روز جهانی ایمنی و سلامت در محل کار

  • روز جهانی ایمنی و سلامت در محل کار

هر ساله سازمان بهداشت جهانی در روز هشتم اردیبهشت ماه مصادف با 28آوریل به مناسبت سالروز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای شعار و الگوی گفتاری را در راستای رعایت اصول ایمنی و بهداشتی سرلوحه فعالیت‌ها و خدمات بهداشت حرفه ای اعلام می‌نماید.

  •  روز روانشناس و مشاور

8اردیبهشت مصادف با 28 آوریل، هرساله به عنوان روز روانشناس و مشاور در سرتاسر جهان، مراسم هایی در رستای معرفی هرچه بهتر این شاخه از علم برگزار می شود. تاریخ روانشناسی به عنوان دانش مطالعهٔ رفتار و ذهن انسان به یونان باستان باز می گردد. شواهدی نیز بر مطالعهٔ این دانش توسط مصری های باستان وجود دارد. دانش روانشناسی تا سال 1879 بخشی از فلسفه انگاشته می شد تا زمانی که به عنوان دانشی مستقل در آلمان و آمریکا مورد مطالعه قرار گرفت.روز روانشناسروانشناسی با دانش های فلسفه، جامعه شناسی، عصب شناسی، فیزیولوژی و به طور کلی دانش هایی که مربوط به علوم انسانی هستند هم مرز است. در سال 1879. وونت اولین آزمایشگاه را برای انجام گرفتن تحقیقات روان شناسی درلایپزیک (آلمان) تاسیس کرد. در سال 1881. وونت اولین مجله را برای معرفی نتیجه پژوهش های روان شناختی منتشر کرد. در سال 1890. ویلیام جیمز کتاب اصول روان شناسی را به چاپ رساند.

  • تولد سیمین دانشور

سیمین دانشور  متولد ۸ اردیبهشت ۱۳۰۰ در شیرازبود. وی نویسنده و مترجم ایرانی و همسر جلال آل‌احمد بود و در اکثر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی همسرش حضور و همکاری داشت. وی نخستین زن ایرانی بود که به صورتی حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت.مهم‌ترین اثر او رمان سووشون است که نثری ساده دارد و به ۱۷ زبان ترجمه شده‌است.سووشون از جمله پرفروش‌ترین آثار ادبیات داستانی در ایران به‌شمار می‌رود.دانشور همچنین عضو و نخستین رئیس کانون نویسندگان ایران بود.وی ۱۸ اسفند سال ۱۳۹۰ خورشیدی در تهران درگذشت.

  •  تولد يوهان گوتنبرگ

اطلاعات زیادی پیرامون شرح حال گوتنبرگ در دسترس نیست. تنها می‌دانیم كه او در حدود سال ۱۴۰۰ در شهر ماینز آلمان به دنیا آمد و در اواسط قرن تمام فعالیت خود را وقف هنر چاپ كرد. معروف‌ترین كار او كتاب مقدس گوتنبرگ می‌باشد كه حدود سال ۱۴۵۴ در ماینز چاپ شده است. البته نام گوتنبرگ در هیچ یك از كارهای چاپی او، حتی در كتاب مقدس گوتنبرگ كه مسلماً با تجهیزات او چاپ شده است، به چشم نمی‌خورد.گفته شده است كه سهم عمد‌ه گوتنبرگ در صنعت چاپ اختراع حروف چاپی قابل جابجایی بوده است. در واقع حروف چاپی قابل جابجایی نیز در اواسط قرن یازدهم در چین توسط شخصی به‌نام بی‌شنگ اختراع شده بود. اما چون صنعت چاپ تنها پس از اروپا و پس از اینکه چینی‌ها روش‌های جدید آن را از اروپایی‌ها فراگرفتند در چین همگانی شد، صنعت چاپ به شکل امروزی‌اش را به بی‌شنگ و چینی ها نسبت نمی‌دهند.

  •  تولد کارل بری شارپلس

کارل بری شارپلس متولد ۲۸ آوریل ۱۹۴۱است.وی شیمی‌دان آمریکایی و برنده جایزه نوبل است که در سال ۲۰۰۱ «برای کار درباره واکنش‌های اکسیداسون فعال شده توسط کاتالیزهای کایرال»به همراه ریوجی نویوری و ویلیام نولز موفق به دریافت جایزه نوبل در شیمی شد.

  • درگذشت آرتور لئونارد شلاوو

آرتور لئونارد شالو متولد ۵ مه ۱۹۲۱ بود. وی فیزیکدان آمریکایی بود که به دلیل کارهایش بر روی لیزر و جایزه نوبل فیزیک که به واسطه آن به همراه نیکولاس بلومبرگر و کای مان برج سیگبان دریافت کرد، در یادها مانده‌است.او در  ۲۸ آوریل ۱۹۹۹ درگذشت.     

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا