کشف تصادفی مجسمه گاو نر برنزی در المپیای باستان

به گزارش سیناپرس، یک باستان شناس یونانی هنگام کار در محل سایت باستانی المپیا، یکی از مشهورترین مکان های مقدس در یونان باستان، با تندیس کوچکی از گاو نر از جنس برنز برخورد کرد. یکی از شاخ های این مجسمه پس از بارندگی شدید از زمین بیرون زده بود و دست نخورده و نزدیک به معبد زئوس و آلتیس، خدای یونان باستان در المپیا، محل تولد بازی های المپیک باستان پیدا شد. 

به طور معمول بارش باران باعث شسته شدن خاک می شود و در سایت ها و محوطه های تاریخی به دلیل اینکه لایه های خاک بر اثر فعالیت دوره های فرهنگی به وجود آمده و معمولا دارای تراکم خاک طبیعی و بکر نیست، این فرایند با شدت و سرعت بیشتری رخ می دهد. به گزارش سیناپرس،  به طور عادی بارش باران می تواند برای سایت های باستانی مضر باشد اما در برخی موارد خاص مانند کشف این مجسمه، شاهد کشف برخی آثار مدفون در زمین هستیم.

باستان شناسان معتقدند که این مجسمه باستانی، بخشی از هزاران هدایای ارائه شده به معبد زئوس در سال های ۱۰۵۰ تا ۷۰۰ پیش از میلاد بوده است. قابل توجه است که گاوها و اسب ها نقش مهمی در زندگی یونانیان باستان داشتند، به همین دلیل مجسمه های این جانوران اغلب به خدایان اختصاص می یافتند. به گزارش سیناپرس، روی این مجسمه کوچک علائم سوختگی و نشان داغ دیده می شود که این مساله اثبات می کند کاربرد این گاو به عنوان یک شیء مقدس نذری بوده که به یکی از خدایان بی شمار یونان باستان تقدیم شده است. 

در گزارش وزارت فرهنگ یونان آمده است که این مجسمه برنزی سالم، برای بررسی های بیشتر و حفاظت به آزمایشگاه منتقل شد.

به گزارش سیناپرس، بازی های المپیک باستان از سال ۷۷۶ پیش از میلاد تا حداقل سال ۳۹ میلادی هر چهار سال در المپیا برگزار می شد. این مسابقات برای مردم یونان اهمیت زیادی داشته و طی آن کلیه جنگ ها بین دولت شهرهای مختلف متوقف شده و همه قهرمانان و ورزشکاران در آتن گرد هم جمع می شدند. به همین دلیل المپیک به عنوان نماد دوستی و اتحاد شناخته شده و بر پایه همین بینش، امروزه نیز این بازی ها به طور منظم برگذار می شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا