درمان زخم های سوختگی با نور

پژوهش جدیدی که در "دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو"(SUNY Buffalo) انجام شده است، نشان می‌دهد که نوردرمانی می‌تواند ترمیم آسیب‌های ناشی از سوختگی را بهبود ببخشد.

این پژوهش که روی موش‌ها آزمایش شد، نشان داد که درمان با روش "فوتوبیومدولاسیون"(photobiomodulation)، به واسطه فعال کردن پروتئین "TGF‐beta" که رشد و تقسیم سلولی را کنترل می‌کند، بهبودی سوختگی و کاهش التهاب را در موش‌ها سرعت می‌بخشد. فوتوبیومدولاسیون، نوعی نوردرمانی است که می‌تواند درد را تسکین دهد و بازسازی را بهبود ببخشد.

"پراوین آرانی"(Praveen Arany)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: یافته‌های این پژوهش ممکن است درمان آسیب‌های ناشی از سوختگی را که سالانه بر شش میلیون نفر در سراسر جهان اثر می‌گذارد، تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: درمان با روش فوتوبیومدولاسیون، به صورت موثر در درمان سرطان، "دژنراسیون ماکولا"(Macular degeneration) و آلزایمر به کار می‌رود. یک ویژگی مشترک میان این بیماری‌ها، نقش اصلی التهاب است. این پژوهش، شواهدی را در مورد توانایی TGF-beta 1 فعال شده با فوتوبیومدولاسیون در کاهش التهاب ارائه می‌دهد و با استفاده از یک مدل زخم ناشی از سوختگی، بازسازی بافت را تقویت می‌کند.

در این پژوهش، اثر فوتوبیومدولاسیون بر بسته شدن سوختگی‌های درجه سه، طی ۹ روز مورد بررسی قرار گرفت.

این درمان، TGF‐beta 1 را راه‌اندازی می‌کند تا به تحریک سلول‌های گوناگونی بپردازد که در ترمیم زخم نقش دارند؛ از جمله "فیبروبلاست‌ها"(Fibroblasts) که برای ترمیم بافت بسیار مهم هستند و "ماکروفاژها"(Macrophages) که التهاب را کاهش می‌دهند، به پاکسازی بقایای سلول می‌پردازند و با عفونت مقابله می‌کنند.

پژوهشگران، یک پروتکل دقیق ترمیم زخم نیز برای درمان‌های فوتوبیومدولاسیون ابداع کردند تا اطمینان یابند که به کار بردن لیزر، صدمات حرارتی ناخواسته ایجاد نمی‌کند.

اثربخشی فوتوبیومدولاسیون در درمان درد و ترمیم زخم، در صدها آزمایش بالینی و هزاران مقاله دانشگاهی به ثبت رسیده است. این درمان اخیرا به عنوان یک روش استاندارد برای تسکین درد مرتبط با سرطان توصیه شده است.

این پژوهش، در مجله "Scientific Reports" به چاپ رسید.