طلا یا بیت کوین، کدام یک سرمایه گذاری بهتری است؟

به گزارش سیناپرس،سال گذشته برای بسیاری از افراد تازه کار که با هدف حفظ ارزش پول یا افزایش سرمایه خود وارد بازارهای بورس، ارزهای دیجیتال یا خرید و فروش ارزهای واقعی شده بودند، دوران پر اضطرابی محسوب می شد. از سوی دیگر به نظر می رسید میزان تورم موجود در کشور، سبب شده بود تا بسیاری از افراد بدون داشتن دانش و آگاهی لازم به این حوزه ها ورود کرده و سرمایه هایشان را در معرض خطر قرار داده بودند.

در این میان سوال مهمی وجود دارد که آیا با وجود امکان سرمایه گذاری روی طلا، ارز و … اعتماد به ارزهای دیجیتال منطقی است و کدام یک از این حوزه ها برای سرمایه گذاران حاشیه امنیت و سود بیشتری ایجاد می کند. به گزارش سیناپرس، برای پاسخ به این سوال، قبل از هر چیز باید ابتدا تعریف کوتاه و مختصری از تورم و محافظ تورمی ارایه دهیم. 

تورم در منظر اقتصادی به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت ‌ها در نظر گرفته می ‌شود. به عبارت دیگر، تورم، روند فزاینده و نا منظم افزایش قیمت ‌ها است. هر چند که تعاریف متفاوتی از تورم وجود دارد اما تمامی آن ها به روند فزاینده و نا منظم افزایش در قیمت‌ ها اشاره دارند. از سوی دیگر محافظ تورمی به معنای پشتوانه و به عنوان  ابزاری برای کنترل تورم مورد استفاده قرار میگیرد .

اگر بخواهیم سوال فوق را ساده تر مطرح کنیم باید بپرسیم افراد یا همان سرمایه گذران باید پول خود را درکجا سرمایه گذاری کنند و چه برنامه ایی برای حفظ ارزش پولشان داشته باشند؟ 

اعضای یک جامعه زمانی که نگران قدرت خرید خود در آینده هستند آمادگی بیشتری برای خرید طلا دارند زیرا چه از نظر اقتصادی و چه از حیث روانی به طلا به چشم سرمایه امنی جهت حفاظت از کاهش ارزش پول رایج شناخته می شود. 

به گزارش سیناپرس، برای درک بهتر این موضوع بهتر است نگاهی تاریخی به رابطه طلا با اوراق قرضه داشته باشیم. معمولا در کشورهای مختلف، طلا با قیمت اوراق قرضه رابطه مستقیم دارد. به همین دلیل هر زمان که نگرانی ها از افزایش تورم زیاد باشد خرید طلا با تقاضای بیشتری مواجه خواهد شد. در مقابل هر زمان که انتظارات تورمی وجود نداشته  اوراق قرضه محبوب تر شده  و تقاضا برای خرید آن  نسبت به طلا افزایش یافته است.
مساله ای که در حال حاضر در ایران با آن مواجه هستیم که شرایط را نسبت به گذشته متفاوت می کند این است که طلا در سال گذشته با کاهش  قیمت مواجه شده وهمچنین  تقاضا برای اوراق قرضه نیز کاهش یافته است. به تبع چنین شرایطی این سوال ایجاد شده که چه دارایی قابل اعتماد دیگری به عنوان ذخیره ارزشی می تواند وارد عرصه شود؟ 

بیشتر بخوانید:

سایه ایلان ماسک بر دنیای ارزهای دیجیتال

کرونا با دنیای اقتصاد دیجیتال چه کرد ؟

چرا بیت کوین با انفجار قیمت مواجه شد؟

تاثیر همه گیری جهانی کرونا بر بازارهای مالی

در این جاست که کارشناسان با توجه به رشد فزاینده حجم بازار سرمایه رمزارزها صحبت از جایگزینی بیت کوین به جای طلا و حتی اوراق قرضه را به میان می آورند. بررسی نمونه های موردی در جهان و  شواهدی از صندوقهای سرمایه گذاری که هم طلا و هم بیت کوین را نگه داری می کنند نشان می دهد که آمار آن دسته از فعالان اقتصادی که سرمایه خود را از طلا به بیت کوین تبدیل کرده اند رو به افزایش است.

به گزارش سیناپرس، در حقیقت به تازگی شاهد این موضوع هستیم که سرمایه گذاران برای حفاظت از کاهش ارزش پول ودارایی های خود بیت کوین خریداری می کنند. این روند کمابیش در همه جای دنیا دیده شده و به باور فعالان اقتصادی، علاقه مندی به بیت کوین به عنوان جایگزین طلا در بین سرمایه گذاران افزایش یافته و از سوی دیگر محبوبیت این رمز ارز به دلیل فقدان کنترل نهادهای دولتی بیشتر و بیشتر شده است. 

اما مهمترین علت میل سرمایه گذاری به سمت بیت کوین می تواند همبستگی مثبت آن با تورم باشد. طلا و بیت کوین هر دو نسبت به تورم حساس هستند، با این تفاوت که بین بیت کوین و تورم همبستگی مثبت و بین طلا و تورم همبستگی منفی وجود دارد. 

به زبان ساده در توضیح عبارت فوق باید عنوان کرد که همبستگی مثبت بین تورم و بیت کوین به این معناست که هر زمان مردم از تورم و کاهش ارزش پول هراس داشته باشند،  بیت کوین خریداری کرده و با افزایش تقاضا برای این رمز ارز، قیمت بیت کوین افزایش می یابد . بنابراین  کافی است با هر نزول ارزش بیت کوین در جامعه ترس از بی ارزش شدن پول رایج و انتظارات تورمی ایجاد کرد تا مجددا ارزش آن بیشتر و بیشتر شود. 

از طرف دیگر بیت کوین از جمله دارایی هایی است که ارزش آن با افزایش نرخ بازده اوراق قرضه بالا رفته و به نوعی از افزایش عملکرد اوراق قرضه سود می گیرد. بنابراین با افزایش بازده اوراق قرضه ارزش بیت کوین هم افزایش می یابد و در مقابل شاهد کاهش ارزش طلا هستیم. این موضوع در حالی است که طلا با قیمت اوراق قرضه رابطه مستقیم و با بازده آن رابطه معکوس دارد.

در دوره همه گیری جهانی کرونا، بسیاری از کشورها از جمله آمریکا مجبور به چاپ اسکناس شدند که این عمل میتواند در آینده تورم زا بوده یا حداقل انتظارات تورمی بالایی ایجاد کند. از طرفی بعد از گذشت قریب به دو سال و شروع واکسیناسیون شاهد حرکت مثبت و افزایشی شاخص هایی مانند اعتماد بنفس و قدرت خرید مصرف کننده هستیم. لذا همین عوامل باعث توجه بیشتر جامعه به خرید بیت کوین می شود. 

پشتوانه یا محافظ تورمی

تا اینجا چرایی افزایش توجه به بیت کوین به عنوان جایگزینی برای طلا را توضیح دادیم. اما ما زمانی میتوانیم بیت کوین را در کنار فلزات گران بها مانند  طلا و حتی نقره جهت مقایسه قرار بدهیم که درک درستی از پشتوانه داشته باشیم. پشتوانه یا محافظ تورمی دارایی است که بتوانید جهت ذخیره ارزش به آن اعتماد کنید. در ادامه به ارزیابی بیت کوین به عنوان پشتوانه یا محافظ تورمی می پردازیم. 

*طلا به عنوان یک محافظ تورمی تجربه تاریخی حدود ۵ هزار ساله در سابقه خود داشته و اعتبار آن به اثبات رسیده است در حالیکه بحث بیت کوین حدود ده الی پانزده سال است که رایج شده و تجربه ای از قبل در این مورد وجود ندارد و کسی نمیتواند دقیقا بگوید در آینده چه اتفاقی برای این رمز ارز خواهد افتاد. فقدان شرایط مشابه و تجربه قبلی، ریسک این دارایی را به عنوان ذخیره  قابل اعتماد بالا می برد. 

* ارزش طلا با چشم دیده میشود اما هیچ ارزش ذاتی برای رمز ارزها و در اینجا به طور خاص بیت کوین متصور نیست. ارز رایج کشورها را نیز دولتها و شاخص های اقتصادی آن ها حمایت می کنند این در حالی است که هیچ کس ساتوشی ناکاموتو (مخترع بیت کوین) را نمی شناسد. پس تا اینجا طلا دارایی امن تری جهت سرمایه گذاری به شمار می آید. 

* تعریف ارزش برای دارایی های دیجیتال سخت است. برای پیوند زدن یک کوین به کالایی خاص نیازمند ارزش مشخص و ثابت هستیم نه دارایی ای که ارزش آن با یک برنامه تلویزیونی و یک اظهار نظر دچار نوسانات عجیب و غریب در کوتاه مدت بشود. 

* از موارد بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه شود این است که فهم تکنیکالی داشتن از رمز ارز ها سخت است. بالای هشتاد درصد از کسانی که این ارزهای دیجیتال را خریداری می کنند، کارشناس رمزارز نیستند و در مورد این که کدهای کامپیوتری چگونه کار می کنند دانشی ندارند. به گزارش سیناپرس،زمانی که شما به عنوان سرمایه گذار نسبت به یک دارایی و چگونگی کارکرد آن شناخت کافی ندارید، رفتار خودتان نیز نمیتواند قابل پیش بینی و تحلیل پذیر باشد. از منظر اقتصادی، این عدم شناخت به نوبه خود ریسک رمز ارزها را به عنوان یک دارایی امن بالا برده و از سوی دیگر بازار این حوزه را نیز تحلیل ناپذیر می کند.

*علی رغم علاقه بسیاری از موسسات مالی جهت استفاده از بیت کوین برای معاملات تجاری و خرید  و فروش های کوتاه مدت و بلند مدت، کارمزدهای نقل و انتقالات بیت کوین همچنان خیلی بالا است و اخیرا مالیات بر سرمایه و سود سرمایه هم به آنها اضافه شده است و این موضوع جذابیت جایگزینی آن را با طلا کاهش می دهد.  

طلا سرمایه بهتری نسبت به بیت کوین است

اعتبار یک دارایی به عنوان پشتوانه اقتصادی و سرمایه امن،  در قابلیتش برای جلوگیری از ضررهای عمده و سنگین است؛ این موضوعی است که ریزش شدیدی که اخیرا برای بیت کوین اتفاق افتاد با آن سنخیت نداشته و نقش بیت کوین را به عنوان محافظ تورمی زیر سوال می برد. 
جایگزینی طلا با بیت کوین چیزی نیست که به راحتی بشود در مورد آن تصمیم گرفت. حتی اگر این دارایی دیجیتال به اندازه کافی بزرگ شود تا انحصار دولت در ایجاد ارز را به چالش بکشد، تصمیمات رسمی و دولتی به راحتی می تواند استفاده از آن را محدود کند. 
باید در نظر داشت که رمز ارزها مورد حمایت دولت ها قرار ندارند و احتمالا سالیان سال طول خواهد کشید تا بیت کوین بتواند به عنوان جایگزینی برای طلا محسوب شود. 
از طرفی واقعیت این است که فارغ از تمام نگاه های توام با تردید جمعی از صاحب نظران اقتصادی، آن چه در عمل اتفاق افتاده این است که سرمایه های زیادی تا کنون به بیت کوین تبدیل شده اند. انتقال سرمایه از بازار طلا به بیت کوین قطعا باعث رشد نجومی این رمزارز خواهد شد و هرچند بر اساس یک سری مقیاس ها بالا رفتن قیمت بیت کوین می تواند توجیه پذیر باشد اما این رمز ارز به دلایل ذکر شده همچنان به عنوان یک ذخیره ارزش غیر قابل اعتماد است.

* دکتر پوریا جهانبخشیان، مدرس دانشگاه قبرس –  مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا