاضر علاوه بر این نوع جهش یافته، جهش های دیگر همچون لامبدا و مو نیز مورد توجه مقامات بهداشتی هستند.

طبق مطالعه اخیرانجام شده، جهش های کووید ۱۹ را می توان با آزمایش فاضلاب به طور سریع تر تشخیص داد. در این پروژه، دانشمندان توانستند انواع کووید ۱۹ را بدون نیاز به غربالگری افراد به صورت جداگانه تشخیص دهند.

به گفته تیمی از میکروبیولوژیست ها در دانشگاه کالیفرنیا – برکلی، محققان می توانند انواع ویروس های موجود در جامعه را تنها با نمونه برداری از فاضلاب کلان شهرها پیدا کنند. ویروس کرونا توسط افرادی که به کووید ۱۹ آلوده شده اند دفع شده و وارد سیستم فاضلاب می شود.به گزارش سیناپرس،  با نمونه برداری از فاضلاب، می توان اطلاعات مربوط به عفونت کل جمعیت یک منطقه را به دست آورد.

اطلاعاتی که از این طریق به دست می آید، برای شناسایی انواع شایع شده در آن منطقه بسیار مفید است. این مساله از آن جهت دارای اهمیت است که افرادی مبتلا و بدون علامت در جامعه وجود دارند که ممکن است هرگز آزمایش نشوند.

پروفسور کارا نلسون (Kara Nelson)، سرپرست این پژوهش در رابطه با روش فوق گفت:  نمونه برداری از فاضلاب یک راه بسیار کارآمد برای به دست آوردن اطلاعات جمعیتی است. معمولا این اطلاعات جامع تر ، مفیدتر و کم خطا تر هستند. به نظر می رسد امکان دارد به کمک روش ما بتوان انواع جدید کرونا را پیش از شناسایی به وسیله توالی نمونه های بالینی، به کمک آزمایش فاضلاب شناسایی کرد.

دانستن اینکه کدام سویه کووید ۱۹ در جامعه وجود دارد، اولین قدم در ارائه اطلاعات برای کمک به کنترل شیوع ویروس است، اما دانستن اطلاعات تکمیلی از انواع مختلف این بیماری بسیار مفیدتر خواهد بود.

دکتر نلسون و تیمش با استفاده از تکنیک های جدید برای غنی سازی RNA ویروس، توانستند توالی ژن ها را پیدا کرده و ترکیبات آن را ترسیم کنند. به این ترتیب با استفاده از یک روش کاملاً جدید می توان ویروس ها را از نزدیک دیده و تک نوکلئوتیدها یعنی مولکولهای RNA و DNA ساخته شده از آنها را نیز مشاهده کنند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله mBio منتشر شده و قابل دسترس است.