معرفی مهمترین کشفیات باستان شناسی سال ۲۰۲۰

 در سال ۲۰۲۰ بیماری همه گیر کرونا باعث شد تا حفاری های باستان شناسی در سراسر جهان متوقف شده  یا با محدودیت های بسیار زیادی انجام شود. با این حال در کنار حفاری های کمی که انجام شد، یافته های مهم و ارزشمندی به دست آمد. برای نمونه باستان شناسان با تحقیقاتی که روی کتاب مقدس مسیحیان انجام دادند، ارتباطات ملموسی را بین گزارش های کتاب مقدس و سوابق تاریخی شناسایی کردند.  در این گزارش به بررسی مهمترین کشفیات باستان شناسی سال ۲۰۲۰ اشاره می کنیم:

 کشف مقابر دست نخورده ۲۵۰۰ ساله در مصر

کاوش های انجام شده توسط باستان شناسان در نکروپلیس سقاره واقع در مصر، منجر به کشف راهروهای جدیدی شد که حاوی تعداد زیادی تابوت انسان نما و دست نخورده است. بر این اساس، تعداد تابوت های کشف شده در این کاوش بسیار بیش از آنچه در اوایل ماه اکتبر ۲۰۲۰ اعلام شده بود، است. به گفته باستان شناسان، راهروهایی که به تازگی کشف شده اند، بیش از دو هزار و ۵۰۰ سال بسته مانده بوده و دقیقا به همان شکل اولیه هستند.

در این کاوش های اخیر، علاوه بر کشف راهروهای جدید و تابوت های دست نخورده، تعدادی مصنوعات طلاکاری شده از جمله تندیس های چوبی و ماسک های رنگی و طلاکاری شده به دست آمده است. بررسی این آثار می تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی از فرهنگ، مذهب و تاریخ مصر باستان در اختیار باستان شناسان قرار دهد.

    کشف بازار دو هزار ساله

باستان شناسان در کاوش های سال ۲۰۲۰ موفق شدند  مرکز بازار دو هزار ساله ای را در بیت المقدس کشف کنند. آنها پس از مطالعه و بررسی میز باستانی طراحی شده برای اندازه گیری مایعات، به این نتیجه رسیدند که این بازار در 5 متری زیر زمین و در منطقه ای معروف به خیابان پله دار (Stepped) واقع شده است که از استخر سیلومان (Siloam) تا معبد ماوت (Mount) شهر بیت المقدس امتداد دارد.

    کشف بذرهای خرمای دوهزار ساله قابل کشت

در سال ۲۰۲۰، یکی از جالب ترین یافته های باستان گیاه شناسی به دست آمد. در این مطالعات، باستان شناسان بذرهای خرمای دو هزار ساله ای را کشف کردند که  به طور باورنکردنی هنوز قابل کشت و رشد هستند. این بذرها در منطقه ماسادا واقع در لوانته در شمال خاورمیانه  کشف شد. تلاش های بعدی پژوهشگران و کاشت این بذرها منجر به جوانه زدن و رشد این دانه های درختان خرمایی شد که امروزه دیگر در جهان وجود ندارند. در حال حاضر یکی از این درختان در حال تولید میوه است.

    کشف قلعه ای شگفت انگیز از قرن شانزدهم میلادی

یک تیم باستان شناسی پس از هفت سال کاوش،  از کشف قلعه سن آنتون دو کارلوس، یک شهرک استعماری اسپانیا در قرن شانزدهم در فلوریدا کیز واقع در آمریکای شمالی خبر داده است. پیش از این شایعه شده بود که چنین قلعه ای وجود دارد. این قلعه یکی از قدیمی ترین قلعه های دوران استعمار قاره آمریکا محسوب می شود.

بازسازی تصویر دیجیتالی صورت انسان 900 ساله

در سال ۲۰۱۹ میلادی، باستان شناسان بقایای بیش از 50 جسد را در زیر کلیسای جامع لینکلن مشهور انگلیس کشف کردند که حدود نه قرن از مردن آن ها می گذشت.

در سال ۲۰۲۰، به لطف مهارت های ویرایش دیجیتال هنرمند پزشکی قانونی، هی موریسون (Hew Morrison)، تصویر صورت یکی از این افراد که ۹۰۰ سال پیش زندگی می کرد با دقت و جزئیات بسیار زیادی مورد بازسازی قرار گرفت.

کشف قالب هزار ساله ساخت جواهرات باستانی

باستان شناسان در تلاش برای کشف مکانی باستانی در سوئیس بودند که یک قالب باستانی هزار ساله ساخته شده از ساروج  را کشف کردند. این قالب مصنوعی که از آن برای ساخت جواهرات استفاده می شد، با نمادهای مذهبی منقوش شده است و کارشناسان بر این باور هستند که ابزاری برای ساخت تزئینات و جواهرات است. این کشف را می توان یکی از قدیمی ترین شواهد ساخت و قالب گیری طلا و جواهر در جهان محسوب کرد.

کشف کلیسای ۱۳۰۰ ساله و محل تجلی عیسی

باستان شناسان در سال ۲۰۲۰ یک کلیسای بیزانسی با قدمت هزار و ۳۰۰ ساله را در دامنه کوه تابور واقع در فلسطین اشغالی را کشف کردند. که به باور بسیاری از مسیحیان این کلیسا محل تجلی عیسی بوده است.

کشف محل شهر گمشده بیتسیدا

یک باستان شناس آمریکایی ادعا کرده است که محل شهر باستانی بیتسیدا را پیدا کرده است. رامی آراو (Rami Arav)، استاد دانشگاه نبراسکا در اوماهای ایالات متحده آمریکا، اعلام کرده که درحفاری سایت که انجام می داده، محل شهر گمشده بیتسیدا یکی از شهرهای باستانی که نام آن در تورات آورده شده است را کشف کرده است.

کشف صومعه قرون وسطایی زیر تعمیرگاه اتوموبیل در  انگلیس

باستان شناسان معتقدند که آنها آخرین صومعه بزرگ از پنج صومعه بزرگ گلاستر را در تاریخ انگلستان شهرت بسیار زیادی دارد پیدا کرده اند. این صومعه متعلق به قرن سیزدهم میلادی بوده است. کاوش و مطالعه در این منطقه باستانی ادامه داشته و باستان شناسان امیدوارند بخش هایی تاریک از تاریخ انگلستان با مطالعه این سایت تاریخی، روشن شود.

کشف خانه کودکی عیسی مسیح (ع)

یک باستان شناس بریتانیایی با کار میدانی و تحقیق در محوطه دیر خواهران ناصریه، خانه کودکی عیسی را کشف و بر اساس وضعیت ساختمان که نشانگر معماری قرن اول میلادی است و با کمک شواهد تاریخی و مردم شناسی صحت آن را تایید کرد. بخش های قابل توجهی از ساختمان از جمله راه پله تراشیده شده باقی مانده است و اوج شکوفایی قرن اول میلادی را نشان می دهد و خانه در حالت اولیه احتمالاً شامل تعدادی اتاق نشیمن و انبار در اطراف حیاط و یک تراس و بام بود.

گزارش : احسان محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا