کفش مناسب به ورزشکاران کمک می کند تا سریعتر بدوند

به گزارش سیناپرس، یک تیم پژوهشی تحت هدایت استفان برمون در  زمینه ورزش دو میدانی جهانی، موناکو طی بررسی هایی که در مسابقات این رشته ورزشی انجام دادند، دریافته اند که از سال ۲۰۱۷ میلادی که با عرضه کفش مدل Vaporfly 4%  نایک همزمان شده، زمان طی شده توسط دوندگانی که از این کفش ها استفاده کردند، به طور قابل توجهی کاهش یافته است. 

در تجزیه و تحلیل ها، این تیم زمان مسابقات ۱۰ کیلومتری ماراتن و نیمه ماراتن بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ را با هم مقایسه کردند. دونده های زن و مرد از کفش های جدید استفاده کردند، اما زنان ورزشکار بیشترین بهره را از پوشیدن این کفش های جدید به دست آوردند. 

برای زنان، زمان طی شده ماراتن کامل توسط ورزشکارانی که از این کفش های جدید پوشیدند به طور متوسط ۲ دقیقه و ۱۰ ثانیه کاهش یافته و این افراد در کل بین ۷/۱ درصد تا  ۳/۲ درصد عملکرد بهتری داشتند در حالی که عملکرد مردان فقط ۶/۰ درصد تا ۵/۱ درصد بهبود پیدا کرده بود. به نظر کارشناسان این اختلاف می تواند به دلیل وزن ورزشکاران باشد. 

به نظر استفان برمون، زنان سبک ترند و احتمالاً می توانند از اثر بهبود حاصل از تركیب کف و صفحه سفت کفش سود بیشتری ببرند. علاوه بر این، الگوی دویدن متفاوت زنان، در مقایسه با مردان، می تواند شرایط مطلوبتری را برای این فن آوری کفش برای ایفای نقش ارژنیک ارائه دهد.به گزارش سیناپرس،در این مطالعه به نتایج تجربه ورزشکاران برتر از استفاده این کفش ها نیز پرداخته شده و مشخص شد که همان نتایج توسط سایر دوندگان نیز به دست آمده است. 
به طور کلی نتایج نشان می دهند که فن آوری های پیشرفته کفش می تواند اثر مثبتی بر زمان دویدن دونده های زن و مرد برتر بگذارند. به گزارش سیناپرس، شرح کامل این بررسی ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله مرزها در ورزش و زندگی فعال (Frontiers in Sports and Active Living) به چاپ رسیده و قابل دسترس است. نویسندگان این مقاله اعلام کردند که این تحقیق در غیاب روابط تجاری یا مالی که می تواند به عنوان تعارض منافع بالقوه تلقی شود، انجام شده است. 

مترجم: مولود یوسفی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا