گرمایش اقیانوس ها، زنگ خطر حیات کوسه ها

به گزارش سیناپرس به نقل از apnews، محققان با مطالعه روی کوسه های «اپولت» که در استرالیا و گینه نو زندگی می کنند، دریافتند که گرم تر شدن آب اقیانوس های زیستگاه این کوسه ها، روند رشد این جانوران را تحت تأثیر قرار می دهد و به این معناست که باعث می شود کوسه ها سریع تر از تخم خارج شده و با وزن کم تری متولد شوند.

به گزارش سیناپرس،این تحقیقات تنها روی این گونه کوسه ها انجام شده و به نظر می رسد چنین شرایط آب و هوایی این کوسه ها را در معرض آسیب قرار می دهد اما محققان بر این باورند که چنین شرایطی برای دیگر گونه های کوسه ها هم صدق می کند.
دانشمندان این پروژه تحقیقاتی را با استفاده از برنامه تخم گذاری آکواریومی کوسه ها انجام دادند. آنها 27 کوسه را در شرایط تابستانی و حدود دمای 27 درجه، 29 و 31 درجه سانتی گرادی پرورش دادند و دریافتند که کوسه هایی که در دماهای گرم تر آب اقیانوسی پرورش یافتند، نسبت به کوسه هایی که در دماهای متوسط تر رشد کرده بودند، وزن کم تری داشتند.
کوسه های «اپولت» در بین دانشمندان به جانورانی بسیار سرسخت معروف هستند و یافته ها نشان می دهد وقتی این گونه کوسه نمی تواند چنین تغییرات آب و هوایی را تحمل کند، گونه های دیگر تا چه اندازه می توانند استرس های گرمایی را تحمل کنند.
به گزارش سیناپرس، کوسه های «اپولت»، کوسه های کوچک ساکن اعماق اقیانوس ها هستند که تا یک متر رشد می کنند. این گونه جانوری برای انسان کاملا بی خطر است و به دلیل لکه های بزرگی که در بالای باله های سینه ای آن قرار گرفته، به این نام معروف شده است. شکار بیش از اندازه، تغییرات آب و هوایی و آلودگی ها بیشترین خطراتی است که این کوسه ها را تهدید می کند.
این کوسه ها وقتی در آب گرم تر قرار می گیرند، کوچک تر شده و دچار سوءتغذیه می شوند و از آنجایی که به دنبال غذا می روند، کم تر فرصت سازگاری با محیط را پیدا می کنند و همین مساله، شانس زنده ماندن آنها را کم تر می کند. این درواقع، اتفاقی است که برای همه ماهی و نه تنها کوسه ها رخ می دهد.

مترجم:ندا اظهری 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا