اختلالات خواب عامل تصادفات جاده‌ای است

خسرو صادق نیت در این خصوص توضیح داد: یکی از معضلات در این حوزه پژوهش در خصوص افرادی است که به واسطه مشکلات اقتصادی مجبور به فعالیت در چند شغل و شیفت های کاری مختلف هستند.

صادق نیت اظهار داشت: شاخه ای از شاخه های پزشکی نداریم که با علم خواب ارتباطی نداشته باشد. از سرطان گرفته تا بیماری های قلبی و عروقی، گوارشی، تغذیه و…هم بیماری های خواب می تواند باعث بروز بیماری های دیگر شود و هم بیماری های دیگر می تواند در کیفیت خواب افراد تاثیر مستقیم بگذارد. در نتیجه پژوهش در این زمینه ها می تواند به تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری ها کمک کند.

وی بیان کرد: یکی از معضلات پزشکی خواب، بیماری هایی هستند که ممکن است دیر تشخیص و درمان شود. از طرفی دغدغه دیگر ما توجه پزشکان عمومی به این حوزه است تا زمان شرح حال گیری و سوالات مربوط به بیماری، سوالات درخصو وضعیت خواب بیمار را نیز از وی جویا شوند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران به نقل از رئیس مرکز تحقیقات اختلالات خواب گزارش می دهد: مساله مهم دیگر در مرکز، اطلاع رسانی و آگاهی به مردم جامعه در این زمینه است. برای مثال خروپف از نگاه مردم علامت خواب عمیق است اما از طرف دیگر نشان دهنده بیماری بسیار خطرناک وقفه تنفسی یا یکی از عوامل بیماری سکته های قلبی یا احساس اضطراب و افسردگی اختلالات خواب است.

صادق نیت تاکید کرد: ما همچنین مطالعاتی ملی با کشورهای دیگر نیز داشته ایم و امیدواریم نتایجاین تحقیقات، پژوهش ها، همایش ها و مقاله ها و مطالعات به پزشکان در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های اختلالات خواب و بیماری های دیگر کمک کند و نقش این بیماری در حوزه سلامت جدی گرفته شود.

رئیس مرکز تحقیقات اختلالات خواب افزود: مساله مهم دیگر در مرکز، اطلاع رسانی و آگاهی به مردم جامعه در این زمینه است. برای مثال خروپف از نگاه مردم علامت خواب عمیق است اما از طرف دیگر نشان دهنده بیماری بسیار خطرناک وقفه تنفسی یا یکی از عوامل بیماری سکته های قلبی یا احساس اضطراب و افسردگی اختلالات خواب است.

صادق نیت تاکید کرد: ما همچنین مطالعاتی ملی با کشورهای دیگر نیز داشته ایم و امیدواریم نتایجاین تحقیقات، پژوهش ها، همایش ها و مقاله ها و مطالعات به پزشکان در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های اختلالات خواب و بیماری های دیگر کمک کند و نقش این بیماری در حوزه سلامت جدی گرفته شود.

وی اظهار داشت: طب خواب با کنار هم قرار گرفتن رشته‌های مرتبط در این حوزه و همچنین تشکیل انجمن خواب با هفت کرسی‌ در کنار متخصصان طب خواب تشکیل شد.

صادق نیت با بیان اینکه در این زمینه همایش هایی برگزار شد، ادامه داد: هدف ما از برگزاری این همایش ها، معرفی علم خواب به پزشکان و جایگاه این رشته در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها و عوارضی است که اختلالات خواب می تواند در ارگان های بدن و بیماری ها ایجاد کند.

رئیس مرکز تحقیقات اختلالات خواب گفت: در این زمینه دوره های فلوشیپ خواب تدوین و مصوب شد و دانشگاه علوم پزشکی تهران با کسب مجوز از وزارتخانه، جزو اولین دانشگاه هایی است که این رشته مصوب را پایه گذاری و اولین فلوشیپ های خواب را در این زمینه تربیت می کند. در حال حاضر ۶ دانشگاه کشور این رشته را آموزش می دهند.

صادق نیت با اشاره به اینکه یکی از علت های اهمیت این موضوع تبعات اختلالات خواب در کشور است، خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌هایی که برای راه اندازی مرکز تحقیقات خواب وجود داشت، بررسی و ارزیابی معضلات سلامتی کشور و بحث خواب‌آلودگی و تصادفات جاده‌ای در حین رانندگی بود. این عامل توجیهی بود برای راه‌اندازی این مرکز و مورد استقبال وزارت بهداشت نیز قرار گرفت.

وی گفت: مرکز در حوزه تصادفات فقط برای طراحی روش های تشخیص خواب آلودگی رانندگان مطالعات زیادی با همکاری دانشگاه های صنعتی کشور داشت و به نتایج خوبی در این زمینه رسیدیم. برای مثال در ادامه این همکاری ها به تعبیه نرم افزاری در ماشین های سنگین مثل اتوبوس ها رسیدیم. همچنین رانندگان حرفه ای کشور هر دو سال توسط افرادی آموزش دیده و طی پروتکل های مشخصی معاینه و اختلالات خواب آنها بررسی می شود.

صادق نیت با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ سال است که این معاینات انجام می شود، اضافه کرد: در همین زمینه طراحی انجام شد و مصوبه ای در وزارت راه با کمک وزارت بهداشت صورت و آیین نامه ای ابلاغ شد که همه رانندگان حرفه ای تحت معاینات خاص جدای از معاینات گواهی نامه مورد بررسی قرار بگیرند.

رئیس مرکز تحقیقات اختلالات خواب اضافه کرد: هرچند که هدف اول ما هدایت، همراهی و حمایت از پژوهش ها در حوزه اختلالات خواب بوده است. این مرکز با هدف حمایت از پژوهش‌های مختلف در حوزه خواب اقدام به ایجاد شورای پژوهشی نیز کرد و در این مسیر از همه رشته های مرتبط و اساتید بنام رشته ها که به این حوزه علاقه مند بودند، دعوت کردیم.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا