کشف عجیب مجموعه دندان های باستانی کوسه در بیت المقدس

به گزارش سیناپرس، به تازگی پژوهشگران طی کنفرانس ژئوشیمی گلدشمیت، جزئیات کشف مجموعه فسیل غیر قابل توضیحی را در شهر بیت المقدس شرح دادند. در این کشف مشخص شد دندان های کوسه در ماده ای دفن شده اند که برای پر کردن زیرزمین خانه های عصر آهن مورد استفاده قرار داشت.

توماس توتکن، پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی در این رابطه اعلام کرد: این فسیل ها در شرایط اولیه خود نیستند و قطعا توسط یک عامل ثانوی به این محل منتقل شده اند.

توتکن، یک دانشمند علوم زمین شناسی و دیرین شناس دانشگاه ماینس است که در این مطالعات حضور داشت. وی در این رابطه گفت: احتمالاً این دندان های کوسه برای فردی در عصر آهن که در این محل می زیسته است، ارزشمند بودند؛ هنوز مشخص نیست که چرا این دندان های کوسه به منطقه فوق الذکر منتقل شده است و در نظر گرفتن این نکته نیز جالب است که تاکنون هیچ مورد مشابهی در این منطقه کشف نشده است.

باستان شناسان در کاوش های انجام شده توانستند دور ریز مواد غذایی باستانی، استخوان ماهی و قطعات سفال را در نزدیکی این دندان های کوسه پیدا کنند. در این محوطه باستانی همچنین صدها گلوله و مهر سفالی نیز کشف شده و بر اساس آزمایش های تاریخ گذاری مشخص شد که این اشیا حداقل ۲ هزار و ۹۰۰ سال  قدمت دارند.

موضوع جالب توجه این است که در ابتدا محققان تصور می کردند که دندان های کوسه با دیگر مصنوعات کشف شده در این محوطه هم دوره باشد اما یک باستان شناس که در این کاوش حاضر بود، دریافت که احتمالا دندان های فسیلی متعلق به اواخر دوره کرتاسه باشد. به گزارش سیناپرس، در ادامه، محققان با تجزیه و تحلیل مواد آلی، ترکیبات اولیه و در نظر گرفتن ساختار بلورین این دندان های کوسه مشخص کردند که آنها فسیل های باستانی هستند، نه مواد زائد متعلق  به عصر آهن.

توتکن در این رابطه گفت: ترکیب ایزوتوپ استرانسیم این دندان ها نشان می دهد سن تقریبی دندان های کوسه، ۸۰  میلیون سال است. به این ترتیب احتمال اولیه ما مبنی بر این که این فسیل ها متعلق به عصر کرتاسه و دوره دایناسورها است، تایید شد.

به نظر می رسد این فسیل ها از سایتی باستانی که حدودا ۷۵ کیلومتر با این منطقه فاصله دارد، به محل فعلی خود منتقل شده باشد. فرضیه باستان شناسان این است که دندان های فوق توسط گروه های جمع آوری کننده غذا و شکارچیان باستانی کشف شده اند که البته برای این فرضیه سندی در دست نیست.
بررسی های انجام شده نشان می دهد که هیچ علامت سایشی در این دندان ها وجود ندارد که این موضوع بیانگر عدم استفاده از این دندان ها به عنوان ابزار است و البته هیچ سوراخی نیز روی این دندان ها ایجاد نشده که بر اساس آن بتوان حدس زد روی آن ها جواهر نصب شده باشد.

به گزارش سیناپرس، دیرینه شناسان تشخیص دادند که این دندان های کوسه متعلق به نژاد موسوم به کوسه Squalicorax یا کوسه کلاغی است. این نوع کوسه از یک تیره منقرض شده از خانواده کوسه ماهی خال مخالی هستند که در دوره کرتاسه زندگی می کردند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی مرزها در بوم شناسی و تکامل (Frontiers in Ecology and Evolution) منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.