خطر عوارض قلبی ناشی از کرونا در مردان جوان بیشتر است

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه مشاهده ای جدید که توسط دانشمندان مستقر در ایالات متحده انجام شده است نشان می دهد که میزان بروز میوکاردیت ناشی از نوع شدید بیماری سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا ۲ (سارس ۲) که عامل بیماری کووید ۱۹ است، حدود ۴۵۰ در میلیون مورد در بین مردان جوان است. در واقع مردان مبتلا به کووید ۱۹، شش برابر بیشتر از افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده اند، مستعد ابتلا به میوکاردیت یا التهاب عضلات قلب هستند. 

میوکاردیت (Myocarditis) به معنی التهاب عضلات قلب است که اغلب عوامل عفونی به خصوص ویروس هایی مانند ویروس کرونا باعث ایجاد آن می شوند. این بیماری ممکن است بدون علائم بوده و یا درد قفسه سینه، نارسایی قلبی، تب، تپش قلب، خستگی و حتی مرگ ناگهانی را به دنبال داشته باشد. 

شواهد زیادی نشان داده است که میوکاردیت یا التهاب عضلات قلب به عنوان یک عارضه جانبی نادر واکسن های کووید ۱۹مبتنی بر mRNA، مانند فایزر و مدرنا دو واکسن آمریکایی شناخته شده است. تجزیه و تحلیل خطر و مزایای واکسن های کووید ‍۱۹ نشان می دهد که مردان جوان زیر ۳۰ سال در مقایسه با افراد بالای ۳۰ سال ۱۰ برابر بیشتر مستعد ابتلا به میوکاردیت هستند.

بررسی ها همچنین مشخص کرده است که بیشترین خطر میوکاردیت در بین پسران نوجوان  ۱۲ تا ۱۷ سال که دوز دوم واکسن خود را دریافت کرده اند، دیده می شود.به گزارش سیناپرس، البته توجه به این مسئله نیز وجود دارد که ابتلا به کووید ۱۹ خطر میوکاردیت را افزایش می دهد. در بیماران بستری در اثر ابتلا به نوع شدید کووید ۱۹، میوکاردیت حتی برای کسانی که سابقه بیماری قلبی عروقی ندارند، به عنوان یک عارضه جدی شناخته شده است.

 در این مطالعه، دانشمندان شیوع میوکاردیت را در مردان جوان مبتلا به کووید ۱۹ که زیر ۲۰ سال سن دارند، تخمین زده اند. علاوه بر آن، مطالعه مذکور روی مردان و زنان جوانی با تشخیص کووید ۱۹ تأیید شده که سابقه بیماری قلبی عروقی نداشتند، نیز انجام شد. در این مطالعات به طور خاص، سه گروه سنی برای بررسی در نظر گرفته شد که شامل افراد بین ۱۲ تا ۱۷ سال، ۱۲ تا ۱۵ سال و ۱۶ تا ۱۹ سال بود. گروه های سنی مورد مطالعه با گروه های میوکاردیت خطرناک قبلی مرتبط با واکسیناسیون کووید ۱۹ مبتنی بر mRNA مطابقت داشتند.

در ضمن بروز میوکاردیت که طی ۹۰ روز پس از تشخیص کووید ۱۹ رخ داده است برای تجزیه و تحلیل در نظر گرفته شده است. بیمارانی که پیش از تشخیص میوکاردیت با واکسن کووید ۱۹ مبتنی بر mRNA ایمن شده بودند، از آنالیز حذف شدند.

در گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال ، حدود نه صدم درصد از مردان مبتلا به کووید ۱۹ مبتلا به میوکاردیت بودند. این میزان با ۸۷۶ مورد میوکاردیت در هر میلیون مرد مبتلا به کووید ۱۹ مطابقت دارد.به گزارش سیناپرس، پس از تعدیل موارد از دست رفته کووید ۱۹، میزان بروز ۴۵۰ مورد میوکاردیت به ازای هر یک میلیون بیمار برآورد شد. به طور مشابه، برای گروه های سنی ۱۲ تا ۱۵ سال و ۱۶ تا ۱۹ سال، موارد تنظیم شده میوکاردیت به ازای هر میلیون بیمار به ترتیب ۶۰۱ و ۵۶۱ مورد تخمین زده شد.

در زنان مبتلا به کووید ۱۹ متعلق به گروه های سنی ۱۲ تا ۱۷ سال ، ۱۲ تا ۱۵ سال و ۱۶ تا ۱۹ سال، میزان تعدیل شده میوکاردیت به ازای هر یک میلیون بیمار به ترتیب ۲۱۳، ۲۳۵ و ۷۰۸ مورد تخمین زده شد. با در نظر گرفتن کل جمعیت مورد مطالعه، از جمله مردان و زنان، میزان تعدیل شده میوکاردیت به ازای هر یک میلیون بیمار ۳۲۸، ۴۱۶ و ۶۴۳ مورد به ترتیب برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال،۱۲ تا ۱۵ سال و ۱۶ تا ۱۹ سال برآورد شد. 
از همه موارد میوکاردیت شناسایی شده، حدود ۴۰ درصد در عرض پنج روز و ۶۰ درصد بین ۱۹ تا ۸۲ روز پس از تشخیص کووید ۱۹ رخ داده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: news-medical.net

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا