غذاهایی که باعث التهاب مزمن می شوند

به گزارش سیناپرس به نقل از  medicalnewstoday، محققان اذعان می کنند که افراد مبتلا به چنین بیماری هایی التهاب بیشتری در بدن خود دارند. اگرچه عوامل بسیاری در بروز التهاب در بدن نقش دارند اما موادغذایی هم می تواند در کاهش و افزایش این التهاب نقش داشته باشد. 
به طورکلی، التهاب در بدن باعث بروز دیابت، بیماری مزمن کلیوی، بیماری کبد چرب غیر الکلی، بیماری های خودایمنی مانند لوپوس، بیماری های عصبی مانند آزایمر، آرتروز و بیماری های مفصلی، آلرژی و آسم و بیماری مزمن انسداد ریوی می شود. 

غذاهای التهاب آور

مواد قندی: رژیمی که در آن از مواد قندی فراوانی استفاده می شود با افزایش شاخص های التهابی در خون، باعث بروز التهاب مزمن می شود. علاوه بر این، مصرف مواد قندی بیش از حد باعث افزایش شاخص های التهاب در بدن کودکان شده و منجر به بروز التهاب مزمن می شود. 
کاهش 46 درصدی مصرف مواد قندی در رژیم غذایی با کاهش 11 درصدی شاخص های التهابی در کودکان در ارتباط است. تحقیقات نشان می دهد که فروکتوز باعث التهاب سلولی می شود. فروکتوز اضافی، چربی های اطراف اندام های شکمی و نیز میزان چربی کبد را افزایش می دهد. 
 

چربی های ترانس: این چربی ها شاخص های التهابی را افزایش داده و خطر التهاب های مزمن را که باعث ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی و عروقی می شوند، افزایش می دهند. چربی های ترانس ممکن است میزان LDL را بالا برده و میزان چربی های خوب HDL را کاهش می دهد که همین امر از دلایل بروز بیماری های قلبی و عروقی به شمار می رود. 
اگرچه محصولات لبنی حاوی مقادیر کمی چربی های ترانس طبیعی هستند، اما بیشتر چربی های ترانس زمانی ایجاد می شوند که تولیدکننده ها هیدروژن را به روغن نباتی اضافه می کنند. چربی های ترانس در غذاهای فرآوری شده، مواد پخته شده و سرخ شده و مارگارین دیده می شود. 
 

اسیدهای چرب امگا6: بدن به مقداری امگا 6 برای رشد سالم خود نیاز دارد. با وجود این، مقادیر بیش از حد اسیدهای چرب امگا6 باعث ایجاد موادشیمیایی التهابی در بدن می شود. سس مایونز و انواع سس های سالاد اغلب حاوی اسیدهای چرب امگا6 هستند. برخی روغن ها از جمله روغن ذرت، آفتابگردان و روغن بادام زمینی حاوی مقادیری از این اسید چرب هستند. 
 

کربوهیدرات های تصفیه شده: این کربوهیدرات ها شاخص گلیسمی بالایی دارند که با افزایش نوعی پروتئین در بدن باعث بروز التهاب می شوند. کربوهیدرات های تصفیه شده در محصولات آرد سفید مانند نان سفید، برخی کلوچه ها، برنج سفید و برخی غلات یافت می شود.
 

گوشت قرمز و فرآوری شده: این نوع گوشت ها جاوی مقادیر بالایی از چربی های اشباع شده هستند که باعث ایجاد التهاب در بافت چربی می شوند. محققان معتقدند که مصرف گوست فرآوری شده و قرمز با واکنش افزایش التهاب در بدن و افزایش خطر بروز سرطان روده بزرگ در ارتباط است. 
 

موادغذایی ضد التهاب

به گزارش سیناپرس، در کنار غذاها و موادی که باعث بروز التهاب در بدن می شوند، گنجاندن برخی دیگر از آنها در رژیم غذایی، این التهاب را کاهش داده یا از بین می برند. در واقع، التهاب بخشی از فرآیند ترمیمی بدن است که به مقابله با بیماری ها کمک می کند. با وجود این، اگر فردی به طور پیوسته از التهاب خفیف رنج می برد، مصرف برخی موادغذایی و رژیم های غذایی به کاهش علائم در او کمک می کند. 
موادغذایی سالم: در حالی که موادغذایی حاوی مواد قندی زیاد یا غذاهای فرآوری شده التهاب را در بدن تشدید می کنند، مصرف یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه ها و سبزیجات به کاهش این علائم کمک خواهند کرد.
•    میوه ها و سبزیجات مانند سیب، توت ها و سبزیجات چلیپایی مانند انواع خانواده کلم سرشار از آنتی اکسیدان و پلی فنول هستند که اثرات ضد التهابی دارند.
•    از سوی دیگر، مصرف زیاد فیبرها در رژیم روزانه هم به کاهش سیتوکین های التهابی کمک می کند. 
•    روغن ماهی هم جزء روغن هایی است که حاوی اسیدهای چرب امگا3 بوده و باعث کاهش میزان پروتئین های التهابی در بدن می شود. 
•    آجیل و دانه های خوراکی هم با کاهش التهاب، خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی و دیابت را کاهش می دهند. 
•    زردچوبه ماده مفید دیگری است که با توجه به وجود ماده «کورکومین» در آن، التهاب را در بدن کاهش می دهد. 
رژیم غذایی مدیترانه ای: نوع رژیم غذایی در این میان نقش به سزایی دارد. در این میان، رژیم غذایی مدیترانه ای با داشتم اثرات قوی ضدالتهابی از بدن در برابر علائم مزمن التهابی مانند سرطان، دیابت و سندروم متابولیک جلوگیری می کند. این رژیم، علائم التهاب و اثرات آن را کاهش می دهد.
مصرف موادغذایی گیاهی شامل میوه ها و سبزیجات، دانه های خوراکی، روغن زیتون، مصرف پروتئین هایی چون ماهی، غذاهای دریایی، ماست، پنیر و شیر، مصرف کم گوشت قرمز و فرآوری شده و نیز مصرف کن مواد قندی از جمله ویژگی های رژیم مدیترانه ای به شمار می رود.

 

گزارش ؛ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا